Medewerker ondergeschikt aan computers en cijfers?

Medewerkers worden geacht veel meer automatisch te doen dan vroeger, en bovendien wordt van ze verlangd dat ze alles vastleggen. De vraag is of dat vastleggen eigenlijk wel zo goed is voor de productiviteit. Meten is weten, heet het, maar meten we ook wat al die metingen ons in manuren eigenlijk kosten? Hoeveel uur zijn medewerkers bezig met registreren? Hoeveel producten moeten er worden ingevoerd? En moet het echt overal?

Misschien. Maar voor de medewerker is er veel werk verdwenen door computers en robots. En dat werk was niet altijd vervelend. Ook is er door standaardisatie steeds minder invloed op het werk. Neem de conducteurs die nu apparaten hebben die kaartjes controleren. En wat te denken van al die callcenters van telefoonmaatschappijen? De mensen aan de telefoon hebben geen idee van de dingen die hun collega’s hebben gedaan. Zogenaamd wordt alles vastgelegd in de computers, maar in werkelijkheid zie je te vaak dat dit niet zo is.

Vooral het menselijk aspect kan door de IT verdwijnen. Dat zie je ook in klantencontact. De communicatie die vroeger rechtstreeks werd gedaan, gaat nu vaak online. Tik je op google in: ‘de beste marketingtool is…’ dan krijg je een rij online tips, maar uit onderzoek blijkt dat klanten meestal de voorkeur geven aan persoonlijk contact, en niet aan computercontact. Zou dat met medewerkers anders zijn?

Denk maar eens aan de zogenaamde ‘gunfactor’. Gunnen is heel belangrijk in de verkoop van zaken. Maar dat gunnen komt vooral voort uit persoonlijke relaties. En zo is het ook op de werkvloer. Krijg je van iemand steeds mails, dan ontstaat er geen persoonlijke band. En die persoonlijke band is weer belangrijk voor de motivatie en het gevoel.

Graag reacties.

Bert Overbeek (pitchersupport.com) twittert op Goeroetweets. Hij geeft op 11 april een training 'Kunnen we wel veranderen?'

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO