Medewerker: 'Managers hebben geen echte interesse in ons.' (Case)

In het vorige artikel lieten wij een manager aan het woord (Kick) die vond dat medewerkers niet zo moeten zeuren. 'Anders is daar het gat van de deur.' In bedrijven heb je echter ook kritische medewerkers. In mijn  boek 'Voer voor jonge bazen' noemen we hem Vic. Hij reageert op dezelfde stelling als manager Kick vorige week.

‘Jaja, doorvragen. En dan? Hebben ze doorgevraagd, ga ik mijn belang prijsgeven, en dan? Dan moet ik zeker mee in de verandering. Ik krijg de slappe lach al als ik er aan denk. Mee in de verandering.

Doorvragen om een doel te bereiken, dat is het. Je wilt iemand graag van an naar b hebben, en omdat duwen niet lukt, probeer je hem er in te luizen. Daarom vraag je door als manager. Om iets gedaan te krijgen. Het gaat nooit om echte interesse. Dat hebben ze niet. Want menselijkheid, dat leren ze niet op de academie.

En die meer directieve stijl die ze gaan inzetten bewijst het. Er moet gewoon iets gedaan worden dat wij
niet leuk vinden. Er vliegen er weer een paar uit. Of ze veranderen het werk op een domme manier, zodat wij het weer moeten terugveranderen na verloop van tijd. En dan zijn zij al weg he? Want langer dan 2 jaar zitten de dames en heren managers er niet.’

Graag een reactie van jullie kant.

Hier vind je alle informatie over het boek 'Voer voor jonge bazen' van Bert: http://www.jongebazen.nl/geen-categorie/leiderschap-leuk-maken-eindelijk-een-lekker-praktisch-boek

Bert twittert op 'Goeroetweets'.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Martijn
Dat lijkt me niet juist. Ik denk dat het ‘doorvragen’ wel degelijk tweerichtingsverkeer is, en dat het voor de manager raadzaam is feedback van het personeel mee te nemen voor zover het kan. Mocht de speelruimte er niet zijn voor hem en mocht het iets zijn dat het personeel echt heel erg dwars zit, dan kan de manager het te berde brengen jegens zijn leidinggevende of in de vergadering van managers. Mocht ook dan die speelruimte er niet zijn, dan dient dit ook duidelijk te worden gecommuniceerd. Niet erin luizen, ook niet om de hete brij heendraaien, maar duidelijk aangeven dat en waarom iets niet kan. Dan is het in ieder geval duidelijk en mocht de werknemer het dan nog steeds niet kunnen verkroppen, dan staat het hem natuurlijk vrij om weg te gaan.

Me dunkt dat (ook) hier inconsequentie van managers reden is voor het wantrouwen van de medewerker. Ik heb dit regelmatig gezien: de directe manager wil enerzijds de werknemer niet direct een NEE verkopen, maar heeft anderzijds geen speelruimte van het hogere management. Het resultaat is dat medewerkers klagen dat ze inderdaad ‘erin geluisd’ worden of worden afgescheept met slappe smoezen of peptalk. Dat gaat op den duur ten koste van het respect van het personeel.