Managers zijn teveel met elkaar bezig

Ik werk aan een praktijkboek(je) over ‘de verrukkelijke werkvloer'. Ik vind dat nodig. De meeste reorganisatie-, verander-, verbeter- en managementmodellen bereiken de werkvloer niet, zo is mijn ervaring en die van veel van mijn klanten. Ze zijn een korte rimpeling in het water, de kringen verplaatsen zich naar de rand en verdwijnen.
Waarom dan toch nog weer een boekje? En wat staat daar dan in? Ik ken weinig boeken die de normen en waarden van de werkvloer zelf in kaart brengen. Veel trajecten mislukken omdat men daar geen rekening mee houdt.
Een cultuurverandering of verbetering in de werkwijze kan alleen lukken als ze omarmd wordt door het bestaande informele circuit op de werkvloer. Indien je dat informele circuit zelf wilt veranderen, bijvoorbeeld door waar hij gevoeld moet worden: in het management. Niet de externe consultant implementeert, maar de managers en teamleiders.  
Managers zijn vaak te veel met zichzelf en elkaar bezig. Ze willen zich ook niet met inhoud bemoeien. Daardoor ontgaat ze veel. Operationeel aansturen is een vak apart. Te vaak wordt het gedaan door jonge bazen in een MD-traject. Dat is leuk voor die jonge bazen, maar is het dat ook voor de organisatie?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO