Bedrijven blijven aan de weg timmeren als het gaat om verbeteringen. Ik spreek liever over verbeteringen dan over veranderingen. Het woord ‘verandering’ valt tegenwoordig te pas en te onpas.
Onlangs hoorde ik iemand zeggen ‘Jongens, we gaan echt veranderen’. Hij bedoelde zeker dat er bij alle vorige veranderingen niet echt veranderd was. ‘We noemden het wel veranderen, maar het was eigenlijk iets anders.’
Bedrijven blijven aan de weg timmeren als het gaat om verbeteringen. Ik spreek liever over verbeteringen dan over veranderingen. Het woord ‘verandering’ valt tegenwoordig te pas en te onpas.
Onlangs hoorde ik iemand zeggen ‘Jongens, we gaan echt veranderen’. Hij bedoelde zeker dat er bij alle vorige veranderingen niet echt veranderd was. ‘We noemden het wel veranderen, maar het was eigenlijk iets anders.’
Het was helemaal niets, hoor je de medewerkers denken. Het werd met veel bombarie aangekondigd maar we doen de dingen nog precies hetzelfde als jaren geleden. De enige verandering is eigenlijk dat je steeds vaker hoort dat de dingen veranderen terwijl ze onveranderd blijven.
Daarom spreek ik liever van verbeteringen. Het is een interessant en constructief proces om samen met medewerkers en management te kijken waar in het proces de dingen beter kunnen. Maar noem niet iedere verbetering een verandering. Zo populair is dat woord niet meer. Het is een cliché geworden.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Een verbetering is echter ook weer zo'n begrip. wat voor de een een verbetering is, behoeft dat voor een ander niet te zijn. Beiden hebben gelijk. Vermijd liever dergelijke begrippen en leg uit wat er anders gaat en bespreek in alle opneheid de gevolgen ervan.
We moeten nu ook eens af van die sleetse term verandrmanagement. ik heb meer dan eens geroepen dat het een tautologie is. Immers, management is per definitie het managen van veranderingen want geen enkele organisatie staat stil. Althans geen enkele gezonde organisatien staat stil. Het fubndamentele probleem van de grotere bureaucratieen is dat ze incrementele verandering niet hebben georganiseerd en ook niet ondersteunen. Stop en start is daar veelal het motto en de doelen worden maar hoogst zelden vooraf meetbaar gedefinieerd. We moeten vernieuwing organiseren op een dagelijkse basis en dan ben je direct ook af van dergelijke geladen termen en de imapct ervan op de organissatie.
Verbeteren impliceert ook veel meer dat je vertrekt vanuit de huidige situatie, zoals je die nu kent, waar hier een daar enig onderhoud moet worden gepleegd. Veranderen daarentegen legt het accent op "het anders doen" soms gepropageerd als een volledig nieuwe aanpak waarbij nogals eens het kind met het badwater weggegooid wordt. Iets wat ik in eigen (beperkte) kring nogal eens promoot is om de vroeger veel gehoorde slogan van "education permanente" te vervangen door "amelioration permanente". Een verschuiving van kennen naar kunnen.