De pop-up bewijst zich dagelijks op internet. Er zit een verrassingseffect in waardoor het blijft ‘hangen’. Managers maken te weinig gebruik van dergelijke technieken. De taal kent ook pop-ups: de korte bondige ‘tussenopmerking’, waarin een belangrijke uitspraak wordt gedaan van welke aard dan ook...
In communicatiestudies is meestal te weinig aandacht voor de kracht van het woord. Het accent ligt meer op nonverbaal gedrag. Niet zozeer wat je zegt is dan belangrijk, maar vooral hoe je het zegt.
Marketeers en reclamejongens houden zich daar telkens mee bezig. Een prachtig voorbeeld is de reclame voor een frisdrank, waarbij in tienden van een seconden snel een pop-upje in een reclamefilmpje getoond. Dat beeld blijft hangen.
De pop-up bewijst zich dagelijks op internet. Er zit een verrassingseffect in waardoor het blijft ‘hangen’. Managers maken te weinig gebruik van dergelijke technieken. De taal kent ook pop-ups: de korte bondige ‘tussenopmerking’, waarin een belangrijke uitspraak wordt gedaan van welke aard dan ook.
Wie de tussenopmerking leert zien als een beinvloedingsinstrument, heeft een prachtige kans om zijn proces sneller te verbeteren. Even ‘de vloer’ op (sorry voor het woord), en in een onderonsje, bijvoorbeeld met de grootste roddeltante, of in de groep, iets laten vallen van geweldige communicatieve waarde. Dat is een kunst op zich.
Ik ben overigens benieuwd of jullie de tussenopmerking gebruiken of dat je andere slimme communicatievaardigheden inzet. Hoor ik dat?
Bert Overbeek is een ervaren interim manager, trainer, coach en mediator. Zijn specialiteit is het effectief maken van teams en organisaties. Hij schreef de boeken ' Heerlijk, de werkvloer op!' en ' Goeroegetwitter'. Op dit moment werkt hij aan 'Voer voor jonge bazen'. U kunt hem vinden op de twitteraccount 'Goeroetweets' en bereiken op zijn mailadres: bert_overbeek@hotmail.com of pitcher.support@hetnet.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO