Managers bedenken beleid en zorgen ervoor dat hun mensen weten wat er van ze verwacht wordt. Als je iets wilt, leg je het mensen uit. En je zorgt voor goede randvoorwaarden om de dingen te realiseren. Wil je een hogere productie, dan moet je mensen niet 3x per week in een overleg stoppen.
Voertuigen voor goede randvoorwaarden zijn goede hulpmiddelen en een gestroomlijnde communicatie over het gebruik daarvan. Als je dat (tijdelijk) goed bewaakt, weten de mensen hoe het moet en kan je het loslaten. Dan komt het prachtige delegeren in beeld. Niet eerder.
Veel mensen zullen het bovenstaande beamen. Maar meestal is het een zootje (excusez-le-mot). De hulpmiddelen worden slordig of te laat geïmplementeerd, de organisatie communiceert rommelig en verwachtingen zijn te vaak onduidelijk.
Zou het hierom zijn dat 80% van de problemen in een veranderingstraject door organisatorische problemen wordt veroorzaakt?
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>