Wat niet kan, is het volgende. Managers zetten een veranderingstraject in. Ze stellen een paar doelen die de mensen binnen enige tijd moeten realiseren. Tot zover niets aan de hand. Maar dan komt die gekke zin...
‘Ik wil het ze niet door de strot duwen, ik wil dat ze het uit zichzelf omarmen.'
Dit, lieve managers, is een contradictio in terminus, oftewel een uitspraak met een innerlijke tegenstrijdigheid. Je duwt het ze namelijk wel door de strot, en daar is niets mis mee.
Misschien dat ze het zullen omarmen als je daar eerlijk over bent. Je medewerkers zijn volwassen mensen, die in hun privéleven te maken hebben met advocaten, makelaars en notarissen. Ze kennen het klappen van de reorganisatie- en veranderingszweep. Ze hebben er de laatste 15 jaar pas 12 meegemaakt.
Dus wees maar eerlijk. En hou je zelf niet voor het lapje.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Ik werk al een groot aantal jaren in de zorg en om de marktwerking de kop te bieden worden van allerlei plannen gelanceerd en per direct doorgevoerd!
Met de snelheid waarmee ze worden ingevoerd verdwijnen deze "vernieuwingen" weer. Vaak omdat ze niet effectief zijn; in de snelheid waarmee ze zijn doorgevoerd.
Op de werkvloer zijn de medewerkers moe en uitgeput en kunnen naar onze klanten nog te nauwernood de organisatie hoog houden. De organisatie lijkt achter de feiten aan te lopen en dat is triest en ik neig te twijfelen aan de management kwaliteiten?
Wat vanaf mijn positie eigenlijk niet zou mogen! Mijn ervaring is dat er zoveel kwaliteit op de werkvloer rond loopt ze denken mee hebben hart voor de zaak en halen de centen binnen door goede kwalitatieve zorg te bieden.
Ik heb besloten mijn huidige positie eraan te geven (met pijn in mijn hart) om dit "gevecht" met het management niet meer te hoeven voeren. Ik ga weer tussen het team staan, dat team met die geweldige ideeen die ooit zeker gehoord zullen worden door een manager die weet dat hij het wiel niet uit hoeft te vinden!
Mijn bijdrage en "vergeet vandaag niet te lachen"
Vriendelijke groeten
Sandra