Moeten managers alleen maar motiveren? Nee. Luister maar. Er is een dvd-opname van de beroemde dirigent Leonard Bernstein, waarin hij met een solist en het orkest werkt aan een deel van de West Side Story. Ze studeren het nummer ‘Maria’ in. Het loopt niet lekker. Bernstein ergert zich; de solist pakt het liedje niet snel genoeg op. Maar de solist is ook geen kleintje. Integendeel. Hij is één van de besten van de wereld. Er ontstaat een interessant conflict.
Wanneer de solist vergeet een deel te zingen, staat Bernstein met de hand aan het oor naar hem te kijken. Zijn blik is er één van ‘Nou, komt er nog wat van?’ De solist kijkt hem aan met ingehouden woede. Bernstein is daar niet van onder de indruk. Hij trekt zijn wenkbrauwen nog wat verder op. Dit is de solist te veel. Hij staat op en loopt weg.
Bernstein gaat voorovergebogen staan met zijn ellebogen op een tafel en schudt nee. Eén van de orkestleden legt een hand op zijn rug en hij glimlacht. Later komt de solist weer terug, zingt nog eens en dan is het perfect. Dat zegt Bernstein dan ook. Dat het perfect is.
Motiveren is dus niet altijd ‘paaien’. Ergernissen komen voor in menselijke contacten. En zijn niet altijd gemakkelijk te hanteren. Soms helpt het om iemand op een onprettige manier een duwtje te geven. Dan is ie je achteraf dankbaar. Ik vraag mij af of jullie dit ook vinden. Reacties welkom dus.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
De solist maakt een fout, maar hij heeft ook zo zijn grote eergevoel. Daar moet de dirigent maar mee kunnen omgaan. En dat kan hij, en hij laat dat zien. Hier speelt dus geen sadisme, maar fijngevoeligheid: opmerkingsvermogen, empathie, pure kracht dus.
Sadisme komt in organisaties helaas wel voor, en veel ook. De personen in kwestie zijn narcistisch, en laten een spoor van vernieling achter; zonder dat de directie dat in de gaten heeft. Narcisme komt steeds meer voor, dus het is een goede zaak, als personeelsmanagers zich daar wat beter op inlezen, om zo te voorkomen dat er nog meer narcistische managers worden aangesteld.