Managementboekmoeheid?

2014-06-01 12.21.03

‘Doorbreek de cirkel!’

‘De wet van Snuf’

‘Hoe word je CEO?’

‘Verandermanagement in 28 lessen’

‘De klantenfluisteraar’

Vijf willekeurige titels uit de bestseller top 100 van managementboek.nl. Het totale assortiment omvat 29986 verschillende managementboeken. Er worden bijna 1000 managementboeken per jaar gepubliceerd in Nederland, en dit aantal stijgt jaarlijks. En dan hebben we het alleen nog maar over boeken over management. Daarnaast liggen er wekelijks weer nieuwe vakinhoudelijke boeken en magazines in de schappen.

Dit gegeven maakt mij nieuwsgierig. Nu het concentratievermogen van de homo sapiens lijkt te zijn geëvolueerd tot de lengte van een tweet, zou ik denken dat die boeken niet daadwerkelijk worden gelezen. Gelden ze niet uitsluitend als statusmiddel?

Geerhard Bolte van managementboek-uitgeverij Haystack benadrukt de waarde van een managementboek voor de auteur. Het schrijven van een managementboek is hét middel om als expert in een vakgebied te worden gezien. Personal branding ten top om zakenrelaties een managementboek cadeau te doen waar jouw naam op prijkt. Een managementboek levert dus status op voor de auteur. Rudy Kor van Twynstra Gudde onderschrijft dat managementboeken populaire cadeaus zijn. Hij erkent dat de meeste managers geen managementboeken lezen, tenzij ze een concrete vraag binnen hun organisatie hebben of als het verplichte kost is tijdens een MD traject. Verder enkel omdat er bij de Rotary over werd gesproken en men niet achter wil blijven.

Maar daarnaast kan een managementboek ook dienen als statusmiddel voor de koper. Een kast vol met managementboeken, dat wekt de indruk dat de bezitter veel kennis heeft. Zo zijn onlangs alle boeken en academische journals die mijn baas in zijn universiteitskamer stonden verplaatst naar de ontvangstruimte van zijn consultancykantoor. Het geeft klanten dan naar verwachting het vertrouwen met mensen te maken te hebben die verstand van zaken hebben.

Laatst vertelde een vriend, die net gestart is als marketeer, dat hij zichzelf ten doel heeft gesteld om vijf boeken per week te lezen de komende tijd. Hij wil voornamelijk vakinhoudelijke marketingboeken gaan lezen, afgewisseld met algemene managementboeken en wat fictie. Nadat ik had geverifieerd dat dit geen grapje was, maakte verbazing plaats voor bewondering.

Enerzijds raken mensen steeds meer gewend aan korte, behapbare boodschappen. Anderzijds wordt steeds verder gebouwd aan de kenniseconomie. Kennis is macht. Men kan alle informatie nu al vinden met een klik op de muis en straks met het knipperen van de ogen met Google-glasses. Om je te onderscheiden hoef je geen feiten of business modellen meer uit je hoofd te kennen. Maar des te meer is het waard als je de alom beschikbare informatie in een context kan plaatsen en er betekenis aan kan geven. Je eigen visie ontwikkelen door kennis op te bouwen. En dit kun je onder andere bereiken door boeken te lezen. Managementboeken..

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO