De boodschap is duidelijk toch? In deze maatschappij moet je duidelijk maken hoe jij het verschil maakt. Een kreet die een paar jaar geleden via reclames onze wereld is binnengedrongen. De beleveniseconomie vraagt dat jij
je tijdens sollicitatieprocedures onderscheidt van de grijze middenmoot. Dat vraagt tegenwoordig meer van jou, dan dat je een sollicitatieboek doorneemt met de 1001 gouden tips ter voorbereiding. Dat is echt zwaar onvoldoende. Kortom, op jouw bord ligt de vraag hoe je zonder te overdrijven tijdens sollicitaties kunt overbrengen welke fantastische successen jij hebt gegenereerd bij je vorige werkgever(s). Wat was jouw specifieke bijdrage? Breng zo'n verhaal maar eens op tafel zonder in slaapverwekkende containerbegrippen te vervallen. Helaas doen veel sollicitanten nog niet aan deze vorm van personal branding en zijn ze nauwelijks in staat te verhalen wat hun uniek maakt.
Tips:
- oefen met kritische vrienden en familieleden minstens twee keer een sollicitatiegesprek aan de hand van een vacature
- vraag je eens af wat jij heel normaal vindt aan jouw functioneren en wat anderen juist zo in jou bewonderen
- interview collega's eens die nauw met jou samengewerkt hebben en vraag aan hen wat jou uniek maakt en wat ze taakinhoudelijk zo goed aan jou vonden
- vraag bovendien eens wat jij vooral over jezelf moet vertellen tijdens sollicitatiegesprekken
- overdrijf tijdens oefeningen je successen eens; vertel erover alsof het een spannend avontuur betreft dat goed afliep
- hang je sterke punten tijdens het sollicitatiegesprek op aan een concrete, aansprekende werkervaring(en) die aansluit(en) bij de openstaande vacature, zodat direct duidelijk wordt dat jij echt de meest geschikte kandidaat bent.
Hey, als jij nu nog niet het verschil gaat maken, weet ik het ook niet meer!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
al uw goede raad ten spijt, solicitatie gesprekken zijn vaak stukjes toneel. De vacature is in wezen al vervuld met een persoon uit het netwerk van de manager of de manager daarboven. De gesprekken worden gehouden omwille van de procedure. Nepotisme viert hoogtij.
Het wordt tijd dat dit eens voor het voetlicht komt en erkent wordt.