Bijna zevenendertig jaar werkte Tijmen voor Cynex Operations. Hij zat daar in de IT. Had de wandbekledende computers nog meegemaakt. En zich door opleidingen opgewerkt van junior medewerker tot consultant en vervolgens tot senior consultant. Hij was een positieve man, die zich altijd erg stoorde aan collega’s die negatief deden. ‘Moeten ze niet gewoon aan het werk?’ vroeg hij zich af.
Sinds een jaar was er een nieuwe IT-directeur. Een vlotte jonge kerel in een trendy kostuum. ‘Zeg maar Harco’ zei hij. In zijn eerste toespraak kondigde hij aan dat hij van de IT-afdeling ‘weer een frisse club wilde maken’. Tijmen en zijn collega’s begrepen het niet, want het was helemaal geen onfrisse club. Dus was Tijmen een beetje op zijn hoede, maar ging toch elke dag optimistisch gestemd naar zijn werk.
Op een dag kondigde Harco een reorganisatie aan. Dat wil zeggen: dat deden twee HRM-consultants namens hem. Harco wil ‘het bed opschudden’, was het verhaal. In de praktijk betekende het dat alle functienamen waren komen te vervallen, ‘maar jullie behouden je salarisschaal.’ Om een lang verhaal kort te maken: 15 van de 60 mensen moesten weg. En iedereen moest solliciteren op zijn eigen functie.
De sollicitatie, die gepaard ging met een assessment (een woord dat volgens Tijmen veel op assassination leek), voelde als een vernedering voor de mensen. Bovendien was er de schok over de collega’s die weg moesten. Tijmen werd junior consultant. Als hij zich in die rol zou bewijzen, kon hij doorgroeien naar consultant.
Zijn salaris behield hij, maar hij was erg in zijn trots en beroepseer aangetast. Toen hij Harco later hoorde zeggen dat hij vond dat de mensen wel wat meer bedrijfstrots mochten tonen, knapte er iets in hem. Hij riep dat bedrijfstrots iets was, dat managers niet moesten afdwingen, maar moesten verdienen. Sindsdien stond Tijmen bekend als een lastige, negatieve collega. De vraag is natuurlijk: wat ging hier volgens jou verkeerd?
Bert Overbeek schreef 'Bert's breinboek voor managers en trainers' dat te verkrijgen is via managementboek.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
En ook uw mening op, wie van de twee, dus Harco of Tijmen zei in deze casus dat het tijd wordt om een legendarische service aan hun klanten te bieden??want volgens mij was het Harco die dat zei.
En als laatste wat ontbreekt in deze casus om de legendarische service te kunnen bieden??
graag uw mening erover.