Leider zijn? Leider worden? Wat houdt dat in?

Herschaalde kopie van IMG_5403Een ondernemer huurde me in. Zijn bedrijf groeit en echt veel managementopleiding heeft hij niet. Ik coach hem, maar doe zoals gebruikelijk dan altijd iets extra. Eén van de dingen die ik hem heb beloofd is hem korte brievenmails te schrijven over Amerikaanse managementliteratuur. We hebben afgesproken dat ik de brieven mag publiceren op JongeBazen. Leerzaam. Het boek dat ik hierbij aanraad is ‘The 100 best business books of all time’ van Covert en Sattersen. De tweede mail. (De eerste vindt u hier: http://www.jongebazen.nl/ongerubriceerd/leiderschap-doen-denken-handelen-intuitie-en-wat-al-niet-meer/)

Ik ga het hebben over leiderschap. Als er één woord is dat talloze mensen tegenwoordig in hun mond nemen, dan is het wel dit woord. Iedereen heeft daar een mening over. In ons boek wordt er gelukkig to the point over gesproken, al zijn er verschillen van inzicht. Grofweg drie onderwerpen komen langs:

  1. Leider zijn: wie of wat is een leider? Waardoor herkennen wij hem?
  2. Leider worden: kan je een leider worden?
  3. Hoe leer je leiderschap als het te leren valt?

Laten we de onderwerpen maar een voor een langslopen. Ik zal daarbij niet het academische onderscheid maken tussen leiderschap en management.

  1. Leider zijn.

Wie of wat is een leider? Aan welke eigenschappen herkennen wij hem? In het algemeen kan je stellen dat leiders ‘goed’ worden genoemd als zij over een langere termijn voor een aanzienlijke omzetgroei zorgen.

Daaraan moet tenminste zijn voldaan, en dit is ook het geval bij Amerikaanse grootheden als Scott Bedbury van Nike en later Starbucks en Steve Jobs van Apple, die onlangs tot CEO van het jaar werd uitgeroepen door Fortune.

Maar is het voldoende om leider genoemd te worden? Nee. Er is meer.

In het boek van Covert en Sattersen komen voorbeelden voorbij.

-Churchill bijvoorbeeld. Hij wordt vooral geprezen door zijn motiverende speeches tijdens de oorlog. Hij stond, zo schreef zijn kleinzoon Winston in een biografie, voor de uitdaging om het moreel van de bevolking hoog te houden in een sombere realiteit. En dat kon hij als geen ander. Hij motiveerde de mensen en was daarbij een groot communicator: hij verwoordde in realistische, maar milde termen hun zorgen, erkende hun gevoel en toonde begrip. Hij voorkwam dat ze neerslachtig werden maar bleef de realiteit onder ogen zien. Daarbij keek hij vooruit en liet doorschemeren dat er zicht was op betere tijden. Hoeveel leiders kunnen nog zo communiceren?

-Een ander voorbeeld is Jack Welch, waarover Noel Tichy en Stratford Sherman een boek schreven. Welch zorgde ervoor dat onder zijn bewind General Electrics geweldig groeide. Hoe deed hij dat? Hij begon met de ongezonde delen van de organisatie te verkopen, die niet tot de core business van het bedrijf behoorde. Hij zorgde voor een heldere visie, een duidelijke missie en vervolgens pimpte hij zijn opleidingscentrum op.

Vervolgens stuurde hij jaarlijks 10 000 managers naar een training om alle neuzen dezelfde kant uit te krijgen. Dit deed hij gedurende vijf jaar. Vervolgens werden alle medewerkers ook bij de GE-leer betrokken. Het werkte. Een visie die duidelijk is voor iedereen, en een groot bedrijfseconomisch inzicht; dat is Jack Welch. Vandaar dat hij voor velen nog altijd een voorbeeld is.

-Er is ook een mooi voorbeeld waaruit blijkt hoe het mis kan gaan. Michael Useem beschrijft het in The Leadership Moment en het is bekend geworden als het Dodge-voorbeeld. Bij het blussen van een bosbrand ontdekken Dodge en zijn mannen dat het vuur zich te snel verspreid. Dodge weet een oplossing, maar zijn mannen staan er in hun paniek niet open voor. Hierdoor gaat het voor een aantal van hem mis.

De vraag die Useem behandelt is  ‘wat deed de leider verkeerd?’ Het antwoord is dat er te weinig basis was tussen Dodge en zijn mannen. Hij had ze geen reden gegeven hem te vertrouwen; er was te weinig tussen hen om ze het idee te geven dat hij voor een betrouwbare oplossing zou zorgen. Terwijl hij die wel in huis had, luisterde ze niet naar hem. Hier geldt dat mensen een leider in moeilijke tijden zullen gehoorzamen als ze zijn oplossingen vertrouwen. Dat is ook weer een les voor veel leiders.

-Tenslotte is er nog het onderscheid van De Pree tussen hiërarchische leiders, en natuurlijke leiders: mensen die opstaan in moeilijke omstandigheden en door anderen onmiddellijk gehoorzaamd worden. Niet altijd zijn deze ‘roving leaders’ de hiërarchische leiders. Ze kenmerken zich door moed, daadkracht en praktische intelligentie.

Deze vier voorbeelden geven wel een beeld van wat leiderschap is. Een leider motiveert; is realistisch maar optimistisch over de goede afloop; communiceert; toont begrip voor het gevoel van mensen en erkent dat; durft impopulaire maatregelen te nemen die de organisatie ten goede komen (zoals de verkoop van slecht functionerende onderdelen); heeft een visie en neemt de moeite die tussen de oren van zijn mensen te krijgen; geeft zijn mensen het gevoel voor goede oplossingen te kunnen zorgen in moeilijke tijden; en hij heeft de moed op te staan en daadkrachtig een probleem aan te pakken.

Ik wil daar nog aan toevoegen dat hij politiek krachtig moet zijn, goed moet liggen en vooruit moet kunnen zien (Kouzes & Posner citeren professor Omar El Sawy die duidelijk maakt dat een historisch goed onderlegde manager beter in de toekomst kan kijken).

Het is niet erg als een leider bepaalde eigenschappen mist, maar dan moet hij de kunst verstaan om anderen op het juiste moment naar voren te schuiven.

  1. Leider worden

Kan iemand leider worden? Die discussie vindt vaak plaats, meestal met heel uitgesproken meningen. Nee, zegt de één, absoluut niet aan te leren. Je bent een leider of je bent het niet. Onzin, vindt de ander, het is wel aan te leren, je moet het niet ingewikkelder maken dan het is.

In de literatuur vindt Warren Bennis dat mensen zichzelf en de wereld een dienst bewijzen door hun true self uit te drukken. Als leiderschap tot dat ‘ware zelf’ behoort, ben je een leider. Als het er niet toe behoort, dan niet, en dan moet je het vooral niet worden.

Hoe komt je dichter bij je ware zelf? Door je ervaringen en verleden te onderzoeken, vindt Bennis. Leer jezelf goed kennen, dan kom je erachter wie je bent, wat je beliefs zijn en wat je wilt. Voor de samenleving is dit erg belangrijk, want echte leiders zijn goed voor de maatschappij.

Kouzes & Posner zijn het daar niet mee eens. Leiderschap kan wel degelijk aangeleerd worden, ze hebben er zelfs een 5-stappenmodel voor ontwikkeld: (1) Stippel de weg uit; (2) Breng een gedeelde visie tot leven; (3) Daag het proces uit; (4) Stel anderen in staat om te handelen en (5) Moedig mensen aan om de dingen met het hart te doen.

Het gaat er bovendien vooral om wat de medewerkers ervaren als goed leiderschap. En volgens hen is de belangrijkste kenmerk van een leider, dat hij vooruit kan zien op de wat langere en natuurlijk ook de kortere termijn.

Ik heb altijd de neiging om schijnbare tegenstellingen met elkaar te verbinden. In dit geval kom ik dan tot de conclusie, dat leiderschap gepaard gaat met eigenschappen die niet iedereen heeft. Ik ben het met Bennis eens dat het gaat om expression of the true self, maar ben het met Kouzes & Posner eens dat het te leren is. En bij sommigen gaat dat leren sneller dan bij anderen.

Gezien het brede pakket van eisen die leiderschap aan mensen stelt, is het niet verwonderlijk dat veel leiders boven de 40 zijn. Mogelijk dat men dan zoveel heeft geleerd, dat het true self aan leiderschap toe is. Want dat is volgens mij geen statisch ding. Het zelf valt te ontwikkelen, mensen kunnen dingen leren, dat blijkt ook wel uit veel recent hersenonderzoek.

Kan iemand dus leider worden? Ja, denk ik, maar het kan een tijd duren. En laten we niet vergeten dat leiders niet perfect hoeven te zijn.

  1. Hoe leer je leiderschap?

Het boek van Covert en Sattersten laat verschillende leiderschapsmodellen zien, zoals het 8-stappen-veranderingsmodel van Kotter, de al behandelde 5 stappen van Kouzes & Posner en het LEAP-model van Farber. Voor mensen die van dat soort modellen willen leren, ze zijn allemaal op internet te vinden. Die modellen zijn uiteraard bestemd om richting te geven, geen absolute waarheden, al worden ze wel eens zo gepresenteerd, vooral in Amerika omdat je daar niet serieus genomen wordt als je niet een beetje stellig bent.

Modellen dragen een gevaar in zich: ze distilleren onderdelen uit een situatie, een beetje zoals je ingrediënten distilleert uit een goede soep, en zetten ze dan op een rijtje. De vraag is natuurlijk of het zo werkt.

Daarom zijn er ook mensen die graag de totale verhalen vertellen. Dit fenomeen heet storytelling, en Annette Simmons schreef er een prachtig boek over: ‘The story factor’. Volgens haar is het vertellen van een verhaal de beste manier voor leiders om hun mensen te overtuigen, te overreden en te motiveren.

‘Een verhaal breken door het in stukjes, delen, prioriteiten en stappen op te delen bederft het.’ Geloof kan bergen verzetten, stelt Simmons, niet de feitjes en statistieken. En een verhaal laat ons zelf nadenken, in plaats van dat we mechanisch een modelletje volgen.

De meeste managers zijn het vermogen om verhalen te vertellen kwijt. Het is ‘eruit getraind’ in hun opleidingen. Terwijl het aantoonbaar meer effect heeft dan de vaak zo bloedeloze Power Point-presentaties, die de overtuigende kant van de boodschap, de passie, uit een verhaal laat lekken.

Er zijn zes typen stories volgens Annette Simmons. Verhalen over wie je bent; wat je komt doen; over je dromen en visioenen; over dingen die je kunt leren ( ‘teaching’); wat je moet doen om je waarden in de praktijk te realiseren en over dat wat een ander denkt (‘ik weet wat je denkt’).

De conclusie lijkt hier: luister naar de verhalen van ervaren mensen en toets de modellen. JongeBazen, mijn managementweblog heeft vanaf de eerste dag zijn heil gezocht in storytelling. Omdat we geloven dat onze lezers daar meer van leren, en omdat we geloven dat het een welkome aanvulling is op de managementmodellen die ze op hun academies en hogescholen geleerd hebben.

Overigens realiseer ik me dat modellen in de praktijk heel goed kunnen werken.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Ewout Kalkman
Beste Bert,

Ten eerste heel erg leuk dat je dit doet! Slim om op deze manier zowel degene, die je coach, als lezers zoals ik van waarde te zijn.

Wat je vertelt over 'storytelling' in deze brievenmail, vind ik vooral erg interessant. Je ziet dit concept nog niet zo vaak tegenkomen als het gaat over leiderschap. Ik ben me sinds een aantal weken aan het verdiepen in in de ingrediënten om beter te presenteren met name in het gebruik van powerpoint. Hier kwam het belang van 'storytelling' ook bij naar voren. Dit deed me denken aan mijn eigen manager, die dit goed onder de knie heeft. Regelmatig roept hij ons bijeen om verhalen te vertellen over wat hij heeft meegemaakt in zijn sales gesprekken of in het managementteam. Het gevolg is dat je je heel nauw betrokken voelt bij de processen binnen het bedrijf, waar je niet direct onderdeel van bent. Deze gaan als het ware meer voor je leven.

Je noemt trouwens Anette Simons, die kwam ik ook tegen, maar daarnaast schijnt 'Made to stick' van de Heath broers, ook een heel waardevol boek te zijn.

Ik blijf je brievenmails met interesse volgen!
Bert Overbeek
Leuk Ewout. Dank je wel. In 2010 zal ik zeker nog een workshop over dit thema verzorgen.
Wilmont
Pardon voor dit zure commentaar. Door zich 100% met Amerika, Amerika ! te identificeren ontgaat het U dat U in Nl woont en dat wij een andersoortige traditie hebben. In Nl heeft men met de GE niets te schaften, zo’n bedrijf bestaat daar niet. Wat een ‘core activity’ of niet is subjectief en/of opportunistisch en nogal hypocriet als het om GE gaat dat uiteindelijk een conglomeraat is. Het klakkeloos kopiëren van Amerikaanse concepten en modellen hebben er toe geleid dat er geen gezonde scepsis meer bestaat mbt tot de VS. Hoe kan men anders verklaren dat het Nederlandse bankwezen (en niet de zo geminachte Franse en Italiaanse banken) zich heeft volgestopt met ALT A papier. Probeert U eens een binnenlands verlies naar de VS te exporteren, zoals de VS dat met hun ALT A papier gedaan hebben. Ik denk dat Nederlandsche Bank niet eens geprotesteerd heeft en dat de Heer Wellink met al zijn catastrofes toch mag aanblijven. Iedereen die in het zakenleven heeft meegelopen ziet ook dat je leiderschap niet kunt leren. Als dat wel zou kunnen waren er veel te veel leiders, terwijl het er juist aan ontbreekt, tenzij U gestipendiëerde managers bedoeld. Door op de economische faculteiten alleen nog maar Engels-talige boeken te gebruiken, door talenkennis en algemene ontwikkeling overbodig te verklaren, door de taalbeheersing van de moedertaal te verwaarlozen, heeft men onnozele + onwetende werknemers opgeleid, zonder intellectuele weerstand, die naar het eigen land kijken zoals een koe naar een tractor kijkt. Een goede leider heeft in de aller eerste plaats een goede, diepgaande en brede algemene kennis nodig. Daar ontbrak het toch aan bij Groenink en zijn kornuiten? Die hebben € 1,3 miljard over de balk gegooid aan extern advies, die die leemte alleen maar erger hebben gemaakt. Laat tot U doordringen wat De Gaulle schreef: “La véritable école du commandement est la culture générale et pas un illustre capitaine qui n’eût le goût et le sentiment du patrimoine de l’esprit humain. Au fond des victoires d’Alexandre on retrouve toujours Aristote”. Ja, de leermeester van Alexander was Aristoteles. En de Uwe? Een omhoog gevallen boekhouder? Een goede leider moet zich ook helder en precies uitdrukken en niet zo half-paki, half hollands zoals U dat doet (Uw fout niet, het zit diep in het Nl onderwijs systeem) met het ‘Dodge voorbeeld’, wat is er nu precies aan de hand. 'C'est par le travail sur la langue que l'on donne une forme à la pensée' /Lévi-Strauss. (Alleen met een goede taalbeheersing kan men aan een gedachte een overtuigende vorm geven). Die taalbeheersing is ook nodig voor het kritisch lezen en formuleren in je eigen taal, al was het om uiting te geven aan een intellectuele weerstand die in Nl nauwelijks nog bestaat buiten datgene dat kwantificeerbaar is. Als ik U zo lees, dan krijg ik het gevoel dat U helemaal op een verkeerd spoor zit. Trouwens U niet alleen, het is een hele generatie, die zich zo vereenzelvigt met de VS dat een kritiek op dat land de vorm aanneemt van een autokritiek, en daardoor niet voldoende plaats vindt. U zou een verhaal moeten schrijven hoe men een goede ja-knikkende filiaalhouder wordt, dat is toch de toekomst van ons Koninkrijk?
Parijs, 26 december 2009
Bert Overbeek
Auteur
Ach, beste Wilmont, verkeerd spoor, verkeerd spoor, dat is een kwestie van invalshoek. Maar ik heb je artikel met interesse gelezen en vind het een waardevolle aanvulling. De lezer kan zo zelf zijn mening vormen.
Overigens is het niet raar dat je denkt dat het nogal amerikaans is allemaal. Het boek dat ik bespreek komt namelijk uit Amerika. Logisch dus dat je een Amerikaanse sfeer voelt.
Wat mijn leermeesters betreft: dat zijn er talrijke. Maar misschien krijg je daar een beeld van als je deze weblog eens verder uitpluist.
Niettemin: bedankt voor het commentaar.
Ercan Kececi
Ik denk dat leiderschap te maken heeft met vallen en opstaan. Je moet van je verleden een lesje geleerd hebben om leider te kunnen worden. Je moet het meegemaakt hebben, of je moet de fouten van anderen ontdekken en proberen er iets beters van te maken. Ik denk dat het leiderschap niet in je hoeft te zitten, je kan het makkelijk aanleren, ALLEEN JE MOET HET ZELF OOK WILLEN! iets waar je zelf in gelooft kun je makkelijk andere mensen ook in laten geloven. Er zijn genoeg personages op de wereld die het ook gelukt zijn, DUS WAAROM ZOU HET JOU NIET LUKKEN!
Sabine van der Post
Bedankt voor dit inspirende artikel Bert. Storytelling en het 5 stappen model van Kouzes & Posner lijken mij universeel hanteerbaar en logischerwijs moet eea  geinterpreteerd worden in het licht van de cultuur van de organisatie en haar standplaats/markt.
Paulien Haakma
Lid sinds 2019
Hallo Bert,
Hartelijk dank voor je inspirerende artikel. Graag zou ik meer te weten willen komen over storytelling en de manier waarop jij dit gebruikt. Ik combineer ( ervarings-) verhalen  met theater-en bewegingsmethodieken als ondersteuning bij veranderingstrajecten. Zou graag eens met je sparren... hartelijke groet, Paulien.
wilbrand kuijt
Hoi Bert,
Mooie verzameling van invalshoeken! Misschien enige verdieping van mijn kant. Een leider moet naar mijn idee tot de verbeelding spreken. Wie waren de grote leider en wat deden ze eraan om groot te zijn. Ogenschijnlijk weinig. Churchill had niet de verschijning van een inspirend leider (wat dit ook moge zijn, hij stelde mensen gerust (had ik ook kunnen doen) enzovoort. Het gaat over iets wat nauwelijks te leren valt. Hij sprak tot de verbeelding. Storytelling gaat daar ook over. De zinnen en woorden roepen een beeld op die krachtiger en duurzamer is dan feitelijke weetjes. Dat is de kracht van de verbeelding waar we met zijn allen zo weinig van weten (kennis) maar die krachtig en effectief haar werkzaamheid heeft. Daarom werkt een LOI-cursus leidinggeven niet. Het geeft de tools maar de andere wezenlijk kant, de verbeelding ontbreekt. Daarom vraagt het ontwikkel-tijd om leider te kunnen worden en zoals Bennis schrijft begint het bij je zelf om (leiding geven aan jezelf) om andere te kunnen leiden.