Leaserijders mopperen teveel over bijtelling

Regelmatig hoor ik gemopper over de ‘te dure’ auto van de zaak. Leaserijders betalen een bijtelling aan de belastingdienst en menen daardoor dat zij veel voor hun auto betalen. Wat mij betreft: complete onzin. Het is juist een goedkope manier van rijden.

Ik spreek uit eigen ervaring. In een vorige baan heb ik zelf enkele jaren een lease-auto mogen rijden. Inderdaad met 25 % bijtelling. Maar voor mij geen enkele reden tot zeuren, integendeel het is een zorgeloze manier van autorijden die zeker niet duurder is dan het rijden van een door jezelf aangeschafte auto.

Even de financiën op een rij: voor een auto met een cataloguswaarde van 24000 euro bedraagt de bijtelling 6000 euro. Dit bedrag moet je volgens de belastingdienst optellen bij je inkomen. Hoeveel belasting betaal je daarvan? Stel dat je in de belastingschaal van 42% valt, dan betaal je voor de lease-auto 2520 euro belasting per jaar. Dus voor dat bedrag, 2500 euro per jaar, rij je altijd een nieuwe auto, wordt het onderhoud voor je gedaan, betaal je geen wegenbelasting en last but not least je betaalt geen brandstof.  

Geen enkele reden om te mopperen lijkt mij: 2500 euro per jaar en daar is alles mee gedekt. Probeer voor dat bedrag zelf maar eens een auto te rijden. En dan alles meerekenen he, verzekering, onderhoud, brandstof, wegenbelasting, aanschaf en dus afschrijving. Dat zal nog niet meevallen.

Ok, ik hoor al sommigen zeggen: ja maar als je een duurdere auto least, bijvoorbeeld een BMW 318 van 39000 euro en in de hoogste belastingschaal valt, is het veel duurder. Klopt: in dat geval betaalt u 5000 euro per jaar. Maar daarvoor rijdt u wel een nieuwe BMW, all-in.

De vraag die ik dan interessant vind is: welke auto zou je in dat geval zelf aanschaffen, wanneer je niet zou leasen. Ook een dure auto? Dan ben je minimaal net zoveel kwijt als met lease. Of een goedkopere auto? Dan is de oplossing simpel: schaf gewoon die golf aan en rijd geen privé-kilometers in de leasebak. Houd netjes kilometers bij en niets aan de hand.

Kortom, ik begrijp het gemopper over de bijtelling niet helemaal. Ik vind het eigenlijk onterecht klagen, een beetje zielig soms. Maar ja, doet het leuk op feestjes...
Hebben jullie wel medelijden met de arme leaser?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Aart de Vries
Het feit dat je moet betalen voor een auto van de zaak is eigenlijk het makke. Onder het mom van "voordeel door de beschikking van een auto van de baas" wordt je fiscaal aangepakt. Als of je geen voordeel zou mogen hebben.
De fiscus heeft aan dit z.n. voordeel echter geen cent bijgedragen De heren politicie vergeten hierbij dat je veelal enkel voor zo'n leasebak in aanmerking komt als je functie en de daarbij behorende taken en verantwoordingen dit toelaten. Je zou dit dus kunnen zien als een compenserend privilege omdat je in deze management functies geen overuren krijgt betaald maar eigenlijk wel geacht wordt deze te maken. Bedenkend dat je al meer dan genoeg belasting betaald als loonbelasting, vermogensrendementsheffing, onroerendgoedbelasting, btw, bpm, accijns en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het feit dat je van je zuur gespaarde centjes, waarover reeds belasting is betaald een nieuwe auto koopt en vervolgens wederom bpm, btw verwijderingsbijdrage, enz. moet betalen stoort mij nog het meest en met mij nog ontzettend veel hardwerkende mensen. Dus ja, het is voordeeliger rijden in een leasauto, dan privé, maar nee, dat gemopper kan ik me best voorstellen.
Leon Verschuuren
Lid sinds 2019
Volledig met de heer de Vries eens. wat echter het meeste steekt is het feit dat dit kabinet de auto in algemeenheid als ongelimiteerde melkkoe gebruikt. Wanneer het geld zinvol besteed zou worden aan de fileproblematiek door infrastructurele voorzieningen te bouwen naar de toekomst toe, en niet voor voorzieningen die wanneer ze gereed zijn alweer onvoldoende zijn, dan was e.e.a. nog te billijken. Maar ja, dit kabinet is in algemeenheid een afbraakkabinet te noemen dat maar 1 doelstelling heeft - het braafste jongetje in de Europese klas te zijn - ten koste van u en ik als lijdend voorwerp. (Verkiezings)Belofte maakt voor de heren politici in elk geval geen schuld.
Frans Plugge
Ik klaag niet over de hoogte van de bijtelling, maar over het principe van deze heffing. Mijns inziens heeft het lease bedrijf ooit vor de auto betaald, en (net als met de meeste andere zaken in eigendom) wat de leaserijder verder met het ding doet is zijn/haar zaak. Het gaat het rijk geen bal aan of een werknemer 'profijt' heeft van het gebruik van de lease auto. Op deze manier wordt de auto anderhalf keer 'gekocht' over de lease periode van 4 jaar. Een keer door het bedrijf en een keer door de werknemer. De arbitraire manier van inrichten (14% voor een prius etc.) maakt de belasting nog onredelijker.
René
Het is een blijft een luxe probleem. Met een lease auto rij je voor betrekkelijk weinig een nieuwe auto. Nu kunnen we allemaal excuses verzinnen waarom we geen belasting hoeven te betalen, maar puntje bij het paaltje is het vorm van inkomen en daar betaal je belastig over.

Het argument dat je lease auto eigenlijk een compensatie is voor gemaakte overuren is niet echt van toepassing. Wanneer je namelijk wel betaald zou krijgen voor de overuren betaal je daar namelijk belasting over.

Natuurlijk doet het er toe of de werknemer 'profijt' heeft bij het gebruik van de auto. Dit voordeel t.o.v. collega's zonder lease auto is de reden waarom er belasting geheven wordt! Anders zou er iemand als het ware onbelast loon ontvangen. Leuk maar niet eerlijk voor iedereen.

Wat mij betreft mag het ook allemaal simpeler. De regels zijn complex en soms bizar (belasting over belasting over belasting, etc). Maar het feit dat je belasting moet betalen over je lease auto lijkt mij redelijk.
Ralph
Vergeet niet dat wanneer je een nieuwe auto koopt, van pak hem beet € 25.000, en de auto 4 jaar later weer verkoopt, de prijs die je er dan voor terugkrijgt nog maar de helft waard is! Dit "probleem" kom je met leasen niet tegen! En vind je de bijtelling te duur? Houd dan netjes je kilometers bij! Je wordt niet verplicht de bijtelling te betalen......
Mark
Hallo,

Ik klaag niet.
Wat echter wel erg vreemd is dat;

Als ik mijn privé auto inzet voor zakelijk gebruik, ik onbelast maximaal € 0,19 kan declareren en zodra ik meer als 500 privé kilometers maak met de "auto van de zaak" men gelijk "vast zit" aan 25% bijtelling

Een eerlijke manier zou dus kunnen zijn;

Iedereen die een auto van de zaak rijdt, dient kilometers bij te houden en deze worden aan het eind van het jaar verrekend á € 0,19 per privé gereden kilometer.

Flauwe commentaren zal ik laten voor wat ze zijn......

Vriendelijke groet, Mark.
Martin
Hallo,

het is steeds makkelijk gezegd dat je voor een auto van 24000 euro dan 2500 netto betaald per jaar. In mijn geval krijg ik nu km vergoeding voor woonwerk en is ruim 2000 euro per jaar. Met een auto vd zaak krijg ik dat niet meer en zijn de nettokosten 4500 euro. Als je ook nog een eigen bijdrage hebt wordt het nog duurder en voor dit bedrag kan je echt een ruime middenklasser rijden met 30.000 km per jaar. Dat je voordeel hebt van een auto vd zaak en belasting betaald is 1 maar volgend jaar willen ze er 30% van maken. Het is gewoon een melkkoe.

groet, Martin
Carry Lemmen
Die onkostenvergoeding van 2000 euro is toch geen 'winst' Martin? Want als het goed is, betaal jij daar je onkosten van, zoals brandstof, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving van de auto. Al die kosten heb je niet meer met een lease-auto. Dus dan zijn de netto-kosten alleen de bijtelling, toch...  
Pascal van Garderen
Het onredelijke van de fiscale bijtelling zit in de abstractie van de bijtelling. Hiermee doel ik op de fiscale nieuwprijs van het eerste jaar. Een eerlijkere heffing zou zijn splitsing te maken tussen vaste en variabele leasekosten. Vervolgens het object de auto en de vaste eenmalige kosten als BPM in 3 jaar afschrijven met als minimum de tevens jaarlijks door de leasemaatschappij op te geven restwaarde. Nu betaal je in het geval van een 44 maanden (gemiddelde duur van een leasecontract) oude auto nog steeds 25% over de nieuwwaarde.

Over het brandstofgebruik en verzekeringen en wegenbelasting en onderhoud kan een separate opgave gemaakt worden en daar kan dan vervolgens 25% over worden geheven (nog altijd minder dan het gemiddelde IB tarief dat voor de meeste telt).

Zelf ben ik van mening dat in iedergeval het brandstof gebruik apart dient te worden verrekend in verband met het aanmoedigen van het maar vooral veel rijden in de auto ivm de toch te betalen bijtelling, dit staat natuurlijk recht tegenover het belijd om het openbaarvervoer aan te prijzen en de groene denkwijze van het kabinet.

Tevens zouden voor leaserijders de openbaarvervoersbewijzen prive fiscaal aftrekbaar mogen zijn, op die manier is het niet en/en maar of/of. De keuze om dan met het openbaar vervoer te reizen vanuit "de Groene mileu gedachte" en/of "het verlagen van de bijtelling" wordt dan wellicht eerder overwogen en gemaakt.

Groet, Pascal van Garderen 
Vigo
bijtelling=pure belastingterreur.

een auto die bij mijn funtkie past is zo'n slordig €50.000,-
bijtelling a 25% netto kosten €5.000,-
prive kilometers €5000,--
dus prive rijden kost mij €1,00 /km.

de fiscus(lees overheid) is van mening dat prive  rijden met vergoeding door werkgever belastingvrij vergoed mag worden tot €0.19 ct per kilometer.
vanwaar 2 normen??/
ongelijkheid in casus.
wanneer €0.19 een reele kosten vergoeding is dan zou een heffing op basis van loon in nature niet meer mogen bedragen. logisch he ?
rob martens
we hebben het over bijtelling van een auto welke de meeste km zakelijk en/of woon werk worden gereden.
de bijtelling zou moeten zijn over dat deel wat je prive rijd, dit is namelijk het deel wat je extra krijgt op je salaris. ga voor jezelf na wat je precies prive rijd. 12000 km p/j is dan al veel. simpele rekensom maakt 25% van 30000 euro = 7500eur gem belastingschijf 38% is netto per jaar 2850 euro / 12000km is 24 cent per km nu ga je voor jezelf na wat een prive auto zou kosten 30000 euro, afschrijving, verzekering, onderhoud, brandstof wegenbelasting ( ik ben gaan rekenen met afschrijving over 10 jaar , all risk verzekering en gem verbruik van 1/14 kom je op jaarlijks 6300 euro / 12000km = 52 cent per km. dus ja een auto van de zaak is voordelig, maar wat word het dan interesant om te zien dat Den Haag 19 cent per km voldoende vind.
loekie de leeuw
Hoe je het ook bekijkt, prive kun je nooit voor dat geld wat je aan bijtelling betaald zo'n nieuwe auto rijden.

Maar ik gok dat de meeste mensen in de praktijk minder prive km's maken in hun oude dan zakelijk. Als je dan kijkt wat die bijtelling per gereden prive km kost, is dat best een hoop in verhouding.
barry leurs
Lid sinds 2019
Ik begrijp de hele bijtelling. Wat ik niet snap is als je een gebruikte auto leased, er wordt gekeken naar de cataloguswaarde van de auto. Dat is op dat moment niet meer de waarde van de auto. Waarom wordt er op dat moment niet gekeken naar de economische of vervangingswaarde van de auto. En bereken daar de bijtelling over