Nu Intermediair zich aan een artikel waagt over wetenschap en religie, voelen wij ons vrij om het ook te doen, ook al heeft het niet primair met management te doen. Wat opvalt in dit soort trendy artikelen, is: de aanname dat mensen ergens in geloven, maar dat het in feite niet bestaat. Hoewel dit natuurlijk nooit te bewijzen is, wordt het toch iedere keer met enorme stelligheid geponeerd. Zo ook in Intermediair, dat niets anders doet dan De Regt en Dooremalen, die 'Wat een onzin! schreven, kritiekloos volgen. (zie voor meer www.egobert.wordpress.com)
Eén enkel onderzoek over paranormale zaken is vaak voldoende om te zeggen: ‘zie je wel, het is onzin’. Ook zoekt men in de eigen (materialistische) wetenschap snel een verklaring voor iets dat ongewoon of ongebruikelijk is. Een andere methode om wetenschappers die wél geloven in paranormale zaken, op hun benadering te ‘pakken’. Je bewijst dan zelf niets, alleen dat paranormale wetenschappers iets beweren dat niet klopt.
Daarmee is echter nog niets bewezen. Wie echter terugkijkt naar de geschiedenis van de wetenschap, zal zien dat men daar steeds formules die voor zeker werden gehouden, moest bijstellen. Ook ziet men dat mensen achteraf vaak gelijk hadden, die aanvankelijk verketterd werden. Soms een levenlang verketterd. Lees Bill Bryson' maar eens in zijn boek 'Een kleine geschiedenis van bijna alles'.
Intermediair (32/33, 13 augustus 2009) behandelt de materie ook op deze manier in een artikel over ‘ietsisme’: het geloof in ‘iets’ tussen hemel en aarde. Het citeert de heren Dooremalen en De Regt, die veel succes hebben onder materialistische wetenschappers met hun boek ‘Wat een onzin!’. Ook deze twee mannen deinzen niet terug voor verkettering, bijvoorbeeld van Pim Van Lommel en Arie Bos die uitspraken doen over bijna-dood-verklaringen.
Nu zijn Van Lommel en Bos ook wat slordig geweest met het onderzoek, in hun ijver om wetenschappelijk te bewijzen dat er een bewustzijn bestaat, dat niet afhankelijk is van de hersenen: dat er een ‘andere wereld’ is waar we telepathisch mee kunnen communiceren, en dat we over een niet-materiële ziel beschikken.
Belangrijk daarbij is voor Van Lommel, Bos, Dooremalen en de Regt, dat je op hersenscans geen activiteit ziet, wanneer iemand een bijna dood ervaring (BDE) heeft. De vraag is dan: is de BDE het gevolg van een ziel die los van het lichaam functioneert, of wordt hij bijvoorbeeld veroorzaakt door narcose (oftewel: door het lichaam zelf)?
Van Lommel geeft een paar voorbeelden waaruit zou moeten blijken dat er een ziel is die los van het lichaam functioneert; De Regt en Dooremalen weerleggen dat, en laten zien dat in zijn voorbeelden de BDE ook plaats heeft kunnen vinden toen de patiënt nog bij bewustzijn was. Maar ook hun verklaringen kunnen niet hard worden bewezen. En zo presenteren de media het wel. Er is sprake van ‘jumping to conclusions’.
Het gaat ongeveer zo. ‘Van Lommel trekt te snel conclusies, er is een andere verklaring voor zijn aanname, dus is die andere verklaring logischer en waar.’ Bovendien hoeft dat niet bewezen te worden, ‘want de bewijslast’ (alsof het om een juridische kwestie zou gaan) ‘ligt niet bij ons’. Dit lijkt me onzin. Materialistische verklaringen moeten zichzelf net zo zeer bewijzen als paranormale verklaringen; sterker nog: door zoveel aanspraak te maken op wetenschappelijke bewijsbaarheid zijn zij de eersten die moeten bewijzen dat hun uitspraken waar zijn. Het 'afschieten' van anderen volstaat niet.
Als zij willen bewijzen dat BDE’s het gevolg zijn van narcosebehandelingen, dan volstaat het niet om te wijzen op het resultaat van hersenscans. De moderne neurologie tendeert ernaar om alle beleving en religie als een product te zien van hersenprocessen. Dit is op zichzelf niet aangetoond. Er is nog altijd een stroming binnen de wetenschap, die gelooft dat hersenactiviteit niet alleen het gevolg is van de processen in de hersenen zelf, maar die eerder gelooft dat die processen ook door hersenactiviteit gestuurd worden. Het kan immers ook nog allebei aan de hand zijn.
Of om een voorbeeld uit de Intermediair te gebruiken: ‘In een Zwitsers onderzoek is aangetoond dat je lichaamsuittredingen kunt opwekken door een bepaald gedeelte van de hersenen te stimuleren’. Maar betekent dit dwingend dat het fysiologische proces (stimulering van de hersenen) de enige weg zou zijn om een uittreding te krijgen? Of kan het ook nog zijn dat een invloed van buitenaf de hersenen stimuleert, om een uittreding of een BDE te krijgen?
Wat is toch het probleem voor materialisten met die ‘invloed van buitenaf’? Wat is hun probleem met het bestaan van zaken die ze niet kunnen meten, met wetenschappelijke middelen die waarschijnlijk over 100 jaar alweer achterhaald zijn? Wat is hun probleem met het bestaan van God, astrologie, uittredingen of helderziendheid? Waarom voelen sceptici zo’n aandrang om over dit soort zaken ‘Wat een onzin!’ te roepen?
En waarom voelen ze een aandrang om mensen uit te sluiten, te verketteren, als gevaarlijk af te schilderen (alsof de reguliere medische wetenschap geen gruwelijke fouten heeft gemaakt!), uit te sluiten van wetenschappelijke verenigingen, zwart te maken etcetera, etcetera?
Het boek ‘Verboden wetenschap’ van J. Douglas Keynon laat zien dat er erg veel merkwaardige en onverklaarbare verschijnselen zijn, waar de wetenschap nog lang geen antwoord op heeft gevonden. Het laat ook zien hoe materialitische wetenschap daarop reageert: het sluit wetenschappers uit, dwingt uitgevers om hun werk niet te publiceren en, zoals eerder gezegd, verkettert ze.
Het gaat mij er niet om of Van Lommel 100% gelijk heeft in zijn boek; het gaat me erom dat zijn tegenstanders (De Regt en Dooremalen) iets te gemakkelijk aannemen dat de BDE het gevolg zou zijn van fysiologische processen. Het feit dat hersenscans activiteit vertonen tijdens BDE zegt mij niets. Althans: niets over de inhoud van de ervaring die BDE’ers krijgen, of waar die vandaan komt. De mening van Arie Bos, dat hersenen door een onstoffelijke geest aangestuurd kunnen worden, zal moeilijk te bewijzen zijn, maar dat wil niet zeggen dat die mening niet kan kloppen. Hersenactiviteit kan van buitenaf worden georganiseerd. We hebben, althans, nog geen bewijs van het tegendeel.
Vergelijk de hersenen met een machine. Bekijk die machine eens grondig. Bepaalde processen zijn afhankelijk van bepaalde onderdelen van de machine; in het ene deel kan op een zeker moment meer activiteit zijn dan in het andere deel. Maar altijd moet er ook energie worden gegenereerd om de machine in beweging te zetten. Waar de generator van de hersenen zit, waar de stekker, wie of wat het proces aanzet, dat is een vraag waarop niemand het antwoord weet, en zolang we dat antwoord niet weten moeten we voorzichtig zijn met onze conclusies, en past een ‘open mind’.
Met andere woorden: er kan met geen enkele stelligheid beweerd worden dat Bos’ bewering ‘onzin’ zou zijn. Iemand kan en mag natuurlijk geloven dat het onzin is, hij heeft het volste recht om er aan te twijfelen en die twijfel te onderbouwen, maar hij heeft niet het recht om verdenkingen te werpen op mensen die vanuit een ander geloof, maar vanuit dezelfde gedreven integriteit, tot andere resultaten komen. De reactie van de Regt en Dooremalen op Van Lommel is dan ook onkies.
Daarbij is het de vraag of wij er wel toe in staat zijn om alles te bewijzen met wetenschappelijke methoden die continu worden ingehaald. En sterker nog: voor mij hoeft niet alles bewezen te worden. Het feit dat overal op de wereld mensen BDE’s hebben die onderling verwantschap tonen, zegt mij dat er iets gebeurt op het grensvlak van dood en leven, waarvan we de afloop niet kennen.
Ik neem die ervaringen serieus, geloof erover wat ik erover wil geloven, en blijf nieuwsgierig mijn ogen en oren open houden voor nieuwe informatie over dit soort zaken. Intermediair, De Regt en Dooremalen doen dat mijns inziens niet en dat is jammer. Als we namelijk iets van wetenschap- en godsdienstgeschiedenis leren, is het dat onze inzichten telkens weer tekortschieten.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Wat een interessant onderwerp. Het houdt de gemoederen flink bezig. Om met je laatste opmerking te beginnen <em>i</em><em>k blijf nieuwsgierig mijn ogen en oren open houden voor nieuwe informatie over dit soort zaken. </em>Hierbij alvast een voorzetje.
Wetenschap heeft uiteraard zijn beperkingen. Dat hebben we laatst bij het college van zomergast Trudy deHue (hoogleraar wetenschapsfilosofie te Groningen) weer gehoord. Maar het feit dat we (nog) niet weten hoe iets werkt, is nog geen bewijs voor het tegenovergestelde (bijvoorbeeld paranormale zaken). In dit verband wil ik je een <a href="http://www.youtube.com/watch?v=eUB4j0n2UDU" rel="nofollow">leuk clipje</a> aanreiken en een aantal sites onder je aandacht brengen. De <a href="http://www.skeptic.com/" rel="nofollow">Skeptics Society</a> , de <a href="http://www.randi.org" rel="nofollow">James Randi Educational Foundation</a> en natuurlijk de <a href="http://richarddawkins.net/" rel="nofollow">Richard Dawkins Foundation</a> leggen zich volledig toe op het onderwerp waarover je schrijft.
Dr. Michael Shermer (die ik net heb <a href="http://www.managementsite.com/510/Interview-with-Skeptics-Society-founder-Michael-Shermer-on-skepticism-and-evidence-based-management.aspx" rel="nofollow">geïnterviewd</a> voor Managementsite.com) heeft een clipje op YouTube (en een boek) genaamd <a href="http://www.michaelshermer.com/weird-things/excerpt/" rel="nofollow">Why people believe weird things</a>. Dit clipje sluit volgens mij goed aan op je artikel. Shermer publiceert aan de lopende band artikelen, onderzoeken en maakt leuke filmpjes op YouTube. Hetzelfde geldt voor Richard Dawkins. Iedereen kan ik sceptisch denken alleen maar aanbevelen (niet te verwarren met cynisme!).
Groeten,
Richard
Leuk van je te vernemen.
Ik ben lid geweest van de stichting Skepsis, maar daar ben ik van teruggekomen. Grappig toch hoe wegen anders kunnen lopen. Bovendien heb ik bij Dawkins ook al niet het gevoel van objectiviteit. Het blijft respectabel wat hij heeft geschreven, maar het is ook van een materialistisch apriori voorzien.
Je zegt: 'het feit dat we (nog) niet weten hoe iets werkt, is nog geen bewijs voor het tegenovergestelde' . Logisch. Ik zou daar naast willen zetten: 'Het feit dat we iemand ontmaskeren, bewijst nog niet dat we het tegendeel van zijn stellingen hebben bewezen.'
En ook: 'Als er andere verklaringen voor een bepaald verschijnsel zijn, wil dat nog niet zeggen dat de aanvankelijke verklaring onjuist zou zijn, of dat daarmee aangetoond is dat ze minder waar zou zijn.'
Zo, en nu een wijntje, want het weekend is daar. Hoop je snel een keer te zien, en het lekker oneens met je te kunnen blijven.
Ik heb net Tricks of the mind gelezen van Derren Brown. Kan ik je ook van harte aanbevelen. Op YouTube staan ook veel leuke clips.
Fijn weekend!
Richard
Hier meldt zich nog iemand om het mee oneens te zijn. :)
Wat je zegt is waar maar dat is ook niet wat skeptici beweren. Skeptici stellen niet dat paranormale feonomen bewezen onwaar zijn. Zij toetsen de beweringen en stellen keer op keer vast dat bewijzen ontbreken. Het principe is: wie beweert draagt de bewijslast (dus niet wie de bewering niet gelooft moet maar bewijzen dat het onwaar is)
groeten en proost!
Dat sceptici keer op keer vaststellen dat 'bewijzen ontbreken', is ook niet helemaal juist. Ze doen dat namelijk steeds met bepaalde methoden die je op zichzelf ook weer kritisch kunt bekijken.
Even afgezien van het feit dat het bestaan van iets niet afhankelijk hoeft te zijn van het bewijs ervan. In 1869 ontdekte men het DNA. Daarvoor 'bestond' het niet, hoewel het idee mogelijk verondersteld had kunnen worden.
Misschien zijn onze toetsingsinstrumenten wel niet toereikend, zeker waar het gaat om vragen die liggen op het gebied van stoffelijkheid en onstoffelijkheid.
De natuurkunde heeft zoveel dingen gevonden de laatste eeuwen die daarvoor niet doorgrond konden worden; hoeveel van die zaken zijn er nog? Bryson blijft hier interessant. Lezen dat boek!
Overigens sluit ik mijn oren niet voor skeptici. Alles goed verder, Coert?
Hoi Bert,
Ja, gaat best goed hier. Nog half in de vakantie stemming. Wat betreft het artikel: we blijven het onderwerp verschillend benaderen. Skeptici (en wetenschappers) kunnen het niet-bestaan van iets nooit definitief bewijzen. Dat hoeven ze ook niet te doen. Het is aan degenen die iets beweren om het te bewijzen. Een goede skepticus van voor de ontdekking van DNA zou in mijn ogen dus niet zeggen: het is bewezen dat DNA niet bestaat maar: het is niet bewezen dat het bestaat. Zelf heb ik het De Regt en Dooremalen boek niet gelezen dus daar kan ik niets over zeggen. Ik vermoed dat ik het inhoudelijk in hoge mate met hen eens ben al druk ik me als het engiszin kan liever niet uit in schampere termen ('wat een onzin!" e.d.). Dat is denk ik nergens voor nodig en kan zelfs averechts werken.
Alvast een citaatje:
<em>Ik ben deze hele zomer al bezig met boeken over (natuur)wetenschap en spiritualiteit. Je bent vaak óf wetenschapper, óf spiritueel gemotiveerd, zoals je vroeger protestant of katholiek was. De combinatie wordt door beide ‘partijen’ moeilijk gevonden. Wetenschappers betichten spirituele mensen ervan, dat ze ‘onzin’ verkondigen, die bovendien schadelijk is voor de volksgezondheid. Dit fenomeen zie je bij De Regt en Dooremalen, die de aanval op spirituele onderzoekers openden met hun boek ‘Wat een onzin!’ Ze zijn de moderne variant van een scepticus als Nanninga, die in de jaren tachtig wetenschappelijk onderzoek deed naar ‘parariteiten’. </em>
<em>Omgekeerd mopperen allerlei schrijver in ‘Verboden wetenschap’ van J. Douglas Keynon, op ‘het Siberië van de wetenschap’, op de wetenschappelijke maffia en soortgelijke terminologie. Het kan beschouwd worden als de tegenhanger van het boek van van Dooremalen en De Regt. Eén van de schrijvers van het boek noteert: ‘Als je in het paranormale gelooft, of in leven na de dood, pas dan maar op. Dan kunnen de juten wel eens bij je geparachuteerd worden.’ Met de ‘juten’ bedoelt hij gevestigde wetenschappers die bezwaar maken tegen spirituele wetenschappers: de ‘parapolitie’.
</em>
Geniet nog even na, Coert, van de vrije dagen. Zelf ga ik nog naar Santorini deze maand. Ik zie er nu al naar uit. En nu maar hopen dat de vulkaan daar geen mysterieuze dingen gaat doen.
Interessant die discussie over bewijzen en bewijslast. Mag ik er een paar kanttekeningen bij plaatsen? Wat is namelijk bewijs? En wat is het belang om het te eisen?
Van huis uit ben ik sociaal wetenschapper en heb ik veel gehoord en gezien over ‘wetenschappelijk bewijs’. Er is wetenschappelijk heel veel met cijfers en de interpretatie ervan te goochelen en naar de ene of de andere bewering toe te werken. Dat moet ook wel aangezien veel onderzoek tegenwoordig met derde geldstromen wordt gefinancierd…! Daarnaast is het zo dat ‘wetenschappelijk bewijs’ moet worden gezien in de context van het huidige wetenschappelijke kader (paradigma) waarin het als bewijs wordt geaccepteerd. In de praktijk betekent dit dat een forum van toonaangevende wetenschappers op het betreffende vakgebied bepaalt of het bewijs als wetenschappelijk wordt geaccepteerd en wordt gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Dat laatste is heel belangrijk voor de status van een bewijs en dat geeft meteen ook de subjectieve kant van wetenschappelijk bewijs aan. Wie kan trouwens nagaan of en welke lobby er heeft plaatsgevonden?
Bij uitlatingen van de stichting Skespis (Bert heeft er ervaring mee begrijp ik) vraag ik me weleens af waarom men met name op ‘buitenwetenschappelijke’ ontwikkelingen zo heftig reageert. Is er misschien een bepaald persoonlijk belang mee gemoeid? Is de persoonlijke winst om zo skeptisch te zijn misschien om een vertrouwd wereldbeeld kosten wat het kost in stand te houden? Mij lijkt het in dat geval eerlijker om te zeggen dat je een bepaalde bewering of waarneming gewoon liever niet als ‘waar’ wilt zien omdat je dan je kijk op de wereld zou moeten aanpassen. Eerlijker dan de focus te leggen op het ontbreken van ‘wetenschappelijk bewijs’.
Wetenschappelijke bewijzen kunnen trouwens zo gekocht worden, zie de onderzoeken die door bijvoorbeeld de farmaceutische industrie worden gefinancierd. Wij slikken die ‘wetenschappelijke bewijzen’ letterlijk dagelijks en men komt weg met grove miskleunen.
Kan de wetenschap bewijzen dat religie onzin is? Natuurlijk, dat kan ze heel eenvoudig, als ze daar (financieel) belang bij heeft. Maar realiseer je dat waarnemingen en de interpretatie ervan altijd plaats vinden binnen een bepaald denkkader en cultuur- en tijdgebonden zijn. Objectief bewijs bestaat dus niet. Wel onze subjectieve gevoelens over de werkelijkheid. Als we dàt nu eens met z’n allen zouden accepteren, zou de wereld een stuk aangenamer zijn om in te vertoeven, of niet?
Groeten,
Marc
Goed stuk! Kan ik zeker achter staan! In essentie wat ik naar buiten wilde bengen maar zeker niet zo kon:-). Iedereen heeft zijn of haar eigen waarheid en beleving.
Bert dank voor je link!
Vermakelijk is echter dat legio vooraanstaande paragnosten ondertussen door de mand zijn gevallen, denkt u aan tv-beroemdheden als een Uri Geller, of een Derek Ogilvie die zelfs jankend door de mand viel bij James Randi met zijn vermeende telepathische gaven,
Uri Geller dacht daarentegen iedereen te slim af te zijn om zelf zijn eigen vooraf gebogen lepels en vorken mee te nemen, zodat die niemand vooraf in staat was te controleren op metaalmoeheid. Helaas voor hem doorzag Randi als vooraanstaande goochelaar zijn trucs en ontmaskerde de inmiddels miljonair geworden oplichter. Tijdens een live-uitzending kwam Randi onverwacht met eigen meegebrachte lepels en vorken, en u raadt het al: Geller had zijn dag natuurlijk niet en kon de energie niet overbrengen om de lepels te buigen.....hilarisch en tegelijkertijd beschamend voor de wereldberoemde Geller, want in andere uitzendingen waar Randi niet aanwezig was lukte alles moeiteloos !
Mediums komen met claims die niet te toetsen zijn , en daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt ! Iedereen kan beweren met de doden te kunnen communiceren of met een knip tussen duim en vinger de zon duizend graden koeler te laten schijnen, alles is gebaseerd op drijfzand en niet te toetsen, alleen goedgelovige en naïeve personen zullen erin gaan geloven.
Kijk naar het programma "Dit is mijn Toekomst'' waar de beller iedere keer een spervuur aan vragen op zich afgeschoten krijgt, met als doel om snel iemand informatie te ontfutselen. Fouten van een medium worden door de beller snel vergeten, mede door het tactische spel van het medium om de protocollaire vragenlijst in een sneltempo af te werken. Dit trucje is door iedereen met wat oefeningetjes gemakkelijk onder de knie te krijgen.
Een medium die met de doden kan communiceren zou vele onopgeloste moorden kunnen ophelderen, gewoon ff contact leggen en vragen naar een naam van de moordenaar of optische aanwijzingen geven die duiden op de moordenaar ! Kijk opnieuw naar het ''Zesde zintuig'' en analyseer nu zelf hoe de paragnosten er faliekant naast zaten bij de moord op Marianne Vaatstra, niet één detail was goed ''geraden'' belachelijke scenario's werden erop losgelaten en niemand had ook maar een piepklein vermoeden dat het een vrome boer uit de omgeving ging die iedere zondag plichtmatig zijn hogere macht moest aanbidden....het was ronduit een aanfluiting !
Als paranormaliteit werkelijk bestaat is het niet moeilijk om dat aan te tonen lijkt mij, op tv lukt wonderwel ook altijd alles vlekkeloos. Het zou zowel voor de voor als tegenstanders een verademing zijn als iemand kan aantonen over paranormale gaven te beschiken.......wel met inachtneming van de spelregels van Randi of Skepsis uiteraard !