Intuitie speelt zich volgens Malcolm Gladwell af in ons onbewuste. Het maakt mij niet uit welk woord we eraan geven. De een noemt het het onbewuste, de ander noemt het misschien het automatische systeem of systeem 1, het gaat erom dat ons brein tijdens onze leerprocessen informatie opslaat in neuronetwerken, die het razendsnel paraat hebben als het nodig is.
Dit zijn onze kennispakhuizen, maar wel pakhuizen met Speedy Gonsalez als boodschapper. Hij staat al met het antwoord klaar, als wij de zaak met onze prefrontale cortex (waar ons bewustzijn zetelt) nog niet hebben beredeneerd.
Gladwell geeft voorbeelden uit de medische wereld waaruit blijkt dat dat maar goed is ook. Uit een van de onderzoeken waar hij naar verwijst blijkt zelfs dat in sommige situaties medici in verwarring raken als ze gaan analyseren. Wanneer ze zich bij hun eerste gevoel hadden gehouden, hadden ze in die situaties betere analyses gemaakt. Hun ervaring en kennis stond borg voor kwalitatief hoogwaardige keuzes.
In het bedrijfsleven zie je dit ook. Mensen willen een bepaalde keuze maken, maar doen dat niet omdat ze te weinig vertrouwen hebben in hun 2 seconden analysis. Wat vind jij? Kunnen snelle intuïtieve besluiten in het bedrijfsleven beter uitpakken dan besluiten die gebaseerd zijn op een grondige analyse?
Bert Overbeek publiceerde ‘Bert’s Breinboek voor Managers en Trainers’ en werkt op dit moment aan een boek over intuïtie en business. Hier vindt u een overzicht van zijn business en literaire boeken. http://www.mijnbestseller.nl/shop/index.php/catalogsearch/result/?q=bert+overbeek
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Die intuitie moet vooraf gevoed worden met harde feiten.
Het plan dat daarna intuitief ontstaat moet als daar tijd voor is rationeel worden getest door te visualiseren hoe het plan zou uitwerken, Dan kunnen de fouten eruit gefilterd worden.
De sandwich (broodje met beleg) is dan: feiten-intuitie-feiten
Je moet dus ook naar je intuitie luisteren op momenten dat die ingeeft dat het verstandig is om eerst de feiten te checken.
Om deze reden zoekt men vaak zijn toevlucht tot "objectieve" gegevens en feiten en probeert daar zoveel mogelijk van te verzamelen. Het probleem is dat je vaak vraagtekens kunt zetten bij die objectiviteit en dat het vaak te veel informatie is om nog cognitief te kunnen verwerken. Je intuïtie c.q. onderbewuste is zich vaak helemaal niet bewust van welke informatie gebruik wordt gemaakt. Een betere route is het opschonen van je intuïtie. Kritisch kijken naar je eigen (voor)oordelen, oefenen in open communicatie en het ontvangen van feedback, steeds proberen om nieuwe situaties van alle kanten te bekijken zijn manieren om je intuïtie te trainen en schoon te houden.