Inkopers bijten!

Dus niet! Inkopers bijten helemaal niet. We horen het allemaal toch steeds vaker, men moet oppassen voor inkopers, ze knijpen de verkoper helemaal uit. Ze laten niets van je over, ze vechten voor de laagste prijs en doen er alles aan om dat doel te realiseren. Oppassen geblazen hoor! De gemiddelde verkoper begint al te trillen als hij op gesprek bij de inkoper moet komen, wat moet ik nu weer gaan doen met de prijs…

Waar al deze onzin vandaan komt, dat is niet belangrijk. We weten het toch allemaal wel. De inkoper koop goederen en diensten in en voor de laagste prijs, daarom is het een inkoper. Daar kan ik de inkoper ook geen ongelijk in geven hoor, maar er zit een verschil tussen inkopers die goederen en diensten zo goedkoop mogelijk inkopen en inkopers die de verkopers uitbuiten en alles doen om de laagste prijs te verkrijgen.

Ten eerste kijken inkopers structureel vaak naar langere termijn. Wanneer men werkt aan een lange termijn relatie, zal prijs zeker niet altijd het belangrijkste zijn. Ten tweede is het proces steeds belangrijker geworden. Leveren op de juiste plaats, op de juiste tijd. Om als derde niet te vergeten de kwaliteit. De inkoper betaalt vaak liever wat meer voor een betere kwaliteit, dan wat minder betalen voor mindere kwaliteit.

Prijsvechters heb je er natuurlijk altijd bij en misschien is dat in sommige gevallen ook wel nodig, het houdt ook de verkoper scherp, maar over het algemeen zal de inkoper ook naar andere aspecten moeten kijken.

De inkoper is vaak een sociaal mens, althans dat mag ik hopen. Wanneer er iets is, of er speelt wat, stap dan gewoon naar de inkoper toe en spreek hem aan en stel je vraag. Wellicht krijg je een goed antwoord en kun je samen met de inkoper een goede oplossing gaan zoeken. Probeer het maar eens, want nogmaals, inkopers bijten niet! Ze knijpen af en toe alleen maar een beetje ;)

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO