Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Mijn inziens heeft dit te maken met de verschuiving van aandacht. Meer en meer is die gericht op aandeelhouders tevredenheid, autonome groei of andere financiele PI's. Als gevolg van onvoldoende resultaat wordt de bestuurder vervangen, waar door er geen lange termijn doelen gesteld en gehaald kunnen worden. En dan heb je nog het type manager dat er eigenlijk alleen voor zijn eigen portomonee zit...
Ook lijkt het wel of managers steeds meer moeite hebben om met het "gewone" werkvolk te communiceren, die op hun beurt door bijvoorbeeld internet ook steeds meer informatie hebben.
En het fraaie is dat het gisteren, vandaag en morgen eigenlijk maar om één ding draait: samen werken aan het resultaat.
Wellicht komt dit doordat er op steeds kortere termijn, veel heftiger veranderingen zijn. In ieders omgeving en dus ook voor bedrijven. Voor besluiten/handelen met een lange(re) termijn visie zijn er vaak veel (veranderlijke) variabelen, die zich ver buiten je beïnvloedingssfeer bevinden. Daardoor loont het om je te richten op kortzichtige doelen als aandeelhouderstevredenheid, of je eigen portemonnee...
Want, wat is er morgen nog over van je succes van vandaag??!!
Toch ben ik overtuigd dat een goede visie en strategie zelfs de grootste en meest ingrijpende omgevingsveranderingen kan overleven en daardoor herkenbaarheid en (h)erkenning door het hele bedrijf oproept. Om over te stappen van de rompslomp van alledag naar een langetermijn strategie moet wel door de zure appel heen gebeten worden, waarbij aandeelhouders c.s. teleurgesteld moeten worden en medewerkers opgelijnd om de toekomstidealen te realiseren. Dit kan nogal pijnlijk uitvallen! Uiteindelijk zullen alle betrokkenen victorie kraaien, maar vooraf en in de eerste aanloop en eerste fases, zeker niet.