Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen. Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5.
Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden.
Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Mijn inziens heeft dit te maken met de verschuiving van aandacht. Meer en meer is die gericht op aandeelhouders tevredenheid, autonome groei of andere financiele PI's. Als gevolg van onvoldoende resultaat wordt de bestuurder vervangen, waar door er geen lange termijn doelen gesteld en gehaald kunnen worden. En dan heb je nog het type manager dat er eigenlijk alleen voor zijn eigen portomonee zit...
Ook lijkt het wel of managers steeds meer moeite hebben om met het "gewone" werkvolk te communiceren, die op hun beurt door bijvoorbeeld internet ook steeds meer informatie hebben.
En het fraaie is dat het gisteren, vandaag en morgen eigenlijk maar om één ding draait: samen werken aan het resultaat.
Wellicht komt dit doordat er op steeds kortere termijn, veel heftiger veranderingen zijn. In ieders omgeving en dus ook voor bedrijven. Voor besluiten/handelen met een lange(re) termijn visie zijn er vaak veel (veranderlijke) variabelen, die zich ver buiten je beïnvloedingssfeer bevinden. Daardoor loont het om je te richten op kortzichtige doelen als aandeelhouderstevredenheid, of je eigen portemonnee...
Want, wat is er morgen nog over van je succes van vandaag??!!
Toch ben ik overtuigd dat een goede visie en strategie zelfs de grootste en meest ingrijpende omgevingsveranderingen kan overleven en daardoor herkenbaarheid en (h)erkenning door het hele bedrijf oproept. Om over te stappen van de rompslomp van alledag naar een langetermijn strategie moet wel door de zure appel heen gebeten worden, waarbij aandeelhouders c.s. teleurgesteld moeten worden en medewerkers opgelijnd om de toekomstidealen te realiseren. Dit kan nogal pijnlijk uitvallen! Uiteindelijk zullen alle betrokkenen victorie kraaien, maar vooraf en in de eerste aanloop en eerste fases, zeker niet.