En verder lees je nog dat 2010 het jaar van de waarheid wordt en meer van dat fraais dat in de economische katernen van onze gewaarde dagbladen uitgekrijt wordt. Moeten wij het als klanten 'fijn' of zelfs 'geweldig' vinden dat er nu héél transparante producten worden verkocht? Moeten wij op de knieën vallen, omdat de 'kleine lettertjes' opgeheven worden?
Zou je eigenlijk niet kunnen stellen dat de Nederlandse regeringen de afgelopen 1,5 decennia een gedoogbeleid heeft gevoerd ten opzichte van banken en verzekeringsmaatschappijen? Het was immers al jarenlang bekend dat DSB zaken deed op een wijze waarbij je grote vraagtekens kon plaatsen. In de jaren tachtig kon je alleen tegen woekerrentes bij deze club terecht wanneer je echt nergens anders meer financieel onderdak kreeg. In mijn vriendenkring zijn een aantal mensen werkzaam als accountmanager bij banken en - tot mijn grote schrik - kreeg ik het afgelopen jaar plotseling de raad om van product te wisselen, omdat zelfs zij niet op de hoogte waren van de verborgen kosten die in polissen versleuteld zaten en zitten. Mijn pensioenopbouw is trager van de grond gekomen dan dat mij voorgespiegeld werd, omdat de eerste tien jaar van de opbouw een slordige 22% van de stortingen in kosten ging zitten. Dat wordt bij het afsluiten nooit gemeld aan de klant.
Pas nadat, onder andere via consumentenprogramma's, acties werden gevoerd, kwam er sneller schot in de transparantiekwestie. Deze urgentie werd versterkt door de kredietcrisis. Banken en verzekeringsmaatschappijen moeten zich helemaal het vuur uit de sloffen rennen, omdat de Wet op de Finaciële Dienstverlening (die rijkelijk laat in het leven is geroepen) hen daartoe dwingt. Er wordt wel geroepen dat mensen het niet langer pikken en waar voor hun geld willen, maar doorziet de gemiddelde mens de complexe producten die ze afnemen wel? Laat ik eerlijk zijn. Toen mijn woekerhypotheek werd omgezet, nam ik dus één van mijn bankvrienden mee om de zaak voor mijzelf zo helder mogelijk te krijgen.
En dat is precies wat ik bedoel met mijn 'ja, ja ...' in de titel van deze blog. Er is er maar één die werkelijk zorgt voor een transparant 2010. Dat ben jij!!!
Fijne jaarwisseling en graag tot ziens in 2010.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Trouwens, grappig dat je <em>entry</em> wordt gesponsord door een pensioenreclame van AEGON, ben je daar misschien verzekerd? :-)