Nog steeds hoor ik regelmatig om me heen, dat mensen worden 'afgerekend' op het aantal uren dat zij aan het werk zijn. En erger: hoe wordt het aantal uren bepaald? Door subjectief vast te stellen tot hoe laat een medewerker fysiek aanwezig is op de werkplek. De begintijd doet daarbij niet terzake.
Verlaat de medewerker volgens de baas te vroeg het pand, dan onthoudt de baas dat als negatief. Dus mensen die werken van ongeveer 7 tot 16 uur, krijgen ten onrechte het stempel dat ze 'er nooit zijn' of 'niets extra's doen'. Simpelweg omdat de baas zijn dagelijkse rondje loopt 's middags tussen 4 en 5 en dan altijd hoort dat de medewerker net weg is. De medewerker is dus altijd vroeg thuis... De medewerker loopt dus de kantjes ervan af... De medewerker moet zich daarover verantwoorden...
Hele vervelende situaties krijg je hierdoor. Medewerkers moeten flexibel zijn, maar bazen kunnen hier niet mee omgaan. Bang dat ze bedonderd worden.
Waarom snappen bazen nog steeds niet dat het om resultaat en vertrouwen draait? Wie legt me uit waar dat krampachtige uren tellen vandaan komt?
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>