Het brein, zijn kwaliteiten, beperkingen en de talentontwikkelingsmaffia!

Een aantal neuropsychologen gaat er van uit dat we alles kunnen leren tot op hoge leeftijd. Handig bij veranderingen. Iedereen kan dan altijd ieder veranderproces tot een succes maken, en als je dat niet doet ligt het aan jou. Je wilt niet. De motivatie is er niet. In dit geval kan je spreken over een talentontwikkelingsmaffia, zoals Karin Spaink vroeger sprak over de orenmaffia.  Ze reserveerde deze term voor spirituele mensen, die vonden dat je altijd kon genezen als je maar wilde.

Logisch gevolg was dat degene die dit niet deed lukte, het aan zichzelf te danken had. De talentontwikkelingsmaffia (niet te verwarren met de realistische talentontwikkelaars) roept iets dergelijks over leren. Als je maar wilt, kan je alles leren! En als je niet alles kunt leren, ligt dat aan jou. Want je brein is tot op hoge leeftijd in staat om zich te ontwikkelen.

Swaab zit op een ander spoor. Hij ziet beperkte mogelijkheden, waar het gaat om leren. We zijn ons brein, en dat heeft al een afgebakende structuur als we 3 zijn. We worden dan nog wat geconditioneerd, en er valt zeker nog iets te leren, maar we moeten dat vooral niet overschatten. Genderidentiteit, temperament en vraatzucht (en dus het succes van diëten) liggen vast in een zeer vroeg stadium van ons leven.

Hoe zit het? Wat ik van de neurowetenschappers heb begrepen, is dat ons brein zich vormt in de baarmoeder, tijdens de geboorte, en in de eerste jaren na onze geboorte. Is het dan uitgegroeid? Nee, het menselijke breinpareltje, de prefrontale cortex, heeft dan nog zijn tijd nodig tot zo’n jaar of 20, om te volgroeien.

Tot aan onze dood kunnen we dingen leren, maar het wordt met het toenemen van jaren steeds lastiger om te veranderen. Zeker gedragsverandering is ingewikkeld. Het kan simpelweg niet altijd, en als het kan, kan het niet altijd snel. Wil je van de technicus een salesman maken, dan ga je ervaren dat dat jaren kan duren, en dat die technicus nooit zo goed wordt als een salesman met talent voor sales.

De vraag is steeds of de prefrontale cortex in staat is om het geleerde op te leggen aan het totale systeem. Dit idee ontleen ik aan de neurogigant Elkhonon Goldberg. Het is simpel. Als wij een doel stellen (bijvoorbeeld een verandering leren), dan gebruiken we onze prefrontale cortex. Hij noemt dit de dirigent van het breinorkest.

Maar de prefrontale cortex is zowel in de evolutie van de mens, als in ons eigen ontwikkelproces vrij laat gekomen. De andere hersendelen zijn ouder, en zijn lang autonoom geweest. Dit betekent dat ze niet altijd goed naar de dirigent luisteren. Met andere woorden: dat wat we plannen (een verandering of iets dat we onszelf willen aanleren) is niet sterk genoeg om iets anders onder controle te krijgen.

Passen we dit toe op de technicus die salesman wil worden. Hij gaat naar een verkoopcursus en kan prima navertellen wat belangrijk is bij sales. Maar het is voor hem niet mogelijk om dit te vertalen naar zijn praktijk, hoe graag hij dit ook wil. Hij kan hier simpelweg zijn gedrag niet veranderen; hij wordt geen salesman.

Dit is natuurlijk niet altijd het geval. Heel wat technici zijn gave verkopers geworden. Maar regelmatig lukt het niet, en dat is vanuit het brein gezien logisch. De prefrontale cortex heeft gewoon niet altijd de macht om dat wat je plant of wilt leren, op te leggen aan je systeem.   En bij iedereen ligt dat prefrontale onvermogen op een ander gebied.

Voor de talentontwikkelingsmaffia is dit lastig. En daar is een reden voor. Als talentontwikkelaar heb je er een zeker belang bij dat mensen te ontwikkelen zijn.  Je wilt heel graag dat alles voor de mens te leren is. Zo’n Swaab is voor deze beroepsgroep heel moeilijk te verteren, en je ziet dan ook veel verzet tegen hem in die kringen.

Waarom noem ik dit soort talentontwikkelaars een maffia? Vanwege deze gedachte: je kunt alles leren als je maar wil. De consequentie van deze ogenschijnlijk prettige uitspraak is dat je niet wilt, als je iets niet kan leren. Dit is vaak reden geweest van spanningen op de werkvloer. Mensen zijn ontslagen vanwege hun gebrek aan motivatie, zijn negatief genoemd als ze weerstand hadden.

Bij weerstand wordt namelijk  verondersteld dat er een dieper gelegen reden voor is. Ik hoor verandermanagers eigenlijk zelden zeggen dat iemand zich waarschijnlijk de verandering niet eigen kan maken, en daarom weerstand heeft. Dit komt door het idee dat motivatie allesbepalend is. Natuurlijk, als mensen gemotiveerd zijn verloopt het leerproces soepeler, en het verloopt nog soepeler als het met emotie gepaard gaat.

Maar motivatie is zeker niet allesbepalend. Ons brein bepaalt of we ons iets eigen kunnen maken of niet. Zo simpel is het. En soms is weerstand: weten dat we het niet kunnen en weten dat we daar op afgerekend zouden kunnen worden. Nou, dan wil je je weerstand wel aanscherpen, en laat je hem niet zomaar varen.

Het goede nieuws voor alle talentontwikkelaars is ze nooit werkeloos staan. Je moet het namelijk altijd  proberen. Wie niet durft en probeert, wie perfectionistisch is en geen fouten durft te maken, zal nooit zijn kwaliteiten en beperkingen ontdekken. Je ontdekt een beperking pas als je een intensieve poging hebt gedaan om iets te leren. En door te zien wat je wel en niet kan leren, leer je jezelf kennen. Een van de belangrijkste zaken in deze tijden.

Natuurlijk is talentontwikkeling iets prachtigs, en Bert Overbeek is dan ook specialist op dit gebied. Mail hem voor informatie over company workshops, trainingen en MD-trajecten, waarin het brein een centrale plaats heeft: pitcher.support@hetnet.nl U vindt meer informatie over hem op pitchersupport.com

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Haro de Vries
http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofie/article/detail/3234306/2012/04/01/We-zijn-meer-dan-ons-brein.dhtml

De nuancering moet gezocht worden in het debat. Het kwalitatieve is niet te herleiden in het kwantitatieve.

Ook een aanraders is Coen Simon, die ook zijn bedenkingen heeft bij de 'Wij zijn ons brein'-hype.
J.J. Jonkman (Johan)
De uiteenzetting van Bert Overbeek sluit wel mooi aan op de theorie achter competentiemanagement: sommige vaardigheden / competenties zijn "not learnable". Je beschikt er (al) over of je hebt het niet.
Sommige eigenschappen van mensen zijn heel basaal; zo heeft het denk ik weinig zin om te proberen mensen creativiteit of nieuwsgierigheid aan te leren.
Iets anders is het als een eigenschap er wel is, maar nooit is uitgedaagd.
Mirjam Gaasterland
Talentontwikkeling is prachtig en dat kan een leven lang. Maar je kunt niet iets ontwikkelen dat niet in de basis aanwezig is. Ook jonge kinderen kunnen niet alles worden. Observeer peuters en kleuters en je ziet de verschillen. Het onderwijs is het meest effectief als aanwezige kwaliteiten worden ontwikkeld. Dit levert meer op dan het eindeloze werken aan zwakke punten. De technicus kan wel zijn technische kwaliteiten verder ontwikkelen maar als hij geen commerciële vaardigheden heeft zal hij nooit een goede salesman worden.
Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Mijn reaktie sluit aan bij die van Mirjam Gaasterland. Als de basis van talentonwikkelaars een aanwezig talent is, is er geen probleem. Het wordt problematisch als je een talent dat er niet is, wilt kreëren om het te ontwikkelen.
Dat veel technici geen topverkopers worden (ik bedoel dan de verkopers die met beperkte inhoudelijke kennis alles wat los en vast zit kunnen verkopen), komt omdat zij dat niet interessant vinden. Zij kunnen waarschijnlijk wel een goede verkoper worden als dat verkopen kan op basis van inhoudelijke kennis, onderbouwde produktspecifikaties etc. Kommersiële vaardigheden zijn dan ondersteunend en kunnen vast wel iets aangepunt worden.
Ik ondersteun ook haar ideeën over het onderwijs, maar zie een enorm gat bij het ontdekken van talenten. Veel onderwijsinstellingen zijn er op gericht om alle leerlingen in een keurslijf te persen en door he systeem te jagen. Kleinere klassen, meer persoonlijke aandacht en veel nadruk op het ontdekken van talent, moeten de basis zijn. Daarna kun je die talenten gaan ontwikkelen en ook daarvoor is weer veel persoonlijke aandacht nodig die je alleen kunt bereiken met voldoende, goed gekwalifiseerd en gemotiveerd onderwijspersoneel. In het onderwijs is nog een wereld te winnen.
Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Gisteren in het NOS journaal: "te weinig aandacht aan kinderen die goed kunnen leren leidt tot lagere resultaten van het Nederlandse onderwijs" en in de Volkskrant: "met een beperking kun je uitblinken". Dit is een prachtige illustratie dat het onderwijs niet in staat is of in staat wordt gesteld om talenten bij kinderen te vinden die vervolgens te ontwikkelen. "Samen naar school" levert volgens mij ellende op. Het idee is wel aardig, maar degenen die het niveau niet aankunnen raken gefrustreerd en degenen die wat sneller of makkelijker leren vervelen zich, worden lui en ontwikkelen zich niet meer. Zoek uit wat een kind wel en niet kan en daag dat kind dan uit op zijn eigen niveau en in de gebieden waar zijn of haar talenten liggen. Haal er uit wat er in zit zonder de kinderen over de kling te jagen.