De discussies over generatieverschillen zijn in het bedrijfsleven volop aan de gang. Generatie x en y zouden elkaar moeilijk verstaan, we spreken van oud versus jong waarbij jong staat voor fris, fief en dynamisch, maar onhandig in het sociale. Oud is daar wel behendig in, maar is ingezakt en is niet veranderingsbereid. Het houdt goede ideeën tegen. En de generatieverschillen zouden er voor zorgen dat dingen niet gestroomlijnd verlopen. Al in de tijd van Plato zien we dat generaties op elkaar mopperen, en ook in mijn jeugd (ik ben nu 53) mopperden mensen over generatieverschillen.
Ik hoorde destijds dezelfde zaken. Jong werd tegengehouden door oud. En oud ergerde zich aan de onervarenheid van jong. Zelf ervaar ik het generatiegedoe niet zo. Ik geloof dat fris fief en dynamisch persoonlijkheidskenmerken zijn, net zoals ingezakt en behoudend gedrag. Je hebt jonge mannen die oud zijn en oude mannen die jong zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus laten we boeken die de generatieverschillen benadrukken, niet blind napapagaaien.
Een groter probleem zit in de mentaliteit die we in Europa hebben ontwikkeld. Wie ons vergelijkt met de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China), moet vaststellen dat we ons teveel laten betalen, dat onze kennisvoorsprong aan het verdwijnen is omdat we te weinig scherp zijn hier en dat we op ons 30ste al dromen van niet meer te hoeven werken. Dat zijn zaken die Europa steeds meer'het predikaat Grand Old Lady bezorgen. Wij, Europeanen, zouden er veel aan hebben als we beseffen dat we het economisch weer beter krijgen, als we het 'ikke, ikke, ikke'-syndroom achter ons laten, en samen werken aan een gezondere economie.
Maar die economie moet dan wel een lange termijn visie hebben, rekening houden met milieu en techniek. En bedrijven zouden zorgvuldiger mogen omgaan met mensen. Met klem horen we nu ook in belangrijke politieke en economische gremia de wens om meer banen te creeëren geuit worden. We moeten dan ook af van het korte termijn denken van sommige CEO's, die op korte termijn willen scoren. Een gezond bedrijf is niet langer een bedrijf waar via allerlei foefjes de cijfers van kloppen. Een gezond bedrijf gaat goed met mensen om, voelt zich medeverantwoordelijk voor een goede biotoop in het land waar het zijn werk doet en zorgt voor zichzelf en zijn omgeving.
Dat vereist ook weer een mentaliteit van coöperatief handelen en denken in plaats van 'ikke, ikke, ikke'. Komop, dus. Schouders eronder!
Bert Overbeek (www.pitchersupport.jimdo.com) is succesvol in het begeleiden van teams en MD-trajecten. Hij geeft workshops over het brein en verandermanagement, en op 20 en 27 februari geeft hij met de getalenteerde Aubrey Snell een workshop over presentatietechnieken. Informatie pitcher.support@hetnet.nl en http://www.jongebazen.nl/kennismanagement/die-oersaaie-presentaties-weg-ermee
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO