Generatie clash! Bezit jij Skype motivatie vaardigheden?

Wie van de digitale generatie heeft het niet meegemaakt? Een ouder persoon meerdere malen uit moeten leggen hoe Facebook werkt, hoe je Tweet (je ‘twittert’ niet) of de computer fixen omdat er weer rare spam is geïnstalleerd. De digitale generatie is opgegroeid met technologische toepassingen en integreert deze in zijn persoonlijke en professionele omgeving. In hoeverre botst dit met de oudere generatie? Doordat de digitale (hoogopgeleide) generatie meer vanaf huis werkt, vinden overleggen en samenwerkingsverbanden steeds meer in de digitale omgeving plaats. Ideaal voor het ‘nieuwe werken’ (kennen wij anders dan?) en internationaal opererende organisaties. Maar kan de leider van de toekomst haar werknemers ook via Skype motiveren? Moet het leiderschapsprofiel op zijn kop worden gezet?

 

Een van de grootste uitdagingen voor de toekomstig leider is volgens mij om de jonge en oudere generaties op elkaar aan te laten sluiten binnen organisaties. Deze laatste groep heeft behoefte aan face-to-face contact en hecht meer waarde aan 20ste eeuw factoren waaronder status en geld. De jonge generatie focust zich op zelfontwikkeling, work-life balance en is verbonden met een groot digitaal en internationaal netwerk. Hij opereert daarentegen meer individualistisch. Hoewel de technologische toepassingen en het nieuwe werken goed werken voor de digitale generatie is het maar de vraag of zij ook de sociale vaardigheden bezitten die nodig zullen zijn om leiding te geven aan de generaties voor hen. De vraag die dan boven komt drijven, is wat belangrijke vaardigheden zijn voor een leider van de toekomst. Een taalcursus Mandarijn is wellicht geen gek idee.

 

Persoonlijke en professionele doelen worden door de jonge generatie steeds meer geïntegreerd in het werkende leven. Een bedrijf zoals Google speelt hier op in door werknemers de vrijheid te geven om aan eigen projecten te werken. Maar ook het persoonlijke aspect verlangt meer aandacht. Hoe vul je als organisatie de work-life balance in? Hoe zit het met vaderschapsverlof? Kan ik vanuit huis werken zodat ik nog voor het donker kan sporten, om daarna de laptop nog even op schoot te nemen? Jonge werknemers nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen zelfontwikkeling. Daar moeten ze ook de ruimte voor krijgen. Een vaardigheid van de leider van de toekomst is om leiderschap te kunnen herkennen in elk individu. Want als je hen verantwoordelijkheid geeft zullen ze zich ontwikkelen, gemotiveerd voelen en loyaal aan jou en de organisatie zijn.

 

De leider van de toekomst evolueert van baas naar een combinatie van baas, mediator en coach. De jonge generatie heeft behoefte aan zelfontwikkeling en persoonlijke aandacht. Weet jij wat de passies zijn van je werknemers en collega’s? Welk persoonlijk doel hij of zij nog wil bereiken in haar leven? Loyaliteit kweken door persoonlijke aandacht gaat belangrijker worden. Met enkel een goed salaris voorkom je geen job hopping in de toekomst.

 

En met goed geloof vermijdt de nieuwe leider uiteraard hebzucht en persoonlijk gewin… gaat het ethischer en met meer integriteit zaken doen… of is het duiveltje iets van alle generaties?

 

Wat zijn volgens jou de vaardigheden die toekomstige leiders nodig hebben?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO