En wat vinden Tom Peters, Jim Collins en Peter Drucker goed management?

We citeren een aantal grootheden uit de business wereld over leiderschap, zodat jeeen beetje een beeld hebt van de dingen die daar de ronde doen. We hebben maar even geen rekening gehouden met de scheidslijn in het managementdenken die we hierboven beschreven. Je blijft vaak buiten dit soort discussies, maar ze gaan wel over je. Dus het kan geen kwaad om eens een aantal van deze invloedrijke denkers aan het woord te laten.

 

Peter Drücker: ‘Managers zitten te ver weg van het proces. Ze moeten dichtbij de uitvoering zitten, anders weten ze niet wat er gebeurt.’

Stephen Covey: ‘Managers moeten leren luisteren’

Tom Peters: ‘Goede managementrapporten over slecht werk doen het beter dan slechte
rapporten over goed werk’

 

Tom Peters:  ‘Geef gedreven specialisten de ruimte om actie te ondernemen.’

 

Tom Peters: ‘Bazen die hun gezicht niet laten zien op de werkvloer zijn minder waard dan een mug in een koelcel.’

 

Jim Collins: ‘Leiders moeten goede mensen zoeken en daarna een omgeving scheppen waarin ze verantwoordelijk zijn en mee kunnen denken.’

 

John Kotter: ‘Hoe hou je een verandering vast? Door een klimaat te scheppen waarin mensen hun ideeën kwijt kunnen.’

 

Richard Branson: ‘Vreselijk, al die autoritaire mannen in het bedrijfsleven. Op school had ik daar al een hekel aan.’

 

Jack Welch: ‘Om iets geïmplementeerd te krijgen moet je de discussie met mensen aangaan. Over hun alledaagse werkproblemen.’

 

Jack Welch: ‘Je moet naar je netwerk luisteren en goede mensen de ruimte geven. Ze mogen fouten maken als ze er maar van leren.’

 

Gary Hamel:  ‘Managers zijn teveel bezig met kwartaalrapportages. Ze moeten vooruit denken, 5 tot 10 jaar minstens.’

 

Eliyahu Goldratt: ‘Wees eerlijk tegen je mensen. Veranderingen zijn meestal goed voor het bedrijf maar niet altijd voor het individu. Zeg dat dan.’

 

Kaplan & Norton: ‘Om mensen op de werkvloer tot actie te bewegen, moeten ze precies weten wat er van hen wordt verwacht.’

 

Kaplan & Norton: ‘Zorg voor de volgende zaken:  win je medewerkers, dan kun je waarde aan klanten en aandeelhouders laten zien.’

 

Bill Gates: ‘Je mensen zullen pas opgewonden worden wanneer je ze het effect kunt laten zien en voelen. Eerder niet.’

 

William Edwards Deming: ‘Nog steeds zie je dat teamleiders alleen op cijfers worden afgerekend.’

 

W.E. Deming:’Angst is een slechte raadgever. Mensen verkrampen erdoor en voor de organisatie is dat slecht. Er is maar één remedie tegen angst: verdrijf haar!’

 

Henry Mintzberg: ‘ Op de lijst van managementcompetenties staan 50 items! En jij denkt dat je een goede bent.’

 

Mintzberg: ‘Waar ben je voor als manager? Om je afdelingen en organisatie te helpen om
iets gedaan te krijgen.’

Mintzberg: ‘Beginners moeten geen manager worden.’

 

Mintzberg: ‘Van managers worden tegenwoordig idiote dingen verwacht. Hij moet Superman
zijn. Maar op Harvard leren ze alleen maar cijfers.’

 

Mintzberg: ‘Laat medewerker meepraten, geef ze opdrachten, stuur ze op standaarden voor
werkprocessen, resultaat, kennis of normen.’

 

Manfred Kets de Vries: ‘Je weet dat softe zaken intussen harde zaken blijken te zijn. Mensen zijn ingewikkelder dan cijfers.’

 

Ricardo Semmler: ‘Sommige managers vertrouwen hun medewerkers niet. En dat komt omdat
ze alleen maar naar hun fouten kijken in plaats van een bijdrage te leveren aan hun pogingen.’

 

Ricardo Semmler: ‘Het gaat als manager niet om geld verdienen, het gaat erom je medewerkers een beter leven te geven.’

 

Peter Senge: ‘Managers maken niets en verkopen niets. Ze reorganiseren alleen maar. Gelukkig weten sommigen dat ze afhankelijk zijn van anderen.’

 

Peter Senge: ‘Echte managers zijn niet zozeer mensen die problemen oplossen. Ze zijn juist goed in het omgaan met onoplosbare problemen.’

 

Henry Ford: ‘Succes is andermans invalshoek net zo duidelijk krijgen als die van jezelf. En enthousiast zijn, dat zorgt voor prestaties.’

 

Kazuo Inamori:’De menselijke eigenschap om steeds meer te willen verdienen, heeft tot de kredietcrisis geleid. Het is een exces van het kapitalisme.’

 

Kazuo Inamori: ‘Ik moedig mensen aan om hun eigen bonussen te beperken en meer aan
anderen te denken. Dat is goed voor hun en voor hun medewerkers.’

 

Rosabeth Moss Kanter: ‘Mensen hebben weerstand tegen veranderingen en daar hebben ze
goede redenen voor. Luister dus goed naar ze, erken de weerstand en vier haar.’

 

Bert Overbeek is ook op twitter te vinden en wel op de accont 'Goeroetweets'. Zijn nieuwe boek 'Voer voor jonge bazen' kwam onlangs uit en is net als 'Goeroegetwitter' bij uw boekhandel of via internetboekhandels te bestellen. In zijn dagelijkse bestaan is hij interim manager, trainer en personal coach (www.pitchersupport.com)

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO