De economie verslapt. En dan gaan de opleidingen er vaak aan. Ondanks de fiscale voordelen van opleidingen. En ondanks het feit dat ontwikkeling voor jonge managers belangrijk blijft bij de keuze van een werkgever.
Hoe belangrijk is ontwikkeling eigenlijk voor bedrijven? Over het algemeen zijn bedrijven kritischer geworden bij het bestellen van trainingen en terecht. Maar ze zijn vaak te weinig op de hoogte van het aanbod. Als ervaren trainer weet ik dat er erg veel onzin en gebakken lucht wordt verkocht, zeker als er standaardmateriaal in omloop is.
Dit is vaak het geval bij ‘aanbodsgerichte' opleidingen; opleidingen waarin een bepaald thema wordt aangeboden.Bijvoorbeeld de eeuwige training ‘persoonlijke effectiviteit' waarin al jaren dezelfde vaardigheden worden getraind.
Ik raad opdrachtgevers aan voor maatwerk te gaan, en de vraag goed te overwegen. Wat heeft je organisatie nodig? Wat heeft die ene medewerker nodig om beter te presteren en het gewenste gedrag te gaan vertonen? En wordt dat dat geboden? Door grote trainingsorganisaties vaak niet. Die sturen bovendien zelden degene die de training ook uitvoert.
Als onafhankelijk adviseur (die niet per se zijn vriendjes en bekenden loopt te verkopen) heb ik voor organisaties de nodige kosten kunnen besparen, alleen maar door ze kritischer naar de vraag te laten kijken. Laat u geen rad voor ogen draaien. Daar komt het op neer. Of de economie nu goed of niet goed is, blijf wakker!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO