Als een bedrijf verandert, wat moet het dan doen naar zijn medewerkers? Concrete informatie verstrekken over concrete veranderingen, als je het mij vraagt. En wie gaat dat de mensen vertellen? De externe consultant? De directeur? Misschien zij ook. Maar primair zorgt hun onmiddellijke leidinggevende voor de beleidsoverdracht; hij zorgt voor genoemde concrete informatie over de concrete verandering. De operationeel leidinggevende heeft dee moeilijkste rol.
Als een bedrijf verandert, wat moet het dan doen naar zijn medewerkers? Concrete informatie verstrekken over concrete veranderingen, als je het mij vraagt. En wie gaat dat de mensen vertellen? De externe consultant? De directeur? Misschien zij ook. Maar niet in mijn optiek. Primair zorgt hun onmiddellijke leidinggevende voor de beleidsoverdracht; hij zorgt voor genoemde concrete informatie over de concrete verandering.
Samen met zijn mensen vindt hij binnen het gestelde beleidskader een antwoord op de vraag hoe de vernieuwde werkinhoud en taakverdeling eruit ziet. Bij het vinden van dat antwoord kan de ruimte tot meedenken gering zijn of juist groot. Dit is op zichzelf weer een beleidskeuze, die vooraf moet worden gemaakt, al kan er altijd bijgesteld worden in de loop van het proces. De directe leidinggevende, laten we hem voor het gemak teamleider noemen, moet dus over het vermogen beschikken om beleid te vertalen naar de directe werkpraktijk. Dit is een zwaar onderschat fenomeen, waar helaas niet veel mensen toe in staat zijn. Of zie ik het te somber in?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Meegemaakt: "er gaat het nodige veranderen... we weten nog niet precies wat en hoe... maar zorg jij er even voor dat die mensen niet onrustig worden, want dat gaat ten koste van de produktiveit."
Na de scan een inspirerend plan van aanpak. Breng de passie weer terug.
Volgens mij doet een teamleider het redelijk in een veranderingsproces wanneer hij:
-zorgt voor een goede informatieuitwisseling tussen beleidsmaker en medewerkers;
-aandacht heeft voor zijn mensen;
-de confrontatie aandurft en het schouderklopje niet schuwt; en
-controle uitoefent op de werkpraktijk.
Vooral de laatste twee items zijn weinig populair onder medewerkers. Hoop dat ik eventuele onduidelijkheid uit de lucht heb genomen. Later dit jaar verschijnt er een brochure van mijn hand onder de titel 'De verrukkelijke werkvloer' waarin deze zaken uitgebreider aan bod komen.
Dit laat natuurlijk onverlet dat directeurs bij veranderingsprocessen ook een rol hebben, maar niet dezelfde als de teamleiders.