Denken Nederlandse organisaties nog wel na?

Ik maak me wel eens zorgen. Voor een prettige economie en een gedegen basis heb je tijd voor denken nodig. Dat denken verdwijnt op bepaalde plaatsen. Het wordt opgeofferd aan de waan van de dag en gepolijste ‘performances’.

Denken leer je door dingen in een breder verband te plaatsen en door kennis te nemen van denkers van weleer. Hoe je een kwestie ‘aanvliegt’, dat heeft alles te maken met hoe je tegen de kwestie aankijkt. Een vak als geschiedenis kan daar geweldig bij helpen. Ook met behulp van geëngageerde Nederlandse en buitenlandse literatuur en in filosofie ontvang je een prachtige basis.
Er zijn helaas te weinig creatieve denkers actief in ons bedrijfsleven. De minachting voor ‘denkvakken’ met een culturele ondergrond leidt in een land dat toch al erg is van ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ tot een oppervlakkigheid, waar veel andere landen beslist niet aan leiden. Ik zie in landen als Duitsland, Engeland, Italië en Frankrijk duidelijk meer liefde voor visievorming op basis van denken.
Ik ben benieuwd hoe jongere managers dit zien.

Bert Overbeek is een ervaren interim manager, trainer, coach en mediator. Zijn specialiteit is het effectief maken van teams en organisaties. Hij schreef de boeken ' Heerlijk, de werkvloer op!'  en ' Goeroegetwitter'. Op dit moment werkt hij aan 'Voer voor jonge bazen'. U kunt hem verder vinden op de twitteraccount 'Goeroetweets' enwww.egobert.wordpress.com .

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Rednas
Ik denk dat je de juiste mensen bij elkaar moet zetten om het denkwerk te verrichten dat hoort bij een helikopterview. Dit laatste is nodig om vanuit een gezonde nieuwsgierigheid op zoek te gaan naar wat al werkt, ook al is dat over de grens. Ga maar eens op bezoek bij zeer succesvolle bedrijven en onderzoek hoe een CEO daar werkt met zijn/haar medewerkers. Daar zit ongetwijfeld een succesvolle formule achter, waar de CEO in kwestie al dan niet van bewust is.

Op zoek naar succesverhalen dus, des te minder hoeven we zelf uit te vinden: Make it simple!

O ja: zet vooral turquoise mensen bij elkaar - Spiral Dynamics - die hoef je niet tot nadenken aan te sporen, dat doen ze al vol automatisch.

Wordt aan gewerkt!