Van de week weer gehoord. ‘Ach, die externen, die komen ook maar hun truukje doen en vertrekken weer, met gevulde zakken.'
Het ging niet over mij, voegde hij daaraan toe, bij mij was het anders. Jaja, denk ik dan, ik weet niet of jij dat wel vindt. Interessanter is echter of het zo is, wat hij vaststelt. Ik ken een boel externen, een paar daarvan doen inderdaad hun truukje, maar niet het merendeel.
Van de week weer gehoord.
‘Ach, die externen, die komen ook maar hun truukje doen en vertrekken weer, met gevulde zakken.'
Het ging niet over mij, voegde hij daaraan toe, bij mij was het anders. Jaja, denk ik dan, ik weet niet of jij dat wel vindt. Interessanter is echter of het zo is, wat hij vaststelt. Ik ken een boel externen, een paar daarvan doen inderdaad hun truukje, maar niet het merendeel.
De meesten van hen hebben een meer dan modale betrokkenheid bij hun klussen. Ze zijn er trots op de bedrijven waar ze voor mogen werken. Ze zijn meer dan goed geïnformeerd over de doelstellingen van het bedrijf waar ze voor werken. Ze doen ontzettend hun best om veranderingen van de grond te krijgen. Ze zoeken daarbij het commitment van de mensen die het werk doen.
Dat dedain van managers die het natuurlijk maar niets vinden, zo'n externe die in hun winkel aan het werk is, daar moet toch eens wat kritischer naar gekeken worden. Zelf onderhandelen ze duchtig over hun salaris, en in hoeverre is er sprake van projectie als ze het hebben over truukjes?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
En ik denk dat er een aspect van jaloezie meespeelt: de externe adviseur verdient goed, terwijl ie erg veel vrijheid geniet.
Degenen die inhoudelijk gericht zijn, op het oplossen van de issue voorhanden of het implementeren van de gewenste verandering, zich sterk inlevend in de behoefte van de organisatie waarin zij acteren enerzijds. Deze groep heeft gekozen voor het externe adviesvak, om te kunnen focussen op de materie, vanuit liefde voor het adviesvak. Vraagt een organisatie iets, dat onduidelijk is, of dat mogelijk niet de meest optimale oplossing voor het onderhanden zijnde vraagstuk is, dan wordt dat eerst uitgedokterd, voor het project van start gaat, eventueel zelfs niet onder begeleiding van de externe, omdat deze de gekozen aanpak niet haalbaar acht.
En degenen die op het binnenhalen van de klus, en het schrijven van facturen gericht zijn anderzijds. Niet per definitie onkundig, er zitten zeer ervaren en kundige personen tussen, maar de focus is eigenbelang. Hierbij is het risico groot, dat wel gedaan wordt wat wordt gevraagd, maar het advies toch niet overeenkomstig het belang van het bedrijf kan zijn. Een overbekende: doen wat de klant vraagt, niet wat hij nodig heeft. Waardoor lange projectduren en uitloop in budget wordt gerechtvaardigd door 'veranderende specificaties door de opdrachtgever'. Niet helemaal fout, maar ook niet helemaal netjes.
Maar, dit vind je bij interne managers terug. De groep die uit liefde voor het vak mensen begeleidt en helpt zichzelf te ontwikkelen, die de doelstellingen van directie vertaald in vragen aan medewerkers hoe deze doelstellingen het beste te behalen en vervolgens de scope te blijven sturen, naar boven en beneden. En de groep die gericht op status de hogere positie, toevallig manager genaamd, aanvaart, voor een mooi huis en een goed aanzien bij de buren. Hoe groter de laatste groep, hoe groter de behoefte aan goed advies, die door externen kan worden geleverd. Uit de eerste categorie dan wel natuurlijk.
Je mag overigens dan wel faktureren hoor! We moeten toch ook eten? en liefde voor het vak....ach, mijn vrouw haalt dan haar schouders op......."stumpert", zegt ze dan ongemeend, waar blijft mijn huishoudgeld?
ik vind het overigens behoorlijk negatief. Je zal het wel niet zo bedoelen, schat ik.
En dat dedain waarover gesproken wordt. Tja, als een externe met de juiste capaciteiten en instelling de klus klaart, dan kun je daar op 2 manieren naar kijken. Vol bewondering, of vol afgunst. En als je als manager in vaste dienst, de stap naar zelfstandigheid niet durft (of kan?) maken. Tja dan ligt dedain vast op de loer.
Maar veel belangrijker nog; We moeten leren spellen.
stumpert, klopt niet.
het is stumper.
Overigens kom je er maar laat achter....in jouw commentaar van 19 april, 21:16 heb ook jij het over stumpert. Maar dat ter zijde!
Ik ga een heel eind met je mee. Alleen denk ik dat generaliseren, dat proefde ik een beetje uit jouw reactie, bij mij althans (of altans) niet opgaat en daar doelde ik op.