Bij een middelgroot bedrijf in het westen van het land heeft de crisis haar sporen nagelaten. In de eerste helft van het jaar waren er nauwelijks orders, waardoor noodgedwongen afscheid genomen moest worden van een kwart van de medewerkers. Iedereen begreep dat het nodig was. De situatie was ernstig.... Het was uiterst onzeker wat de toekomst zou brengen en de sfeer binnen het bedrijf was bedrukt. De directie probeerde de motivatie erin te houden door het personeel toe te spreken, openheid van zaken te geven en om de steun van het personeel te vragen.
Kort voor de zomer werden enkele nieuwe, forse contracten met opdrachtgevers getekend. Gelukkig, want het bedrijf had die omzet hard nodig. Jongens we gaan er met zijn allen tegenaan!
Iedereen is ervan doordrongen dat dit belangrijk is, dus iedereen werkt zich uit de spreekwoordelijke naad. Al een paar maanden lang. Jullie begrijpen dat we niet direct nieuwe mensen kunnen aannemen, dus we moeten met zijn allen de schouders eronder zetten!
Maar hoe hard er ook gewerkt wordt, er is gewoon te weinig personeel. Er wordt dit kwartaal meer omzet gedraaid dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar met een kwart minder mensen. Toch blijven de berichten negatief. Er moet meer omzet bij want we hebben nog wat in te halen. Iedereen loopt al op zijn tandvlees. Mensen begrijpen het niet, het is zo ontzettend druk en nog wordt er gepusht.
Als er iemand net toevallig bij de koffieautomaat staat en de directeur loopt langs wordt er geconcludeerd dat mensen nog steeds lanterfanten, waarna de zoveelste ‘motiverende’ peptalk volgt. Dat diezelfde koffie altijd koud wordt op de diverse bureaus omdat hij in de drukte gewoonweg wordt vergeten, dat ziet de directie niet.
Mensen beginnen murw te worden door de zogenaamde peptalks. Begrijpen niet dat ze nog steeds aangespoord worden om meer en harder te werken. Alsof het niet goed genoeg is wat ze nu al extra doen. Ze willen best eens wat waardering voor hun extra inspanningen. Maar alles moet blijkbaar van één kant komen…
De motivatie heeft hieronder te lijden. Het onderlinge gemopper neemt toe. Wat raad je de directie van dit bedrijf aan? Weer een peptalk houden? Of iets anders?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO