Op JongeBazen publiceerde ik in mei 2008 een artikel onder de titel ‘Bila is een rotwoord’. In dat artikel stelde ik dat ik het woord ‘bila’ het vreselijkste woord vond in managementland. Ik vroeg mijn lezers of ze nog ergere woorden kenden: ‘Graag een paar woorden die per ommegaande uit de managementvocabulaire moeten verdwijnen. Voel je vrij om te reageren.’
Er volgden 37 reacties. Hieronder vind je de 30 meest onuitstaanbare uitdrukkingen uit managementland. Met dank aan mijn lezers.
- Bila
- Professioneel
- ‘Tools’
- ‘Iets levelen’
- ‘Effe’ sparren
- Focus
- Inregelen
- Inregelgebeuren
- Integraal
10. Aantakken
11. Escaleren (als in ‘Ik escaleer de boel’ in plaats van ‘iets laten escaleren’)
12. Iets communiceren
13. Terugkoppelen
14. Oppakken
15. Kort sluiten
16. Support
17. Ontspammen
18. Elkaar contacten
19. ‘Challengen’
20. Handjes en voetjes geven
21. Verkleinwoorden als ‘koppies’, ‘kpi’tjes’ en ‘cijfertjes’
22. ‘Smart maken’
23. ‘Kantelen’
24. ‘Borgen’
25. ‘Hamerstuk’
26. ‘Uitnutten’
27. ‘Piketpaaltjes slaan
28. Proactiviteit
29. Authenticiteit
30. Uitrollen
Op basis van deze top 30 heb ik een wartaaltekst samengesteld: 'Een tool voor ons als professionals is een stukje inregelgebeuren. Dan kunnen we integraal sparren, en escaleren we als iemand zonder authenticiteit aantakt. De aansturing van frontliners zal zo een significante bijdrage leveren aan de targets en deze volledig uitnutten. Als we ze tenminste contacten en de misverstanden ontspammen. Daarna kunnen we de boel SMART maken. Moeten we nog wel even 'levelen' hoe we ze challengen. En piketpaaltjes slaan natuurlijk. Daarna kunnen we de boel handjes en voetjes geven, en na het uitrollen gaan kantelen en borgen. De facto een hamerstuk met toegevoegde waarde!'
Absolute horrortaal! Mijn vriendin kwam, toen ze dit las, nog met een suggestie. De lulkoekbingo. Je schrijft met je collega’s zeven jargonwoorden op aan het begin van een vergadering (ieder een paar andere). Tijdens de vergadering vink je de woorden af. Wie het eerst af heeft gevinkt, roept hard ‘lulkoekbingo!’
Hij wint twee rondjes.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ik ga nu weer ff levelen met mijn collega's :-)
Deze heb je er wat mij betreft zelf ingeschoten.
Haal je doel en middel hiermee niet wat door elkaar? In welke branche werk je?
Ik denk dat ik wel lulkoekbingo ga spelen, valt er tenminste nog iets te lachen tijdens het ontcijferen van de teksten in de vergaderingen :-)))
-Het woord 'professioneel' wordt te pas en te onpas gebruikt. En niet zelden door mensen die denken dat het voldoende is om het woord gewoon maar te zeggen. En dan gaat het soms ook nog om hoe ze het zeggen. Sommige mensen zeggen geen 'professioneel' maar 'pfsjneel'.
-Focus is ook al zo'n cliché dat indruk moet maken. 'We moeten focussen jongens'. Het gaat er niet altijd om wat er inhoudelijk wordt gezegd, het gaat er ook om waarom mensen juist voor dat woord kiezen. Is het taalarmoede?
-Ook 'terugkoppelen' en 'proactiviteit' zijn lelijk en tot op de draad versleten. Wat er mee bedoeld wordt is wel duidelijk.
Minder taalgevoeligen onder ons zullen er allemaal geen last van hebben, maar mensen die beseffen hoe belangrijk taal is bij veranderingsboodschappen, zullen terug gaan naar gewoon Nederlands, en soms ook naar gewoon Engels, wanneer dat op zijn plaats is.
Als we nu even niet kijken naar louter vergaderskills, maar ook naar sfeer dan kan humor zeer relativerend werken. Niet te ernstig, dus. Dit artikel komt al uit ernst voort, uit ergernissen, is al een reactie op verkeerd gebruikte taal waardoor dingen maar uitlopen en onduidelijk worden.
De meeste dingen die managers moeten doen om hun organisatie goed te laten lopen zijn al eeuwen, in elk geval al decennia bekend. Lees Benjamin Franklin, Henry Ford, Toyota/Ohno, Deming, Imai, Juran, Crosby en nog vele anderen. Het feit dat veel managers deze materie niet kennen (onwetendheid = onbekwaamheid van het onderwijssysteem) of niet toepassen (onbekwaamheid/onprofessionaliteit/amateurisme) levert dus (aannemend dat ze wel hun best doen) amateur-resultaten op. In die zin zie ik het belang van het woord Professioneel.
We moeten niet “focussen-jongens”, OK. We moeten echter wel focussen op wat werkelijk belangrijk is. Er wordt van alles gedaan, maar daarvan is ongeveer de helft niet nodig (“waste” in “lean” terminologie, maar al beschreven bij genoemde schrijvers). Het feit dat managers niet bezig zijn om die “waste” te verwijderen en dus (op kosten van ons allen) geld over de balk blijven smijten wijst weer op de vorige paragraaf.
Natuurlijk heeft ieder een ander beeld over wat werkelijk belangrijk is, maar door te moeten focussen op wat werkelijk belangrijk is, dwingen we onszelf om wat werkelijk belangrijk is openlijk te identificeren, waardoor verborgen agenda’s de grond onder de voeten kunnen verliezen.
Mensen maken fouten en wij zijn mensen (en ik neem even aan dat managers ook mensen zijn) en dus maken we fouten. Zonder terugkoppeling (PDCA) blijven die fouten steeds weer gemaakt worden, waardoor de “waste” in stand wordt gehouden en er dus weer onnodig geld over de balk gesmeten blijft worden. Als men dat leuk vindt vind ik dat prima, zolang men het dan maar van zijn eigen tijd/geld doet, dus als hobby, in het weekend. Terugkoppeling is dus een essentieel element van echte verbetering.
In plaats van proactiviteit kunnen we ook het woord vóórdenken gebruiken, maar dat is nog minder gangbaar. Inderdaad zien we eerder reactiviteit of nádenken of branden blussen. Ik geeft toe dat dat je carrière bevordert omdat je door de problemen die je eerst laat optreden om daarna reactief te handelen zichtbaarder bent. Mensen die proactief zorgen dat de problemen niet optreden komen niet ver, maar leveren wel veel meer op, voor de organisatie dan, wellicht niet voor henzelf. Maar dat is weer een ander onderwerp.
Probleem is dat ieder iets anders denkt bij elke uitdrukking. Daarom hebben we soms toch wat meer woorden nodig.
@allen: vroegere lulkoekbingo's stonden vol met Engels. Met als hoogtepunt de Unox reclame (bellende manager in bedrijfskantine). Jammer om te zien dat nu ook Nederlandse woorden onbruikbaar worden door onoordeelkundig gebruik. Ik gebruik liever "terugkoppeling" dan feedback (ben Nederlands, immers) en wil soms aangeven dat terugkoppeling onderdeel is van een goed systeem - wie kan mij helpen?
Veel managementjargon komt uit het Engels. Dat geeft niet, zet het tussen aanhalingstekens, voorkom overdreven veel Engelse uitdrukkingen en probeer normaal Nederlands te schrijven.
Het Nederlands is op bepaalde plekken gewoon minder krachtig dan het Engels; heeft minder woorden nodig dan het Nederlands.
Een leuke uitdaging voor de lezer: wie vertaalt in een reactie deze top 30 in goed Nederlands? Nou, wie waagt een poging?
We praten elkaar na en of dat het denken ten goede komt, vraag ik me af. Ik vind dit zeer relevant. Nederland heeft behoefte aan mensen met een originele visie, bijvoorbeeld op de toekomst van ons land. Omdat we allemaal getraind zijn in snel scoren, zien we veel kortetermijnvisie; da's jammer.
"In dit verband moet ik denken aan de ontwikkeling van zelfsturing in een totaal verduisterde ruimte. In het artikel ‘Selfmanagement in a dark space’ ( International Journal of Selfmanagement, 2003, pp 342- 351) wordt aangetoond dat men, na aanvankelijk wilde bewegingen met de nodige valpartijen, in gemiddeld 18 minuten en 13 seconden tot rust komt. De beweeglijkheid wordt minder, men verbruikt minder zuurstof, water en calorieen. Dit spontane zelfmanagement heeft tot gevolg dat men langer in de verduisterde en afgesloten ruimte in leven blijft. Bovendien heeft dit onderzoek aangetoond dat deze heilzame vorm van zelfmanagement sneller intreedt als men alleen in de ruimte verblijft. Het behoeft geen betoog dat deze onderzoeksresultaten van belang zijn voor de inrichting van werkplaatsen en kantoren."
Ironisch bedoeld maar sommigen namen het serieus. Tja, je moett dus nog uitkijken met dergelijke onzin.
Hoe kunnen wij de vorm beter vorm geven dan door vormloze woorden uit te vinden?
Vergeet ook de grappige definitie niet van een manager .
Hij verschijnt terwijl niemand daarom gevraagd heeft, hij stelt een vraag waarop niemand zit te wachten en hij wil betaald worden voor het antwoord, terwijl wij dat antwoord al weten en hij begrijpt geen flikker van ons werk."
Als dat geen boodschap is met inhoud!
Ondertussen moeten we ons wel richten op (focussen?) waar het echt over gaat en de overbodigheid van inbreng (waste?) verminderen. Prachtige rol, zelfs verantwoordelijkheid, niet alleen van de voorzitter, maar van elke deelnemer aan enige vergadering.
En daarbij kom ik op het minder absolute punt, dat in de ene situatie feedback, focussen, bila's geen enkel probleem opleveren, maar in een andere situatie als overdreven, modieus, of zo worden aangemerkt. Wat mij elke keer weer verbaast is het nut van het teruggeven (terugkoppelen? feedback geven??) als zodanig. Pas dan worden zaken helder, bespreekbaar voor oplossingen, en werkt veel niet langer onderhuids door.
Er is geen standaard (gelukkig).
Er is voor mij dus ook geen 'verboden taal'.
En het liefst ook geen oordelen daarover.
Mischien wel eenvoudig vragen: "Wat bedoel je daar precies mee?", of "Interessante zegswijze, vertel er wat meer van...".
Dan luisteren we namelijk naar de boodschap en minder naar de woorden.
Manager en management zijn toch ook engelse woorden?
Verder vind ik de discussie leuk om te volgen en héél herkenbaar!!!
Vooral de definitie van Geert over "de manager" vind ik om te gillen :-)
Je stuk kort, krachtig en ook duidelijk samengevat:
De juiste zaken de eerste keer goed doen.
Al dat management jargon is nergens goed voor. Het leidt af, heeft geen uniforme en begrepen inhoud en is een verhulling voor het feit dat een leidinggevende!, niet weet wat hij wil, wat te doen, waarom,wie, hoe en wanneer.
ps: nog een leuke trouwens:
"je in je kracht zetten. " kan iemand mij uitleggen waar deze kreet over gaat. het is vaak te zot voor woorden wat men bedenkt.
Waarom gebruik je niet gewoon het woord 'reactie' ipv feedback / terugkoppeling. Want dat is wat je feitelijk doet.
"het vocabulair" in plaats van "de vocabulaire"?
"Bert Overbeek, is trainer (...)" Waarom die komma?
Hij stelde bovendien niet vast dat hij Bila een rotwoord vond, hij stelde het. Tenzij hij er op dat moment, tijdens het schrijven, werkelijk achter kwam.
Je lezers kende niet, maar kenden. Dat wordt "meervoud" genoemd (voor de goede orde: geen "dt").
En ik vermoed ook dat hij in 2005 het besluit nam voor zichzelf te gaan werken, en niet al vroeg het besluit nam dat in 2005 te zullen gaan doen.
Afgrijselijk, simpelweg afgrijselijk.
Net als die managementlulkoek, trouwens. Zodra iemand zo tegen mij begint, ben ik al weg nog voor ze de laatste letter hebben uitgesproken.
- afhechten
- iets tegen je aanhouden
- hoe sta jij hierin
Hieronder nog een voorbeeld:
En lukt het niet om alles dicht te timmeren, schrijf ik een voorstel op een half A-4tje, om een club externen te laten invliegen. Die moeten de bezem er maar eens goed doorheen halen, te beginnen met een dag op de hei, die plaatsvindt in de kleine vergaderruimte. Dat wordt een dag met de poten op tafel. Helaas kan ik er zelf niet bij zijn i.v.m. een verplichte MD middag over reducering van de overhead.