Crisis: einde voor trainers en coaches?

Collega-trainers en –coaches klagen. Bedrijven houden de poorten dicht. Er is geen werk meer. En dat is niet leuk. En hoe kan het nou dat ik wel werk heb? Of ik daar eens aandacht aan wil besteden op JongeBazen. Natuurlijk wil ik dat.

Ik weet niet waarom ik wel werk heb en veel van mijn collega’s niet. Het laatste dat ik wil is onbescheiden lijken, maar mogelijk helpen de volgende dingen mijn collega’s om weer kansen te krijgen in bedrijven.

-Durf wat water bij de wijn te doen qua tarieven. Je klanten hebben het moeilijk, dus lijd met ze mee.

-Bied iets waar ze daadwerkelijk wat aan hebben. Iets dat hun organisatie echt nodig heeft. Bewijs kortom je meerwaarde niet in termen van ‘Ik ben zo dit of dat geweldig’ of ‘Door een unieke visie heb ik…’ want dat kennen die klanten nu wel. Veel collega’s komen langs en laten niets achter. Laat je meerwaarde zien in termen van ‘Wat je bedrijf mist is dit, en dat heb ik wel in huis.’ En dit natuurlijk alleen maar als het zo is.

-Richt je niet op vage veranderingen. Veel veranderingen zijn allang geen veranderingen meer, en zelfs het woord ‘verandering’ is een woord dat weinig met veranderingen te doen heeft. Versterk een bedrijf in de basis. En pretendeer niet dat je dat alleen kan. Doe het samen, regisseer meer en zorg dat je die regierol aan iemand in het bedrijf kan overdragen.

-Wees eerlijk tegen je klanten, ook over tarieven. Ik zie veel te veel collega’s enorme bedragen aan voorbereidingsuren factureren. Die zijn bij mij al jaren geleden geslonken (ook door ervaring) tot 1 a 2 uur. Voor verslaggeving geldt hetzelfde.

-Hou op met de productie van prijzige huisstijlen en flyers en folders. Die betaalt de klant. Een sexy uitstraling ontstaat in crisistijd door dat wat je biedt.

-Zorg voor een concrete benadering en zorg dat je het proces kent. Dat kan enorm helpen.

-Hou op met trainingen waar mensen in de praktijk van alledag niets aan hebben.

 

Ik hoop dat ik hiermee wat collega’s heb geholpen, want dat is de intentie.

 

(Bert Overbeek heeft ook een persoonlijke blog www.egobert.wordpress.com. Contact met hem krijg je via bert_overbeek@hotmail.com)

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Edwin Lambregts
Hoi Bert, Afnemende vraag naar trainers en coaches is een herkenbaar fenomeen. Zou het kunnen dat de klanten van deze beroepsgroepen deze diensten zien als 'nice to have' en niet als 'need to have'?  En dat 'nice to have' het eerste afvalt in recessietijd? Tien punten daarom voor je laatste aanbeveling. Groeten, Edwin
Caro Nieuwenhuis
Het klinkt wellicht wat ferm,maar door de recessie zullen er wat coaches afvallen,die de commerciele context van organisaties niet "meenemen "in hun begeleiding.
De "wildgroei" onder coaches zal nu ook vanzelf wel gaan afnemen.
De meerwaarde van begeleiding zit m in het versterken van de persoon in de context van wat er in tijden van recessie aan wendbaarheid van mensen en organisaties gevraagd wordt.
Mooie kans voor introspectie van de coaches zelf.
Hartelijke groeten, Caro NIeuwenhuis
www.communicaro.nl
Kasper Klaarenbeek
Lid sinds 2008
Beste Bert, als collega trainer/coach herken ook ik dat er een groot verschil is in de vraag naar onze diensten. Ik ben van mening dat de afgelopen jaren een 'grijze gehaktbal'  zich meester heeft gemaakt van onze markt. Training en coaching hoorde er "gewoon" bij. Dat er nu weer een gezonde kentering is, waarin het gaat over daadwerkelijke toegevoegde waarde voor de dagelijkse praktijk is denk ik erg gezond.
Betekent dat dan dat we alleen nog maar vaardigheidstrainingen gaan zien? Wat mij betreft zeker niet! Ik denk dat de <strong>brugfunctie</strong> van training en coaching om mensen en organisaties (weer) beter te laten samenwerken aan concreet resultaat van groot belang is.  Focus op (nieuwe) doelen én verbonden inzet om die te realiseren, daar gaat het weer om.
Dus resultaat- en klantgerichte trainers en coaches van Nederland, wat wordt het deze zomer: toerusten of uitrusten? Maak je eigen keuze! <a href="http://www.talenten-en-teams.nl/kasper-klaarenbeek" rel="nofollow">Kasper Klaarenbeek</a>


<em><a href="http://www.talenten-en-teams.nl" title="talenten en teams" rel="nofollow">talenten en teams</a></em> is de ontwikkelingspartner van ondernemende mensen en organisaties.
Irene/IWT Scholten
Lid sinds 2019
Geachte collegae,
Inderdaad voor velen van ons een herkenbaar fenomeen. Wij zelf hebben het begeleiden van mensen altijd gezien in het verlengde van een, andere gevestigde, professie;  geneeskunde, bedrijfskunde en rechten. Daarmee staat er al een huis en bied je met de bouw van de bovenste etage nieuwe uit - en inzichten. Het is een beetje een anti cyclisch concept maar werkt nu dus goed.

Heel veel succes

Rober Dalmijn
Bert Overbeek
Auteur
Lieve collega's, het zijn juist de vaardigheidstrainingen waarover te weinig is nagedacht. Zo vaak zie je dat ervaren mensen die al 10 trainingen hebben gehad worden getraind in basic skills. Waardeloos. Ze hebben gelijk dat ze dat er uit mikken.
Daarnaast zien we een overdaad aan spiritueel getinte trainingen en coachingen. Uitgekauwde sixties-seventies-kul in een trendy jasje.
'Je <em>moet </em>jezelf zijn'
'Je <em>moet</em> bij je kern blijven'
'Je schiet in je overlevingsmechanisme'
'Je <em>moet</em> doen waar je gelukkig van wordt.'
'Je zit op een breukvlak'
'Adem eens door in die tegenzin.'
'Het gaat erom deelachtig te worden aan de universele energie; dan ga je vanzelf beter functioneren.'
En vervolgens gaan mensen terug naar hun werkplek, waar ze harder moeten werken omdat er 2 collega's weg zijn.
Bedrijven hebben gelijk dat ze een heleboel trainers hartelijk bedanken voor de bewezen diensten, en ze vriendelijk uitzwaaien. Het dwingt onze veranderingsprinsen en -prinsessen tot iets waar ze nog niet zoveel te maken hadden<em>: zelf </em>veranderen!

De crisis is een uitgelezen kans om als trainer te kijken of je zelf nog wel deel hebt aan 'de universele energie'. Voor trainers die werk maken van een beter functionerend team of medewerker is altijd plaats. 
 
 
Bas Arends
Lid sinds 2019
Heerlijke discussie dit. Precies waar we er in dit vak meer van moeten hebben. Ik vind de crisis, zoals elke economische dip, een zege voor ons vak. Aan de boom schudden met die hap. En als je alleen maar je eigen kunstje wil en kan doen, wordt het hoog tijd om eens iets anders te gaan doen. Er liggen genoeg mogelijkheden voor ons als trainers en coaches, maar het betekent wel dat je ook zelf moeten kunnen vernieuwen en in staat bent naar de nieuwe werkelijkheid  binnen organisaties te kijken. Hier ontstaan nieuwe, andere vragen en dus kansen. Deze nieuwe kansen uiten zich in mijn omgeving in resultaatgerichte trajecten, waarin presteren en leren echt met elkaar verbonden worden. Dus, inderdaad geen losse vaardigheidstrainingen meer. Overigens zie ik onder managers een groeiende vraag van de 'seventies-kul' in een nieuwe jasje. Uiteraard is het wel van belang om te kijken welk nieuw jasje je koopt. Het ouwe jasje is een vraag naar 'Waar sta ik nu eigenlijk voor als manager?' Een vraag die veel gesteld wordt in deze tijd. Het nieuwe jasje is koers bepalen, daadkracht en keuzes maken. Ofwel, ondernemerschap. 
En dat ondernemerschap is hetgene wat bij vele trainers en coaches ontbreekt. Maar ja, zoals onze bekende Nederlandse filosoof al zei: "Je begrijpt het pas, als je het ziet".
Bert Overbeek
Auteur
Ha Bas, ik ben van plan om deze zomer een trainersbijeenkomst te organiseren. Over deze dingen. Op een leuke locatie. (Moeten we nog even over nadenken). De trainersbijeenkomst zal gaan heten 'De nieuwe effecitiviteit'. Ik wil de prijs laag houden. 50 euro. Exclusief koek en zopie. Het wordt met name een bezinningsdag. De kernvraag zal zijn 'Hoe bied ik bedrijven meerwaarde als trainer?'
Als er interesse voor is: bert_overbeek@hotmail.com
Laat maar weten.