Consultants? Slijmballen!

Lees het volgende fragment over consultants eens uit het boek 'De bloemencoalitie' dat ik momenteel schrijf. De hoofdpersoon is de consultant David. Ik ben benieuwd hoe jullie reactie op hem is. 'Ik liep op mijn veiligheidsschoenen over de ‘vloer’ en dat was mijn wereld. Oh ja, ik zat graag met de CEO's van deze wereld over beleid te praten, en met hun managers over de praktische implementatie ervan, maar het liefst liep ik in het proces, op de plek waar het beleid gedaan moest worden.

Dit was de omgeving waar ik als consultant zelden collega’s tegen kwam. Die zaten liever aan de koffie om beslissers te paaien, die daar tot mijn teleurstelling nogal gevoelig voor waren, zoals ik vaak tot mijn verbazing vastgesteld had. Maar op de werkvloer kwam ik ze niet vaak tegen, andere consultants, en al zeker niet in de avonduren.

Mijn collega’s hebben vaak nogal wat theorieën over de werkvloer. Zo analyseren ze graag over de competenties van medewerkers, waarbij niet zelden het woord ‘ongeschikt’ valt. Maar ongeschikt volgens wat? Juist, ongeschikt volgens de ‘unieke visie’ van de consultant. Misschien klink ik hier nogal cynisch, maar dat ben ik geworden door de verhalen over en ervaringen met  consultancy. Ik noem mij dan ook eigenlijk nooit zo.

Ook willen enkele consultants de werkvloer geen werkvloer noemen. Dat vinden ze zogenaamd respectloos, dus spreken ze liever over ‘de uitvoering’, alsof het om een theaterstuk gaat, of over ‘de operatie’, alsof het om een ziekenhuis gaat. Zogenaamd omdat deze woorden respectvoller voor de ‘man met de pet’ zouden zijn.

De werkvloer zelf spreekt echter nooit over operatie of uitvoering, maar gewoon over ‘de vloer’. Ze koestert het woord, zoals de impressionistische schilders het aanvankelijke scheldwoord ‘impressionist’ als een compliment zijn gaan zien.'

Hoe kijken jullie aan tegen dit fragment? Benadert het de werkelijkheid of helemaal niet?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Edwin Lambregts
Hoi Bert,

Het idee dat organisatieadviseurs zich liever met het pluche dan met de werkvloer bemoeien is een karikatuur die niet strookt met mijn werkelijkheid. Een goede adviseur kijkt overal: links, rechts, achter, voor, boven, beneden en in het midden. Daarom hecht ik nogal aan het woord organiatieadviseur ipv management consultant. 

Edwin
Iris Vogt
Lid sinds 2019
Hallo Bert,

Mijn ervaring is niet identiek, ik heb namelijk ook consultants ontmoet die wél gedegen onderzoek verrichten op de werkvloer en daar aansluiten bij de beleving en verwachtingen.

Toch zie ik ook de kant van 'het paaien van de beslissers', wat kennelijk afgeroepen wordt door het gedrag van deze beslissers. Ik zie het dan ook meer als een probleem van de directie dan de consultant. Deze past zich kennelijk snel aan en voegt zich in de bestaande cultuur.

Het zou mooi zijn als bij de eerste contacten de consultant aangeeft tegengas te geven daar waar hij/zij dit nodig acht....we zijn echter niet allemaal energieke wereldverbeteraars, sommigen kiezen de veiligheid van een klus boven het risico van een conflict.
Bas Schenk
Managementconsultants, organisatieadviseurs...what's in the name? Organisatieadviseurs  of management consultants die de "werkvloer" minderwaardig vinden horen niet in een bedrijf dat een werkvloer heeft thuis!!
Iris, ook de consultants die de directie paaien of directie die  de consultant laten paaien zijn in mijn ogen ook geen managementconsultants (wat een naam overigens). Je slotzin spreekt me bijzonder aan; en zo handel ik ook. Ik ben 64 (eigenlijk niet jong meer), maar ga het risico van een conflict absoluut niet uit de weg.
Wouter
Is het verrassend dat de goede lijden onder de kwaden? Ehm, ik denk dat je geen consultant op je kaartje hoeft te hebben om die vraag te beantwoorden. Conclusie: Consultants zijn net mensen. Alles wat je bij de rest van de bevolking tegenkomt, zie je ook bij consultants. Al jaren ben ik kritisch en ga een discussie zeker niet uit de weg. Als je gevraagd wordt te adviseren dan ben je in mijn ogen geen cent waard als je vooral bezig bent vriendjes te blijven met de managers.  Een jaknikker is in mijn ogen dan ook geen adviseur.  Maar goed, ik hou me dan ook niet bezig met "managementconsulting". Misschien moet dat woord alleen al een soort rode vlag worden voor potentiele opdrachtgevers... Dure woorden voegen weinig toe, (dure) goede adviezen daarentegen....
Hans
 
Dag Bert,
Als wij ons werk als adviseur/consultant/coach serieus nemen zijn wij in principe 24 op 24 uur beschikbaar en altijd daar waar het op dat moment nodig is. Of dit nu de directiekamer is, de werkvloer of de bar (als we off de record met iemand willen praten). In de situaties waar ik meestal mijn “consultancy”werk verricht kom ik nooit andere consultants tegen. Of dit betekent dat jouw fragment de werkelijkheid weergeeft kan ik dan ook niet beoordelen. Hoewel opmerkingen van potentiële opdrachtgevers tijdens acquisitiegesprekken doen mij vermoeden dat jij, weliswaar deels, gelijk hebt.
Hans
hermans
Halo Bert,

ik ben beneiud naar jouw boek. Wellicht een goede aanvulling op Rip Off van David Graig
Leon Coenen
Lid sinds 2019
Een kritische blik van een organisatieadviseur betekent dat hij/zij ook de spanning opzoekt van een 'conflict' tussen de verschillende lagen van de organisatie. Door weg te blijven van de schuring t.o.v. elkaar en de ermee gepaard gaande hitte zal hij/zij zich niet branden. In de praktijk staat of valt het advies/consult vaak in de mate waarin de opdrachtgever ook kritisch is naar eigen handelen. Enige mate van zelfreflectie en het vermijden, corrigeren van narcistische trekjes aan de top maken dat er duurzame verhoudingen (blijven)ontstaan. Soms kunnen een manager en/of adviseur zichzelf voor de gek houden en er warmpjes aan verdienen. Maar, op de lange duur valt dit gedrag echter hopelijk op en wordt dit genadeloos afgestraft.  Dus: een gezond conflict levert alleen op. Op de vloer en in de top.
Machteld
De vraag is niet naar de schrijfstijl. Daar zou ik toch ook nog even naar kijken als ik jou was.

Inhoudelijk: beetje herkenbaar, beetje niet. Ik denk dat veel consultants die graag op de werkvloer rondlopen juist helemaal niet zo graag bij de CEO's aan tafel zitten (i.t.t. David). Juist omdat die zich ook vaak bedienen van "vaagtaal". Gesprekken bij hoger management (ja, ik overdrijf ook en gebruik ook cliche's) hebben een hoog politiek karakter. Noch het management, noch de consultants willen inhoudelijk door de mand vallen of het achterste van hun tong laten zien.
Op de werkvloer zijn expertise, openheid, eerlijkheid en duidelijkheid juist erg belangrijk.

Beide typen vaardigheden (goed in politiek getinte wolligheid enerzijds en met veel kennis van zaken duidelijk kunnen en willen communiceren anderzijds) zie je zelden verenigd in één persoon.

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de laatste typen vaardigheden een organisatie verder brengen dan de eerste. Toch worden de eerstgenoemde vaardigheden over het algemeen meer (zeker financieel) gewaardeerd.

Ik kan me dus wel enigszins herkennen in de frustraties van David.
Remko
Grappig en herkenbaar, onlangs was ik ingehuurd als acteur op een Cultuurdag voor het gehele personeel van een organisatie. Daar gaven consultants van zeer gerenomeerde consultancy bedrijven workshops. Hierbij ook een senoire management consultant die zich bezig hield met verandermanagement. Op de nabespreking zei hij tegen mij; Ik heb zulke interessante dingen van die mensen uit de "operations" gehoord daar kan ik echt wat mee. Waarop ik aangaf dat verandermanagement op de vloer plaats vindt en niet in de directiekamer. Daar zie en voel je de implicaties van adviezen en  beslissingen. Misschien is het goed om eens een verandertraject op het middelmanagement niveau uit te voeren, kun je wat van leren.
Andre Speek
Hey Bert,
Lijkt een beetje erop alsof je dit geschreven hebt na weer een negatieve ervaring. Die blijven ook vaak het langst bij. 't Is echter wel herkenbaar.
Er zit zeker een kern van waarheid in; er wordt heel vaak en heel veel gesproken in plaats van gedaan.
Er wordt echter ook heel veel gedaan, maar daar wordt dan weer minder over gesproken.
Groetjes,
Andre
Ruud Poppelaars
Hoi Bert,

Zeker herkenbaar, je beschrijving is naar mijn mening een soort karikatuur.

Succes met je boek.

Vriendelijke groeten,

Ruud
Renske
Naar mijn idee kan deze case vergeleken worden met managers. Je hebt goede en slechte, gedegen en slordige. Lijkt me in dezelfde mate aanwezig.
René
Heerlijk herkenbaar, ben benieuwd naar het boek. Ik benader consultants altijd met een gezonde dosis wantrouwen. Je kan niet iedereen over één kam scheren. Maar het is lastig het kaf van het koren te scheiden, in mijn ervaring. Inderdaad zijn er ook voldoende managers waar hetzelfde van gezegd kan worden. Zoals altijd, het hangt af van de persoon. Van degen die vraagt en degene die komt (de consultant). Degene die vraagt moet weten waarom (zelfkennis: kan ik het niet?, heb ik bevestiging nodig?,….). Degene die komt moet zo adviseren dat er zaken veranderen (Peter Block: Feilloos adviseren).

Nog even twee leuke tegeltjes wijsheden:
Consultants bevestigen de oplossing die je zelf bedenkt. Zonde geld dus…. (mijn vader).
200 Euro voor een consultant?! Ik ben niet gekke Henkie. 100 Euro is meer dan genoeg….. (mijn vrouw).

P.S. Bas wat leuk om weer wat van je te lezen ;-)
bas Schenk
Leuk om iets van jou weer eens te vernemen René; (laatst nog met Han een pilsje gedronken)  De wijsheden herken ik duidelijk. Ik moet zeggen dat je een verstandige en doortastende vader hebt! Trouwens, je vrouw kan er ook wat van! Adviseurs.....jammer dat er niet echt een discussie uit voort vloeit. Ik heb de indruk dat hier de meeste reacties van adviseurs komen, dus wat getekend en lauw! Dat was in "onze" tijd op de VBA wel anders, dacht ik. Daar hadden we adviseurs (Bert !) waar je mee kon sparren en discussiëren. Dat ging niet in de trend van : "mooi boek Bert" en "helemaal mee eens hoor" en ......ga maar door. Geen discussie dus; daar worden we niet wijzer van in mijn ogen. Jammer.
René, we maken nog een afspraak!
Bert Overbeek
Auteur
Bas en Rene, leuk jullie weer te treffen hier. Beetje een reunie,
Bert Overbeek
Bas benoemt 'onze' tijd bij de VBA. Dat was inderdaad een prachtige periode. Ik heb veel relaties overgehouden aan deze tijd, omdat we ertoe in staat waren om de verschillen goed te gebruiken.
Alle genoemde mensen hadden als overeenkomstige eigenschap de eerlijkheid. Als er wat was, dan werd het direct uitgesproken. Ook zoveel mogelijk met medewerkers.  Het was een ideaal samenspel van managers en consultants, zoals het moet zijn. Dan bewijst het zijn meerwaarde.
Waar we niet aan leden was wichtigmacherei of een drang naar overbodige analyses en lijvige rapporten. Alles werd onmiddellijk en zoveel mogelijk praktisch vertaald. Daardoor ontstond een sfeer dat we alles, ook de moeilijke, aankonden.
Bas bracht daarbij iets mee wat node wordt gemist in deze tijd: praktisch denken. Gewoon in eenvoud naar de dingen kijken. Dat waren ook eigenschappen van Han en René, en laten we de bezielende leiding van Tom niet vergeten.
Het was een prachtige tijd, vol leerzame elementen. Maar de mix van de mensen, die was denk ik ook onvergetelijk. Zet ze maar eens naast elkaar. Daar zat veel muziek in.
Bas Schenk
VBA staat voor: "Verenigde bloemenveiling Aalsmeer"
Het geheim wat achter  deze bovenstaande aardige en waarheidsgetrouwe  reactie zit , wil ik graag met iedereen  delen, waarbij ik iedereen die dit leest, vraag : lees de derde alinea eerst nog eens rustig door!
Dan hier wat ik graag met jullie wil delen en geleerd heb van de kwekers (eigenaren van de VBA) :
<strong>"Blijf met je poten in de klei staan!"
</strong>Of je nu adviseur (consultant) bent of manager, dan kan je je niet onttrekken aan de realiteit; dan kan je ook nooit "slijmbal" worden genoemd!
Diane Steinfort
Toch een hele hoop reacties, blijkbaar doet het toch wat. Ook met mij. Ik ben vorig jaar maart, samen met mijn compagnon, een eigen bedrijfje begonnen. Waarom: brug slaan tussen jonge honden en gevestigde waarden in een organisatie in 2 richtingen, delen van kennis en ervaring. Ons ideaal: Semco. Onze missie: een duurzamere organisatie, maar dat terzijde. Onze mening rond "consultants" komt in bovenstaande reacties (gedeeltelijk) naar voren, maar welk woord dekt de lading dan? Overigens zijn we van mening dat "organisatie advies" ook naast het doel schiet, klinkt wat pretentieus (ik zal jou eens vertellen hoe jullie je organisatie moeten inrichten) mist weer de 2 richtingen. Continuïteits moderator?
 
Bas Schenk
Beste Diane, dat het organisatie-advies een brug moet kunnen slaan tussen de jonge honden (?) en de gevestigde waarden, anders gezegd : "delen van kennis en ervaring", zoals je zelf schrijft, ben ik het helemaal mee eens. Dat heet in de volksmond : respekt hebben voor elkaar.
Zonder respekt schieten niet alleen alle adviseurs hun doel voorbij, maar de hele maatschappij schiet dan hun doel voorbij! En de maatschappij begint bij.....? juist : jezelf !  Leuk hoor, jouw bedrijfje met dát als doel. Je zult zien dat je niet alleen respekt geeft maar dat je dan ook respekt ontvangt. Dan hou je het lang vol. Oh, ja, nog één puntje : blijf als adviseur altijd objectief en eerlijk. Kijk je opdrachtgevers en de bijbehorende werknemers altijd recht in hun ogen. Dan zal je zien dat je succes hebt! Spreek duidelijke en begrijpbare taal, dan kunnen er ook geen misverstanden ontstaan, of valse schaamte opdoen. Sta met je poten in de klei!
Continuiteits moderator ? Ikweet niet wat dat betekent, maar zal het opzoeken in Wikipedia.
Niki Smiet
Beste collega-consultants, Laten we elkaar vooral niet afvallen, maar sterker maken en scherp houden: rotte appels heb je in iedere organisatie, in de gehele maatschappij. Ik ben zelf coach-consultant en herken 'David' niet, maar weet dat er wel degelijk soortgelijke consultants bestaan. Ik kan me vinden in het advies 'poten in de klei' maar ook zeker in de reactie waarin duidelijk wordt, dat organisaties/managers/topkader zelf ook kritisch en open moeten zijn. Ben zelf helaas verwikkeld in een conflict (betreft geen organisatieadvies) met een stichting die een niet al te transparante/zelfkritische directrice kent. Conflicten zijn vervelend en kosten energie, maar dienen wel degelijk een doel. De beeldvorming die mij echter stoort, is dat van de altijd geldbeluste, gladpratende consultant die niets kan. MITS consultants hun -bescheiden-plaats kennen en daadwerkelijk aansluiten bij het algeheel belang van de organisatie top-down, zijn ze van grote meerwaarde.
Bas Schenk
Beste Niki, volgens mij val ik niemend af, althans, is niet de bedoeling.
groet,
Bas