Coaching, een vaag begrip!

Coaching is een vaag begrip geworden. Iedereen kan zich coach noemen en dat gebeurt dan ook. Heel veel mensen die uit een organisatie gaan, besluiten coach te worden. Wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. Maar ondertussen blijven bedrijven een beroep doen op  coaches. Hoe kan dit? Omdat het kennelijk werkt, omdat bedrijven vooruitgang zien bij medewerkers die gecoacht worden.

Wat coaches in feite doen is opleiden. In organisaties is de laatste decennia niet alleen behoefte aan vakopleidingen, maar ook aan trainingen die invloed hebben op het gedrag van medewerkers. Samenwerking is belangrijk geworden en wordt hier en er is behoefte aan mensen die goed  in een team kunnen werken. Als professional.

Door de toegenomen invloed van competenties en de daarbij passende profielen, hebben organisaties beter in kaart wat ze onder ‘gewenst gedrag’ verstaan. Als iemand op een bepaalde functie zit, dan weet je welk gedrag je van hem wilt.

Wat is de plaats van coaching hier? Laten we dat nu eens eenvoudig proberen te definiëren. Coachen is 1-op-1 opleiden. Opleiden kan volgens onderwijskundigen op drie gebieden: kennis, houding en vaardigheden. Je kunt iemand opleiden om zijn kennis uit te breiden  en te verdiepen. Je kan werken met iemand aan zijn houding, bijvoorbeeld als iemand de neiging heeft alleen maar kritiek te geven. En je kan werken aan iemands vaardigheden in het contact met andere mensen.

Coachen is opleiden op houding of vaardigheden.  Dit gebeurt in 1-op-1 settings, op basis van afspraken met opdrachtgevers. Als het goed is, worden die afspraken vertaald in doelen. Aan het einde van een traject moet je resultaat kunnen zien op die doelen. Met personal coaching zie je die ook. Anders hadden organisaties het fenomeen allang afgeschaft.

De kwaliteit van coaching wordt niet bepaald door een keurmerk of door de naam van de trainings- of coachingsorganisatie. Dat leert de ervaring. De kwaliteit wordt bepaald door de coach. In hoeverre is hij in staat om dingen los te maken bij mensen en ze samen met de trainee in de richting van de doelen te brengen? Dat vereist mensenkennis en onderwijskundig en psychologisch inzicht.

Er zijn andere definities van en normen over coaching. Maar voor coaching in organisaties geldt vooral dat iemand er beter van moet gaan functioneren in zijn ‘job’. Of dat hij duidelijk krijgt dat een andere baan beter voor hem is. Organisaties moeten baat hebben bij de 1-op-1-opleiding die coaching is en waarvoor ze stevig moeten betalen. En helaas gebeurt dat niet altijd. (Voor meer informatie: pitcher.support@hetnet.nl)

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Marcel Rijntjes
Beste Bert,

Met veel belangstelling heb ik je artikel gelezen. En voor een groot gedeelte ben ik het met je eens. Alleen het woord coach is niet op zijn plaats. Wat jij als coach definieert is in mijn ogen een trainer of begeleider. Dat kan op een coachende wijze.
Als coach ga ik echter verder dan vaardigheden en gedrag. De bron van gedrag zit hem immers in de overtuigingen. Door hier bewustwording te creëren ontstaat er keuze, keuze om het anders te mogen en kunnen doen. Mocht je dat eens willen ervaren dan nodig ik je bij deze uit voor een sessie.

Met vriendelijke groet,

Marcel Rijntjes