Bestelkosten zijn de kosten die zijn verbonden aan het doen en afhandelen van een bestelling. Vaak komen we ze tegen in diverse vormen en begrippen. Veel leveranciers noemen het verzendkosten, pakketkosten, orderkosten enzovoorts. Je kunt het zo mooi maken als je zelf wil, maar het blijven gewoon bestelkosten en het is natuurlijk de bedoeling om deze kosten zo laag mogelijk te houden.
Wanneer we kijken naar logistieke mogelijkheden, zien we dat de bestelkosten al snel oplopen. Allereerst hebben we natuurlijk de order (administratie) kosten. Deze kunnen aangevuld worden met bijvoorbeeld dropshipment kosten (het direct leveren naar de eindgebruiker). Dan eventueel nog de kosten voor de soort verzending (welke logistieke vervoerder, per koerier of per expresser of een reguliere zending). Het is natuurlijk hartstikke mooi, wanneer we kunnen zeggen dat we wel vijf soorten kosten hebben, naast het product wat wordt besteld.
De teller tikt maar door. Wanneer de leverancier aangeeft korting te geven op bijvoorbeeld de dropshipment kosten, lijkt dat erg schappelijk. De praktijk wijst anders uit. Laten we nu eerlijk zijn, hoe we het ook noemen, het blijven gewoon bestelkosten. Bestelkosten die door de leverancier verlaagd worden. Vaak wordt er ook nog marge gemaakt op deze kosten. Begrijpelijk, maar bestelkosten zijn kosten om de dekking van de zendingen te garanderen. Vanuit inkoopperspectief zeg ik dus dat deze kosten niet winstgevend hoeven te zijn en dus zo laag mogelijk moeten worden gehouden. Neem dit dus in de onderhandeling mee.
Leveranciers kiezen er soms voor om de bestelkosten in hun producten te verwerken. Niet echt handig wat mij betreft, je zult nooit weten wat er daadwerkelijk aan kosten wordt berekend. Dan kennen we natuurlijk nog de franco grenzen. Wanneer de orderwaarde groter is dan een bepaald bedrag, hoeven de bestelkosten niet betaald te worden. Wanneer de orderwaarde kleiner is dan een bepaald bedrag, worden bestelkosten in rekening gebracht. Ook niet altijd even handig, het zorgt er namelijk voor dat de leverancier niet alle kleine orders zal krijgen, terwijl deze misschien bij elkaar heel veel omzet zouden vertegenwoordigen. Een laag vast tarief van bestelkosten, lijkt mij de meest voor de hand liggende oplossing. Altijd duidelijkheid en soms een beetje meer of minder dekking van bestelkosten voor de leverancier. Dit geldt andersom natuurlijk ook voor de klant!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro