Operationele aansturing. Wat is dat? Laten we het simpel en praktisch houden. Wie iets met zijn bedrijf wil, wil iets met zijn medewerkers. Beleid en veranderingen hebben geen waarde als ze niet gedaan worden. Beleid en veranderingen in organisaties moeten tot leven gebracht worden.
Operationele aansturing. Wat is dat? Laten we het simpel en praktisch houden. Wie iets met zijn bedrijf wil, wil iets met zijn medewerkers. Beleid en veranderingen hebben geen waarde als ze niet gedaan worden.
Beleid en veranderingen in organisaties moeten tot leven gebracht worden. Ze worden bedacht door raden van bestuur en directies. Niet omdat ze het zo leuk vinden, de medewerker willen sarren of omdat ze het uit hun dikke duim zuigen. Maar omdat ze daarmee het bedrijf gezond willen maken of houden.
Dat beleid moet de medewerker bereiken en wel zo dat hij het samen met zijn collega's en leidinggevende gaat doen. Zo eenvoudig is het. Maar zo simpel gaat het in de werkelijkheid vaak niet. Medewerkers in de operatie hebben nogal eens weerstand tegen het voorgestelde beleid. Die weerstand kan met allerlei argumenten onderbouwd worden.
Dit is in het kort de problematiek van leiderschap. Hele bibliotheken zijn erover volgeschreven. Goeroes op de been gebracht. En adviseurs ingehuurd. Met wisselend succes. De Mintzbergs, Drückers, Quinns, Kotters, Kotlers, Covey's en Offmans hebben er geweldig dikke boeken over geschreven. Maar uiteindelijk komt het altijd weer op hetzelfde neer:De medewerker moet het gaat doen.
En dat wordt maar al te vaak vergeten.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Je stap wat mij betreft wat te makkelijk van raden van bestuur en directies naar medewerkers. Je vergeet volgens mij een belangrijke schakel en wel de operationeel manager die voor een vertaling van beleid en veranderingen naar de werkvloer moet zorgen. Reeds meerdere malen heb ik aangegeven dat het vakgebied van operationeel management ondergewaardeerd is en organisaties onvoldoende het belang van goed operationeel management inzien. Ook ik deze bijdrage mis ik deze belangrijke schakel weer...!!!
Freek Hermkens
Wat mij betreft bestaat een goed beleidsstuk uit een strategisch, tactisch en operationele visie. Met een borging en comunicatielijnen op al die niveaus. (in de taal van al die niveaus)
Je kunt de obstakels voeden, maar je kunt ook de flow voeden.
Misschien kun je mee gaan als operationeel manager met de stroom die in gang wordt gezet en vice versa het antwoord weer laten door stromen. En aangeven wat jou belemmert in het stromen naar de betreffende laag die invloed daarop kan uitoefenen. Bij een goede borging heb je dan levend Beleid.
En is je vakgebied ongewaardeerd, of zou je alsjeblieft willen dat ze naar je luisteren? of sluit ik de vraag te veel in met deze twee opties.
Wat doet jou qua operationeel management ondergewaardeerd voelen? Misschien ben je niet eens Operationeel manager, maar je roept op om het vanuit die optiek te bekijken.
Groetjes A. Turkstra, Beleidsmedwerker, strategisch, tactisch én operationeel adviseur.