Bedrijven komen niet op tijd aan hun gegevens!

2014-03-06 16.26.48Stel: je leidt een organisatie. Deze organisatie staat voor een belangrijke beslissing: het moet een keuze maken of ze alleen verder gaat of gaat fuseren met de concurrent. Uit gegevens blijkt dat fusies in de branche in het verleden niet zo goed uitpakten. Toch heeft de beslisser een goed gevoel over de fusie. Hij kan dat niet beredeneren, maar zijn gevoel zegt hem dat hij de keuze voor de fusie moet maken. Hij besluit de data waarmee zijn mensen komen te negeren en volgt zijn innerlijke stem.

Wat zou jij doen als jij hem was? Voor je gevoel kiezen? En als je dat zou doen, behoor je dan tot de meerderheid of de minderheid van de mensen?

We zullen eens wat feiten op een rij zetten. Luister maar even mee. Een onderzoek van Cap Gemini onder 600 topmanagers leert ons dat 9 van de 10 managers data als een vierde productiefactor zijn gaan zien. De andere drie zijn land, arbeid en kapitaal. Er zijn organisaties die hun toegang tot data perfectioneerden en zij zagen hun bedrijfsperformance met 26% verbeteren.

Het onderzoek stelt dat 2/3 van de organisaties volgens hun leiders ‘datagedreven’ zijn. Dit houdt in dat het verzamelen en analyseren van gegevens aan de basis staat van hun bedrijfsstrategie. Intuitieve leiders worden volgens dit onderzoek steeds zeldzamer. 54% van de leiders staat afwijzend tegenover managementbesluiten gebaseerd op intuitie; 65% vindt dat besluiten moeten worden gebaseerd op harde analytische informatie.

Een ander onderzoek, van NetApp, komt met meer data. Besluiten moeten steeds sneller worden genomen. 45% van de besluitvormers beent dat tempo niet bij terwijl 48% van de besluitvormers aangeeft dat de trage besluitvorming een negatieve impact heeft op de inkomsten. 44% geeft aan dat ze zelfs klanten verloren hebben. In 76% van de gevallen komen beslissers te langzaam bij de gegevens die nodig zijn om snel een besluit te nemen om je bedrijfsprocessen te optimaliseren en concurrenten voor te blijven.

Slechts 4% van de beslissers vindt intuitie belangrijker dan data. Toch geeft 74% van de ondervraagden aan dat ze strategische besluiten nemen zonder de juiste data te raadplegen. Dit komt doordat die gegevens moeilijk te vinden zijn. 90% van de ondervraagden hebben daarom plannen om hun gegevens geschikter te maken en beter analyseerbaar.

 

Bert Overbeek schreef het boek 'Bert's breinboek voor Managers en Trainers', met een frontcover van Kamagurka. Gewoon te bestellen via managementboek.nl of mijnmanagementboek.nl  

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO