In organisaties geldt samenwerking als een belangrijke stap naar succes. Je hebt mensen nodig die er toe in staat zijn om dingen met elkaar op te lossen, om dubbel werk op te sporen en gezamenlijk een prettige sfeer op de werkvloer te scheppen. Maar zo gemakkelijk is het niet altijd. Onlangs hoorde ik het verhaal over Andrea.
Andrea heeft een probleem, zei haar leidinggevende Ingeborg, ze heeft geen zelfreflectie. Maar dat was zacht uitgedrukt. Andrea gedroeg zich niet alsof ze medewerker was maar alsof ze leidinggevende was. Ze maakte hardop analyses over medewerkers, niet zelden in competentieprofielen. In haar vrije tijd volgde ze psychologie- en managementcursussen, en regelmatig stuurde ze mails naar haar management.
In die mails stonden tips voor een betere aansturing, en soms schreef ze positief opbouwend bedoelde kritiek. Het aantal mails lag op 2 per week! En daarbij waren niet meegerekend de twee plannen van aanpak die ze schreef om werkinhoudelijke verbeteringen voor te stellen.
In het persoonlijk contact was ze op haar hoede. Niet onaardig, maar bij alles wat haar leidinggevenden zeiden reageerde ze met woorden als ‘Ik wil dat eerst even laten bezinken als je het niet erg vindt’. Bij collega’s zei ze dingen als ‘Je loopt nog te weinig lang mee om dit te begrijpen’ of ‘Je begrijpt nog niet zo veel van management he?’
Overal was haar toon die van iemand die het beter weet. Ze verloor in een gesprek nooit de regie, maar de maat was voor Ingeborg pas echt vol toen ze van Ingeborg een persoonlijkheidsprofiel had geschreven. ‘Ingeborg is nog onvoldoende gehard in het vak om grenzen te kunnen stellen’ was een van de zinnen.
-En dan kan ik wel uitvaren, maar dan blijft Andrea uiterst kalm, glimlacht ze en zegt ze: je mag best even boos zijn, dat heeft iedereen die feedback krijgt.
Wat zou jij doen als je Ingeboprg was?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Veel interessanter vind ik de vraag: wat Ingeborg, de leidinggevende, het beste zou kunnen doen. Als ik Ingeborg zou zijn, zou ik een ernstig gesprek met Andrea aangaan, waarin ik Andrea aan zou geven dat ik het waardeer dat ze zo vreselijk haar best doet. Dit kan ik zien aan het feit dat ze diverse opleidingen volgt en dat ze zeer gefocust is op verbeteringen van de afdeling. Daarna zou ik het met Andrea willen hebben over de manier waarop Andrea de verbeteringen die zij ziet, onder de aandacht brengt. Op een correcte feedback manier: dus wat haar gedrag, bij mij teweeg brengt. In haar management opleiding heeft ze vast de feedback regels geleerd. Als we deze erbij pakken, kunnen we samen kijken hoe Andrea haar scherpe blik op mogelijke verbeteringen op een manier kan inzetten voor de afdeling die beter geaccepteerd zal worden door haar collega's en leidinggevenden.
Misschien dat Andrea te weinig te doen. Ze heeft in ieder geval tijd over en heeft persoonlijke doelen die niet in overeenstemming zijn met de organisatiedoelstellingen.
Ga inderdaad het gesprek aan. Complimenten voor inzet, maar ook kritische feedback op de manier waarop. Hier valt nog wat te leren.
Ingeborg wil haar daar natuurlijk graag bij helpen.
Het is van belang een goede opdracht te formuleren.
Geef haar een rol in een project waarbij gebruik gemaakt wordt van de opgedane competenties van Andrea. Zorg dat ze aan de andere kant feedback ontvangt of een spiegel voorgehouden krijgt door 'projectpcollega's'.
Wanneer de signalen van de projectleden die er ongetwijfeld zullen komen, niet werken kan nog altijd tot een harder confrontatie overgegaan worden. Ingeborg heeft hiermee in ieder geval de optimale kans geboden en zich als voortreffelijke 'groene' manager opgesteld.
Parallel daaraan zou het inschakelen van een coach ook niet verkeerd zijn. Deze investering is wellicht afhankelijk van de meerwaarde die Andrea zou kunnen leveren voor de organisatie
Wellicht dat Andrea een beetje te ijverig is maar er zouden meer Andrea's moeten zijn en minder Ingeborgen.
De wijze waarop Andrea dingen aanpakt; ik denk dat het probleem zich vanzelf oplost. Of de organisatie geeft haar de ruimte; of ze kiest eieren voor haar geld. Niemand, hoe betrokken ook, zal de deksel op haar neus blijven krijgen; als ze uit de groep valt omdat ze anders denkt, zal zij dat zelf ook herkennen en verder kijken.
Andrea'tjes laten hoe dan ook toch hun voetstappen na in een organisatie.
De zaak zo laten als hij is, leidt tot escalatie en daar zijn meer mensen de dupe van dan Ingeborg en Andrea alleen.
Bij mij zou dit dan ook onmiddelijk leiden tot een gedragsverandering ten opzichte van deze persoon. Niet negatief, maar Andrea heeft duidelijk een manager nodig waar zij respect voor kan opbrengen, en blijkbaar wil ze een sterke leidinggevende.
Of je wordt deze manager, in ieder geval richting Andrea, of je zegt haar dat ze een andere baan kan zoeken in een meer hiërarchisch geleide organisatie als ze dat wil.
Het is belangrijk dat ideeën van op de werkvloer naar waarde worden geschat en dat daar een systeem voor bestaat in de organisatie, zelfs een procedure. Misschien moet er wel een periodieke meeting worden opgezet waar verbeteringsideeën worden bediscussieerd met de hele groep, waarbij de minder actieve en creatieve medewerkers aangezet worden om ook hun verbeteringsvoorstellen aan te brengen.
Je moet niet de inbreng van Andrea naar beneden halen, maar de inbreng van de groep naar boven halen. Continuous improvement dus (zeg maar Lean in de organisatie).
Maar uiteraard moet Andrea ook gecoacht worden en moet haar een spiegel voorgeschoteld worden bij vooruitgangsgesprekken, waar vooral op het positieve wordt gewerkt, wordt aangetoond dat haar ideeën ook doorstromen naar het hoger management en vooral waarbij haar uitgelegd wordt dat er middelen zijn om door collegialiteit en samenwerking in het team de verbeteringsvoorstellen van Andrea meer kansen tot slagen te geven als ze gedragen worden door het ganse team.
Er moet haar wel uitgelegd worden, dat het coachen van elke collega afzonderlijk geen taak is van iedere medewerker en dat daar het initiatief aan de manager moet gelaten worden. Profielen over collega's schrijven ruikt naar arrogantie en naar klikgedrag en dan sluit je je uit uit het team en hebben haar verbeteringsvoorstellen geen draagvlak meer en geen kans tot slagen.
Ik merkte bij mezelf op dat door de titel van het stuk de aandacht enigzins automatisch gaat naar Andrea als probleem. Ik denk echter dat als iemand in je allergie zit, jij een probleem hebt. In dit geval Andrea bij Ingeborg, dat Ingeborg de probleem houder is en dat Andrea "slechts" de aanjager is daar van.
Ingeborg zou mijn inziens een open gesprek aan moeten gaan met Andrea waarbij zij uitlegt wat het effect en resultaat is van de acties van Andrea. Hierdoor onstaat er inzicht in de motivatoren en actoren van beide spelers. Pas als helder is wat er speelt en waarom, kunnen beiden werken aan de oplossing.
Groet,
Chris
Zo legaliseer je "hinderlijk" gedrag en wordt het bevestigd, wat er voor zorgt dat het op een lager pitje kan. Maar het maakt tevens bespreken in teamverband mogelijk, zo sta je er niet meer alleen voor.
Chris vertelde al dat je allergie je confronteerd met je valkuil.
De allergie van de één is de valkuil van de ander, maar ook: waar ik anderen in minacht = wat ik in me zelf verafschuw.
Kotom ga aan de slag met de Belbin rollen en de kernkwaliteiten.
Andrea en Ingeborg kunnen iets van elkaar leren
Groet Jacco
1) moet Andrea zich daarmee bezighouden?
2) wat levert de input van Andrea op (de kwaliteit van haar werkzaamheden)?
3) wat is het effect van haar gedrag op het team waarin ze werkt, de onderlinge samenwerking en de resultaten
Feitelijk is het heel simpel: als Andrea is aangenomen om klanten te woord te staan, dan moet ze dat ook gewoon doen en zich niet bezighouden met het opstellen van persoonlijkheidsprofielen. Ambitie tonen is prima, maar er zijn grenzen. Als ze zich daar 'te groot' voor voelt en na een goed gesprek blijk geeft niet van plan te zijn haar gedrag te veranderen, dan moet haar duidelijk gemaakt worden dat dit ongewenst is (eventueel met een schriftelijke bevestiging). Ontslag is ook altijd nog een optie.
Dat gezegd hebbende zie ik wel vaak dat dergelijk gedrag voortvloeit uit mensen die overgekwalificeerd zijn voor hun functie. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, bijvoorbeeld een slechte economie waardoor ze niks beters kunnen vinden, net elders ontslagen zijn en snel iets moeten vinden, of wellicht ook (zelf gekweekte of door het bedrijf gewekte) verkeerde verwachtingen. Uiteindelijk leidt dit tot frustratie, die zich in dit soort gedrag kan uiten. Ik heb zelf een soortgelijke situatie mogen aanschouwen. Het betrof een collega die als secretaresse was aangenomen, en een compleet businessplan had geschreven voor de penetratie van een bepaalde markt. Dat werd uiteraard niet serieus genomen en er werd haar ook gezegd dat ze als secretaresse was aangenomen en dat het niet de bedoeling was dat ze wat anders zou doen. Ze was daar boos en gefrustreerd over en vond ook dat de werkgever onjuiste verwachtingen had gewekt, dat gezien haar universitaire diploma het secretariële werk maar tijdelijk zou zijn. Het resultaat was een onwerkbare situatie, en uiteindelijk is ze dan ook ontslagen.
Dan denk ik aan de andere kant, wil je als werkgever zulke mensen wel aannemen? Andrea’s ambities zullen hoogstwaarschijnlijk in de sollicitatiegesprekken naar voren zijn gekomen. Wat is haar verteld over de functie en de groeiverwachtingen? Ik zie regelmatig secretaressen met universitaire diploma’s die gefrustreerd zijn over hun werk, niet slechts die ene collega die ik noemde. Waarom is het nou nodig zo iemand aan te nemen, waarom niet iemand met lagere kwalificaties of minder ambitie die gewoon tevreden is? Volgens mij zijn die er genoeg.
Iemand die een dergelijke ambitie en kwalificaties vertoont zou ik danwel aannemen in een hogere functie, danwel in een lagere functie maar met een duidelijk groeipad, dan wel afwijzen en eerlijk vertellen dat ze overgekwalificeerd is. Dat bespaart een hoop gedonder en frustratie later.