Voor jou als werknemer zijn de ontwikkelingen niet zo gunstig geweest de laatste jaren. Geen wonder dat 60% van de medewerkers in een onderzoek uit 2011 van de Nationale Vacaturebank aangeeft dat ze ontevreden zijn over hun manager. (Bron: http://experteer-blog.nl/6-op-10-medewerkers-ontevreden-over-hun-manager/) De klachten uit het onderzoek laten geen twijfel. Medewerkers missen begeleiding van hun manager.
Managers zijn teveel op zichzelf gericht en geven te weinig leiding. Waar ze het wel doen zijn ze niet bezig met het scheppen van goede randvoorwaarden, maar zijn ze erg bezig met het functioneren van individuele medewerkers. Hun leiderschapsstijl is bovendien niet consequent: de ene keer zijn ze heel sturend, de andere keer juist delegerend, maar medewerkers hebben
geen idee meer wat ze kunnen verwachten of wat de verwachtingen zijn.
Ontevredenheid dus. Niet gek als je bekijkt wat er de laatste 20 jaar over medewerkers is heen gekomen. Laten we eens 8 voorbeelden noemen.
- Ontslagdreiging, nu ook na 30 jaar trouwe dienst.
- Verschraling van de functie-inhoud.
- Verlaging van de functiegroep en het daarbij passende salaris.
- Minder werkvrijheid door IT-systemen.
- Minder invloed op de aanpak.
- Behandeld worden als een onmondig kind.
- Als je je verzet tegen slecht management, ben je ‘negatief’, of inflexibel, of je hebt geen zelfreflectie, of je bent tegen veranderingen.
- Meer werken met minder mensen
Waarom zou het ons dan verwonderen dat 6 van de 10 mensen aangeeft ontevreden te zijn over hun leidinggevende? De score lijkt dan nog aan de lage kant.
Veel managers voelen geen maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze lijken niet te beseffen dat er een verband bestaat tussen consumeren en werken. Als we iedereen op straat gaan zetten, houden mensen de hand op de knip. Dat geeft de economie geen nieuwe impulsen.
Zelden verneem je dat organisaties hun medewerkers de mogelijkheid bieden met 10% minder salaris meer mensen in dienst te kunnen nemen. Dat zou een prettig effect hebben op de werkdruk. De eenzijdige gerichtheid op kostenbesparing is uiteindelijk dodelijk voor de sfeer. En die sfeer heb je weer nodig om een goede uitstraling te hebben. Tevreden en deskundige medewerkers leveren klanten op.
Bert twittert op Goeroetweets en stond in de top 100 met zijn nieuwe boek 'Voer voor jonge bazen', dat te bestellen is bij uw boekhandel, managementboe.nl en bol.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
-Stop met klagen en zeg wat je wil.
-Vraag wat je nodig hebt om jouw werk goed te doen.
-Help jouw manager om jou te geven wat je nodig hebt (faciliteer) of vertel hem of haar wat de gevolgen zijn wanneer je die hulp niet krijgt (sanctioneer).
Zo kun je zelfs jouw eigen werkdruk bepalen. Vooral wanneer je dat net als de hondenfluisteraar op een rustige en kalme manier doet. Wordt het misschien tijd voor een managementfuisteraar?