Klanten wegjagen met sociale media?

Graag even jullie mening. Nog steeds ben ik er niet uit. Hoe krijg ik met behulp van sociale media en mail mijn klanten geattendeerd op mijn producten? Hoe vaak mag je mensen benaderen? En welke toon is dan passend? Ik heb het mijn klanten gevraagd, maar die zeggen vaak dat ze het wel goed vinden. Vraag je door dan merk je dat de reacties minderpositief zijn. Ze hebben me liever ‘live’.

Iemand zei zelfs dat hij me in de mails en sociale media veel minder gevoelig en ‘menselijk’ vond dan in werkelijkheid. Hij herkende me er niet zo goed in. Anderen ervaren weer andere dingen. Het ergste wat je met internet kan overkomen is natuurlijk dat je er klanten mee wegjaagt.

Het is kwetsbaar. Ik heb door mijn netwerk gelukkig nog voldoende werk, maar je wilt niet dat mensen gaan afhaken vanwege dit soort berichten. De reden waarom ik me hierover kwetsbaar toon, is dat ik van anderen hoor dat dit ook een punt voor ze is. Temeer daar de sociale codes over sociale media nogal van elkaar verschillen.

Ik heb dan ook geen behoefte aan allerlei adviezen die ik ook in cursusboekjes kan vinden. Het liefst hoor ik ervaringen die voor mensen succesvol waren, en wat ervaringen van anderen zijn. Natuurlijk profileren we ons graag positief, maar JongeBazen is geen Facebook waar we alleen onze kwaliteiten etaleren. Beperkingen en ingewikkeldheden kunnen ook. Liever zelfs.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

P. van Dijk
Sociale media zijn eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat ze beweren. Sterker nog, het is de meest onpersoonlijke manier om niet-direct te communiceren.

Met een simpele " send to all' kunnen prangende vragen en brandende kwesties direct in je netwerk worden gelanceerd, in de hoop dat ook je target-groep je bericht zal lezen.

Door middel van een status update kan je dan op zeer efficiente wijze je publiek op de hoogte stellen van je nieuwste innovatieve producten, diensten. Maar, is efficient ook persoonlijk?

Wat is er mis met gewoon even je (smart)phone pakken en je prospects persoonlijk bellen? Wat is er mis met een persoonlijk gesprek - face to face - waarbij je je klant gewoon even recht in zijn mooie blauwe ogen vertelt hoe interessant je nieuwste cursus is? Waarbij je dan meteen even een smakelijk voorproefje geeft?

Volgens mij zijn we ondertussen een beetje social-media-moe. Misschien wordt het wel eens tijd om te ont-social-media-en en gewoon weer ouderwets bij je prospects persoonlijk iets onder de aandacht te brengen.

Dus Bert, doe mij maar een persoonlijk gesprek. Wellicht minder efficient - maar zeker zo effectief!