Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
#1: Onderzoek heeft uitgewezen dat . . . .
Verplicht specificatie van instituut, rapportnaam, datum etc
#2: Geluid volume van de commercial
Na de “gepercipieerde temperatuur” nu ook het “gepercipieerde luidheidsniveau” van commercials.
Nu wordt dat bepaald door een of andere technische specificatie, maar die laat echter speelruimte genoeg om een levensgevaarlijke duik naar de afstandbediening noodzakelijk te maken. Laat die luidheid bepalen door een testpannel.
#3: Onontdekte organen
Met stip op nummer 1: lipiden. Maar in de gemiddelde cosmetica promo komen nog tal van zojuist ontdekte organen voor. Goed smeren, hoor, anders ontsteken die dingen.
#4: Oorzaak-gevolg relatie
“Roken is dodelijk” staat er op mijn pakje sigaretten. Dat is statistisch onjuist. Er zijn mensen (zoals mijn opa, die 92 werd en 16 uur per dag rookte) die daar NIET van doodgaan. Ook wordt de suggestie gewekt dat je door niet roken géén exotische kankersoort ontwikkelt. Moet verboden worden. En als het dan toch wordt gedaan, waarom dan niet (zoals vroeger) “bij Koninlijk besluit”? Nu kan ik kanker krijgen zònder Konklijk besluit: een gróót verlies!.
En ALS je dan als overheid echt vindt dat het gevaarlijk is, waarom verbied je het dan niet gewoon? Oh, ja, dom van me: de belastingpenningen natuurlijk. Nou, als ik die lijn doortrek moet ik korting krijgen op mijn ziektekostenverzekering: ik lééf immer korter . . .
Bij die levensmiddelen promo’s zitten er ook een paar waar je spontaan het onverzadigde vetzuur van krijgt. Smeer <sensuur> op je boterham en voorkom kwalen X t/m Z
#5: Bereidingswijze
Het is mij (als ex-yochurt liefhebber) een raadsel hoe mensen nog één hap van dat onschuldig ogende papje langs hun huig kunnen krijgen. Als je weet dat de exotische huppelepup bacterie (poep dus gewoon) eraan gewerkt heeft voordat de consument eraan mag proeven. Maar er zijn legio van die artikelen. Voorbeelden zijn angstzweet van katten (parfum), amoniac bij de-cafeïniseren van koffie, gebruik van zoutzuur bij bereiding van de “belletjes” in je frisdrank etc.
Maar ook suggestieve bewerkingen: dehydrateren (ontvochtigen),
Maar ook als ik lees wat er zoal in diervoedsel terecht komt word ik niet “bien”. Bedorven vleesresten bijvoorbeeld. Nou HEB ik me laten vertellen dat koeien vegetariërs zijn . . .
Publiekelijk aan de schandpaal, dit soort fabrikanten.
#6: Niet /niet goed getest
Denk aan Softenon! Need I say more?
#7: Suggestie
De grens tussen grove leugen en suggestie is niet altijd haarscherp te trekken. Hou nou toch op, fabrikanten, importeurs etc met die doorzichtige draaikonterij. Kom met informatie waar de adspirant koper iets aan heeft en . . . de bestaand gebruiker niet op afknapt (ff teste)
#8: Manipulatie
Met merk X krijg je accuut verkering, merk Y levert je de bewonderende blikken van je hele postcode en vèr daarbuiten. Met auto “P” help je het milieu (lucht komt er schoner uit dan dat het erin ging). Met merk “A” inlegkruisje kun je paardrijden, zwemmen en polstok springen en bij merk “B” heeft men na 6000 jaar eindelijk ontdekt dat de derde oksel van mannetjes babies net even anders zijn dan die van de vrouwlijke leeftijdgenootjes. Bravo, wetenschap, vors verder.
#9: E-whatshowever
Reuk-, smaak en kleurstoffen, anti oxidanten, emulgatoren, stabilizers, anti-allergenen, you name it en het zit wel ergens in je levensmiddelen. Even Googelen “e-stoffen” en je lust helemaal niets meer. Ben je vegetariër? Nou, sterkte dan! Het aantal produkten waar niet een mespuntje “beest” in zit kun je op de vingers van één hand tellen.
# 10: Genetische manipulatie
Dit is een terrein waar wetenschappers nog geen flauw benul hebben van wat ze overhoop halen met copy-paste in de DNA. Dat gééft niet, maar ik wil als consument WEL kunnen kiezen aan welk levensgevaarlijk expiriment ik NU weer meedoe. Op de verpakking dus. Enne . . . verzwijgen levert een onomkeerbare straf.
Lieve vakbroeders marketeers: doe niet mee aan deze vormen van volksverlakkerij. Zoek een baan bij een eerlijke fabrikant/leverancier.
En de arme consument? Wat kan die doen?
Héééééééééééééééééééééél goed uit de doppen kijken en consequent actief vermijden van produkten waarvoor misleidende reclame wordt gemaakt.
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl