Het jaargetijde van de jaarplannen

Columns

Het is voor directies en managementteams weer het jaargetijde van de jaarplannen. Tijd om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. De inzet is hoog, maar wat gebeurt er vervolgens gedurende het jaar? Zal het plan voor volgen jaar straks bijna gelijk zijn aan het plan voor het afgelopen jaar?

Het jaarplan in de praktijk

Het bepalen van de targets is al lastig genoeg en de bijbehorende plannen zijn soms in het voorjaar pas klaar. De kans bestaat dat de uitvoering ook nog eens ondersneeuwt in de hectiek van elke dag. De langere termijn kan immers wel even wachten tot morgen, nog tijd genoeg dit jaar, vandaag nog even “first things first”. De praktijk blijkt weerbarstig en voor je het weet is het al weer tijd voor het volgende jaarplan. Wat is er dan van de vorige mooie plannen daadwerkelijk u...


Jos Steynebrugh
Jan,

Ik heb ervaring met business planning die wel degelijk werkt.
In juni gaat een format businessplan naar alle bedrijfsonderdelen.
Hierin staan voorgegeven Waarden, Missie, Visie, Product-Markt Combinaties, Sterkte/zwakte/kansen en bedreigingen, Confrontatiematrix, acquisitieplan, communicatieplan en budget.
Augustus: marketing doet samen met sales de market forecast
1 september: Sales levert First draft geplande verkopen in aantallen, prijs, omzet en marge
Half september: doorspreken en evt. bijstellen van de targets en invulling van de kosten
1 oktober: aggregaat over alle afdelingen
Half oktober presentatie van de plannen aan directie
Na evt. bijstellen en akkoord versleuteling naar weekcijfers met bijbehorende Month-end forecast (MEF) en Year-end forecast (YEF).
Wekelijkse monitoring: afwijkingen groter dan 10% plus of min bespreken

Deze werkwijze veroorzaak automatisch en vanzelf mean and lean

Groet,
Jos Steynebrugh
Jan van Diepen
Hallo Jos,

Bedankt voor je reactie. Het lijkt me een degelijk planning proces dat je beschrijft. Dat is al een punt gewonnen. In de column wil ik vooral de aandacht vestigen op de uitvoering van de plannen.

Ik vraag me af, als bij een wekelijkse bespreking een afwijking wordt geconstateerd en het vraagt een serieus project de afwijking te corrigeren om het voor het eind van het jaar te kunnen afvinken, wie gaat er dan met het actiepunt de vergadering uit? Het organiseren en uitvoeren van die 'overhead' aan extra werk valt mogelijk tussen wal en schip. Of mislukt door een ad-hoc karakter.

Wordt in dit planning proces ook gekeken naar de resultaten en successen van het voorgaande plan? Hoeveel procent van het plan is uitgevoerd, hoeveel gaat mee naar het plan van het opvolgende jaar?

Groet, Jan

Meer over Financieel management