Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
- het groeifase model - wat mij betreft is de fase 'Beheerst' geen logische fase vanuit de gedachte dat in elke fase sprake is van een ontwikkeling naar 'beheerst', binnen die fase.
- dat geen business gerichte IT-service organisaties in het onderzoek zitten is een eufemisme, ze zijn er eenvoudig (nog) niet.
- de schijnbaar onlogische conclusie dat meer ITIL feitelijk leidt tot hogere CoS (cost of service) komt voort uit de dualistische / bureaucratische (Weber) organisatie inrichting en de overhead aan coordinatie. Service gerichtheid is een heilige graal die door fanatieke ITIL-adapten ten onrechte wordt aanbeden.
- De nuttige kennis en ervaring vastgelegd in ITIL, MOF, ASL moet worden ingezet in- en vertaald naar een met klant/business focus ingerichte service organisatie; zie ook traditonele (industriele) voorbeelden en verschillen tussen ontwerp, productie en service organisaties.
- Een verhouding van 50 op 1000 fte (1:20) is dodelijk voor het draagvlak voor ITSM
- Een verhouding van 1:200 is alleen te bereiken als de arbeidsorganisatie en daarmee de 'Economy of Scale' van ITSM
op een geheel andere wijze (niet beschreven in ITIL) wordt aangepakt.
Uw artikel ondersteept de noodzaak om meer te weten van de grenzen van de praktische waarde van onze 'best practice'.
Tj. Beets - ITconomy
Zonder meer een correct artikel. Diverse studies en de ervaring tonen inderdaad aan dat het inrichten van een meer gestructureerde IT organisatie een toename van kosten met zich meebrengt.
Op eigen ervaringen gebaseerd meen ik ook te moeten aanvullen dat het daarom nuttig is voor een organisatie om haar draagkracht voor wat betreft de realisatie dergelijke organisatorische wijzigingen door te lichten. "Bezint eer gij begint" blijft hierbij een gezonde insteek.
Voorts is inzicht in de managementstijl van de organisatie, naast een analyse van de missie en de doelen, alsook dus de strategie, en uiteindelijke dan het leervermogen zonder meer nuttig. Vooral de fasering is in dergelijke trajecten van belang en de verankering van bekomen resultaten tijdens elke fase. Dit laatste niet alleen doorheen de IT-afdeling, maar door geheel de organisatie.
Wat de diverse studies echter meestal vergeten om weer te geven is de uiteindelijke afvlakking in stijging van de TCO over IT. Ik bedoel: uiteindelijk zullen IT-kosten minder snel stijgen dan voorheen geanticipeerd werd. Dit kan echter - afhankelijk van de de te veranderen omgeving - soms diverse jaren duren. Heel correct stelt u dat een organisatie moet groeien.
Verder verkeer ik in de opinie dat ITIL nog een stuk moet groeien. In een divers aantal aspecten mis ik nog het onderwerp "mens" en de invloed die deze factor heeft op ITIL en vica versa.
Met vriendelijke groet,
Stephan Bals
Darryl Candiff MBA, CISSP
Marielle Kroon
Marielle.Kroon@logicacmg.com
M.Kroon@Philips.com
Maarten Trooster
Service Manager
John van Beem
Consultant/docent ISES International
Dank voor de vele en uitgebreide reacties. Hoewel ik graag op alle reacties zou willen reageren beperk ik me even tot enkele:
1) IT kosten omhoog....nou en....Vreemd. Ja ITIL doen we misschien onder de noemer klant.....echter wat blijkt alleen ITIL leidt tot een hogere kostepost en we kunnen nog niet ees praten over klantgericht maar over beheerst procesmanagement....het kan dus echt beter voor de klant en goedkoper ook (meer voor minder) dat is wat daadwerkelijk uit het onderzoek blijkt. De reactie reageert slecht op de helft van de conclusies uit het onderzoek.. Dus niet duurder maar beter --> maar beter en goedkoper.
Wat levert hogere professionaliteit op
Terecht punt, had ik ook graag willen onderzoeken maar alles kent zijn/haar grenzen Overigens zie ik in mijn huidige praktijk (service delivery manager a.i.) hier wel een duidelijk verband in. Bewijzen wordt echter lastig. Hoeveel van de productiviteitsverbetering kun je toewijzen aan ITILt.o.v. interne klantverbeteringen. Zou wellicht een mooie promotie onderzoeks uitdaging zijn.
Volgende keer eageer ik nog op andere. Nogmaals dank voor jullie commentaar en aanbevelingen. Aan dit artikel ligt overigens een uitvoerig onderzoeksrapport ten grondslag deze is bij mij te bestellen (ionderzoeksrapport ITIL & TCO van het IT Trends Institute van Atos KPMG Consulting)
m.vr.gr.
Barry Derksen.
Allereerst dank voor de uitvoerige reactie, dit doet mij deugd.
Reacties:
1. Groeifasemodel, m.b.t. beheerst, dit is een mening, prima. Maar zie ook CMM
2. Dit is m.i. niet juist. Er zijn immers ook bedrijven die CMM level 5 hebben. In NL zal dit vermoedelijk wel kloppen.
3. Vergelijking Weber, dit is natuulijk de kern van het onderzoek en dus eens.
4. De gegeven verhoudingen zullen vast wel kloppen, echter. Ik maak onderscheid in soorten branches. Feit is dat Telecom-branche nu eenmaal meer spendeert aan ICT (incl. de verhouding) als een industrie. Dit onderscheid zie ik als primair.
Barry Derksen
Mijn ervaring met ITIL is, dat in geval van INCIDENTS in de systemen gemakkelijk kan worden teruggevonden welke CHANGES er moeten worden teruggedraaid. Dit voorkomt escaleren.
Ik ben het met vorige reactiegevers eens dat de waarde van ITSM (op basis van ITIL of niet) bepaald wordt door haar bijdrage aan de business. Hogere IT kosten worden verdedigbaar als de business daardoor een hogere waardering krijgt van haar klanten en daardoor een hogere omzet kan realiseren die ook weer door diezelgfde IT op een voorspelbaar kwaliteitsniveau mogelijk gemaakt wordt.
Waar in het artikel geen aanacht aan wordt gegeven is de kosten voor cultuurveranderen in de (IT)organisatie. Wanneer het management ervoor kiest inhoud en structuur van de organisatie te veranderen, dan kan dat niet zonder investeringen in cultuurverandering. Ook dat laatste kost geld en, vooral tijd!
Het artikel constateert dat bij de niveaus "beheerst" en "Servicegericht" de kosten het hoogst worden. De mede "oorzaak" gedrag en cultuurverandering wordt daarbij niet genoemd. Ik neem aan dat de onderzoekers daar zeker cijfers voor hebben ontvangen. Kosten die besteed worden aan opleidingen (van grote groepen medewerkers) en Cultuurprogramma's zijn onvermijdelijk wn zullen herkenbaar zijn in de TCO.
Wat mij interersseert, en waar het artikel geen uitsluitsel over geeft, is de toe- en afname in tijd van het aantal managers. Zoals de case aangeeft zijn twee procesmanagers aangetrokken. Zij gaan vooral werk doen wat eerst (versluierd) door het lijnmanagement gedaan werd, alleen hun scope zal anders zijn. Er ontstaat in het begin een overkill aan management. Omdat het management zichzelf niet snel als "overbodig" zal bestempelen, zal deze situatie nog even doorgaan. Tot het moment komt (aan het eind van "servicegericht" en begin van "klantgericht"?) dat vanwege meer organisatiebrede functionele procesaansturingen, de hierarchische lijnverantwoordelijkheid niet veel meer is geworden dan een budget en HR verantwoordelijkheid.
Het aantal hierarchsiche managers kan dus verminderen wanneer procesmanagers hun intrede doen.
Hoe eerder het topmangement dit beseft, hoe gezonder de ontwikkeling zal verlopen. Temeer omdat procesmanagers gerecruteert kunnen worden uit het bestaande afdelingsmanagement, zei het wel met wat training, want functioneel aansturen is wat anders dan hierarchisch leiden.
Dorje van Halderen
Procesarchitect en Coach
Om het nog even wat lastiger te maken, gaat menig ITIL project niet probleemloos: bijvoorbeeld eerst een tijdje no cure no pay draaien, dan wat quick wins, dan een knetterende ruzie.... enzovoort :) Dit moet herkenbaar zijn voor de lezers hier. En hoe wijs je die kosten dan toe?
Ik geloof er niet in, dat het mogelijk is op een realistische manier de kosten op zo'n globaal aspect toe te wijzen; er zijn zoveel aspecten die je op een hoop gooit.
Mijn punt is dus: zeggen 'ITIL kost zoveel' is te groot; even dubieus als 'Wat kost het om een vrouw te hebben' (overigens heeft de Panorama dit in de jaren '80 eens uitgezocht, de analyse viel positief uit. Gelukkig maar).
Ik zou het dus telkens per situatie benaderen: per 'kwaliteitsslag' kosten en opbrengsten bepalen.
Om dit statement eens even kracht bij te zetten een copy-paste van de prince2:
Chapter 17: Managing Product Delivery (MP): 17.1 Fundamental principles
Managing Product Delivery (MP) allows a controlled break between the Project Manager and product creation/provision by third-party Suppliers. The process needs careful implementation to avoid being over-bureaucratic.
Het staat er allemaal in, en er komt geen woord ITIL in voor.
Nico de Vos RI
Managing Consultant
Rendeck Automatisring
www.rendeck.nl
1. TCO (zoals hier beschreven) is een leuk concept voor de boekhouder die alleen naar de kosten kijkt. Veel interessanter is kijken naar de totale Business Case: opbrengsten en kosten. Misschien zijn de hogere kosten te rechtvaardigen door nog hogere opbrengsten.
2. Veel organisties zijn in staat om generieke richtlijnen zoals ITIL, PRINCE2, etc. te vertalen in rigide procedures. Het gevolg is dan veel hogere kosten tegen negatieve opbrengsten (trage processen, demotivatie, irritatie) die dan toch onterecht als positief gepresenteerd worden (volwassenheid, zelfde taal spreken, meer structuur). Realiteit is dat denken en verantwoordelijkheid wordt vervangen door mensonwaardig bureaucratisch volgen van regeltjes. En daar kan je ITIL (of PRINCE2) niet de schuld van geven.
Waarschijnlijk dat een van deze componenten in dit artkel een rol speelt.