Internet-spelsimulatie

digitale burgerconsultatie

Overheidsinstanties bieden een groeiend aantalinspraakmogelijkheden aan op internet die allemaal éénding gemeen hebben: ze slagen er niet in om de burger bij hetonderwerp te betrekken. In dit artikel worden de mogelijkhedenonderzocht van een nieuwe vorm van burgerconsultatie:internet-spelsimulatie.

De huidige digitale discussieplatforms maken geen gebruik vanspecifieke mediumkenmerken van internet. Detekstgeoriënteerdheid van digitale discussieplatforms werpthoge drempels op voor potentiële deelnemers.
Mediumkenmerken van inter...

Arthur
Wie spelen de spelsimulatie, dat zou ik graag willen weten....
R.W. van Est
Ik heb het idee van internet-spelsimulatie ontwikkeld als reactie op het feit dat tekst-georienteerde internetdiscussies (te) weinig deelnemers trekken.

Door beter gebruik te maken van de grafische orientatie, speelsheid en dynamiek van internet moet het mogelijk zijn om een groter bereik te hebben onder de doelgroep / betrokken partijen die te maken hebben met het betreffende (beleids)probleem. Haal de drempels weg die discussie belemmeren.

In tweede instantie kan door beleidsmakers, mede op basis van de gevoerde discussie, een verdiepingsslag worden gemaakt die uiteindelijk kan leiden tot besluitvorming. Laat wel bij voorbaat weten wat de rol van de internet-spelsimulatie is op het besluitvormingsproces en koppel de resultaten (tijdig) terug.

Kortom: bij het ontwikkelen van de internet-spelsimulatie moet ernaar gestreefd worden om een zo groot mogelijk deel van de doelgroep van de discussie de mogelijkheid te bieden om mee te spelen.