Interne verrekenprijzen leiden vaak tot ruzie

Cover stories

Het komt binnen de beste families voor, ruzies over geld. Geld lenen van je zus, je pick-up aan je neef verkopen vanwege geldgebrek, de nalatenschap van oudtante: het leidt tot haat en nijd.

En als we een multinational mogen beschouwen als een familie (de vergelijking gaat in ieder geval op voor moeders, dochters en zusters), kan gesteld worden dat ieder multinational ermee zit: de wens voor een beter systeem voor interne verrekening. Het staat hoog op het wensenlijstje van managers en controllers, maar krijgt zelden de aandacht die het verdient. Philips zat in de jaren 80 met transfer pricing in zijn maag, Unilever's werkmaatschappijen maakten in de jaren 90 ruzie over de transfer prijzen van Magnum ijsjes. Voor banken en verzekeraars is het nog onontgonnen gebied, maar staat inmiddels ho...

Mario Halfhide
Het artikel is een goede weergave van de problematiek in de praktijk. Helder, deels theoretisch.
Goed toepasbaar.
Mijn complimenten.
R.P.Steenhoff
Hoe iemand zich voorstelt om een transferpricing systeem in te richten zonder eerst een productmanagement systeem in te richten is mij een raadsel. Het woord product komt in het hele artikel niet voor. Het is duidelijk dat er op dit gebied nog frank en vrij geliefhebberd kan worden. Hoe lang moet dit nog duren.
Anneke Ajanki
Goedemorgen, waarnaar ik zoek is hoe je transferprice kan implementeren in een telecommunicatiebedrijf. Het heeft gewoon weg te maken met afdelingskosten doorverdelen.

Meer over Kritische succesfactoren