Interim-manager als de kat op het spek

Veel organisaties die een acuut capaciteitsprobleem hebben kiezen voor een praktische oplossing, zij huren tijdelijk iemand in. De afgelopen tijd zijn steeds meer posities binnen bedrijven en bij de overheid ingevuld door professionals die als “interim” te boek staan. Op zich is daar niets op tegen. Een bepaalde flexibiliteit met betrekking tot arbeidscapaciteit cq. expertise is heel verstandig. Het wordt echter anders als blijkt dat deze flexibiliteit verstarrend werkt.

Mede door de grote instroom van interim-managers zijn op een aantal plekken externe medewerkers ook ‘in de lijn’ terecht gekomen, zelfs op vitale plaatsen. Vaak gebeurt dit op een bijna natuurlijke manier, alsof het een eigen medewerker betreft die promotie maakte. Vacatures zijn daarmee snel ingevuld. Probleem opgelost, z...

Pierre Vandenberk
Een goede interim-manager zorgt voor een goede opvolger en een gespreid bedje, waarin nog ruimte is om eigen accenten aan te brengen
Frank van Doorn
Wat een negatief, ongenuanceerd en eenzijdig verhaal. Alsof het iedere interim-manager ontbreekt aan professionaliteit en (voldoende) integriteit. Zelf heb ik als interim-manager een hele andere ervaring. Ben vele malen succesvol geweest in het tijdelijk vervullen van posities én het werven, mede selecteren en inwerken van mijn opvolg(st)er. Mijn toegevoegde waarde is ook dat ik de markt goed ken en een groot netwerk heb, dat ik graag ten dienste van mijn opdrachtgever(s) stel. In tegenstelling tot het geschetste beeld, heb ik in het w&s-proces regelmatig vaste medewerkers in beweging moeten krijgen om sneller te handelen op cruciale momenten. Goede interim-managers houden de lange termijn voor ogen, hebben hun opdracht helder en willen die binnen een zo kort mogelijke termijn volbrengen. Hierdoor ontstaat een tevreden klantenbestand. Ook in economisch moeilijkere tijden zorgt dit voor voldoende (repeat)opdrachten.
Paul Mekking
Ik herken mij in het geheel niet in het beeld dat Arie Anker schetst. Te lang op een interim-opdracht blijven ziten is slecht voor de organisatie en slecht voor de interim-manager. Een interim-manager behoort het probleem op te lossen waarvoor hij door zijn opdrachtgever is ingehuurd en dan weg te wezen. Zelf verleng ik opdrachten alleen als de opdrachtgever daar uitdrukkelijk om vraagt. Voor mij persoonlijk is dat de minst boeiende periode om nog even op de winkel te passen totdat de opvolger er is. Liever richt ik mijn energie op het starten van een nieuwe opdracht. Interim-managers die werken zoals Arie Anker schetst volgen een korte termijn strategie, die op lange termijn geen perspectief biedt.
Piet Snel
In het artikel wordt er uitgegaan van de gedachte dat interim managers in lijnfuncties te kwader trouw zijn en interim management geen vak is.
De goede interim manager gedraagt zich conform interim management codes.
De goede bureau's zijn aangesloten bij de RIM.
Dit geeft een kwaliteitsgarantie aan de opdrachtgever.
De schrijver levert nota bene zelf aan opdrachtgevers interim managers.
Ook in een lijnfunctie werkt een interim manager met een opdracht , een tijdsafspraak en met te leveren resultaten na afloop van de opdracht.
De tussentijdse rapportage aan de opdrachtgever geeft inzicht in de voortgang.
Op die manier zijn ook de signalen op tijd bekend om de werving van een vaste manager in werking te stellen.

Interim managers beoefenen een vak en zijn niet uit op het behoud van de functie die ze bij de opdrachtgever vervullen.
Dirk-Jan de Bruijn
Dit soort van interim-managers wil je toch echt niet in je huis hebben rondlopen. Een professionele interimmer weet dat zijn kracht in het begin zit, start zaken op, ruimt het huis op en selecteert natuurlijk zijn opvolger die dan minder vuile handen hoeft te maken. De interimmer die in dit artikel wordt beschreven positioneert zich als een ware stofzuigerverkoper!

Meer over Organisatieadvies en consultancy