Interactief leren op het werk

achtergrond

Op 14 februari 1998 is door Rob Bertels een artikel in M@n@gement gepubliceerd met de titel Werken aan uw persoonlijke effectiviteit, prima!. In dat stuk is de vragenlijst van Kolb besproken en toegelicht om het begrip leren leren handen en voeten te geven. Inderdaad is Kolb degene geweest die een dominante rol heeft gespeeld in het ontwikkelen van dit begrip.
Echter, Kolb is niet de enige geweest die individueel leergedrag heeft getheoretiseerd en geconcretiseerd in een vragenlijst. Ook andere, misschien wel betere, theorieën en vragenlijsten bieden houvast om te bepalen hoe iemand van zijn of haar werkervaring leer...




Wim de Jong
De uitleg over de verschillende vormen van leren in relatie tot de praktijk (leidinggevnde/manager) spreekt mij aan en komt duidelijk over. Ik scoorde bovengemiddeld bij insructiegericht leren en planmatig leren. Dat de ene manier van leren niet beter hoeft te zijn dan de andere, maar afhankelijk is van de situatie kan ik onderschrijven.
M.G. van Graafeijland
Het was mij bekend dat GAANDEWEG leren mijn dominante leergedrag is. Ik vermoed dat dit ook sterk is ontwikkeld door mijn werkzaamheden.Ik zal mij meer moeten concentreren op planmatig leergedrag.
Geurt van de Kolk
Ik scoor het hoogst op gaandeweg leren. Dit klopt wel aardig. Mijn motto's zijn dan: "praktijk is de beste leermeester" en "van je fouten leer je".
WD Bakker
Onlangs begonnen met de eerste managementbeginselen. Uiteraard is instructiegericht en gaandeweg dominant.
De balans zal gebracht moeten worden naar betekenisgericht leren.
Planmatig leren is een fase te ver en afhankelijk van gestelde loopbaandoelen.die dienen eerst te worden geformuleerd.

Meer over Professionalisering