De integriteitspiraal

Het begint vaak met een klein complimentje en een beetje extra aandacht. Actief relatiemanagement en het opsturen van kleine giften is vaak een logisch gevolg. De kleine giften gaan langzaam over in grote cadeaus. In sommige gevallen worden zelfs snoepreisjes aangeboden en in het ergste geval, wordt de inkoper privé financieel beloond. Deze vertroetelingen gebeuren helaas ook maar al te vaak onder de tafel, wat het allemaal nog een tikkeltje erger maakt.

Wanneer de inkoper een goede relatie heeft met de verkoper, is het voor de verkoper niet moeilijk om op basis van de deze goede relatie meer business te vragen. Structureel zaken doen of het vragen om grotere bestellingen hoort hier natuurlijk ook bij. Deze vragen worden bijgezet en versterkt door mogelijke aanbiedingen zoals hierboven bes...

Bert Boer
Bedrijven zouden meer aan preventie kunnen/ moeten doen. Bijvoorvbeeld voordat een inkoper wordt aan genomen meten hoe gevoelig hij of zij is voor steekpenningen, smeergeld of omkoping. Dat tegenwoordig eenvoudig en tegen lage kosten door middel van de diis integriteitsinterview. Want helaas gaat het regelmatig fout op dit gebeid. zie bv www.twitter.com/alphium Voorkomen is beter dan genezen.

Meer over Beter inkopen