Innoveren = reserveren

Kort na elkaar zie ik twee berichten van het “innovatiefront”. Één op deze site (Topmanagement laat steken vallen met innovatie) en een conclusie uit een recent onderzoek van McKinsey (How companies approach innovation: A McKinsey Global Survey):

Quote:
Most companies don’t focus on innovations . . . bla bla . . . and innovation is seldom part of leadership agendas.
Unquote

1,2,3,4, hoedje van, hoedje van . . .
Als ik het quasi grappig (maar wel degelijk bloedserieus) zeg, dan hebben u en ik al op zéér jeugdige leeftijd de volgorde van de eerste vier getallen geleerd. Als het gaat over innovatie (HÉT buzzword van de laatste twee jaar) dan is de theorie lezen één uurtje werk. Het begrijpen misschien nóg een uur. En toepassen? Tja, that’s different koek.

Één dimensie: Product (P)
Inno...




Jan Jaap Pellikaan
Eerder las ik ergens (Intermediair denk ik) dat marktingmensen bijna nooit in de top van ondernemingen belanden. Argument daarvoor is dat deze mensen zelden de boeken over hun discipline lezen en dat de 'bonentellers' (bijvoorbeeld lineair denkende financiele mensen) er daarom met de topposities vandoor gaan. Marketingmensen gaan er hardnekkig vanuit dat hun vak creatief moet worden ingevuld en zelfd onderbouwd. Ze vluchten daartoe in fingerspitzen gefuhl. Hetzelfde zal denk ik voor innovatie gelden, waarbij onverwijld naar het handvat van de creativiteit wordt gegrepen. Resultaat is dat je direct terecht komt in het ongrijpbare en vooral het onmeetbare. Innovatie staat in onze bedrijfscultuur helaas nog steeds niet voor de keiharde ondernemingsdiscipline, dat dit vak in sommige andere landen al lang is.In dit land - en de lezer zal weten weten dat ik hier Nederland bedoel - dreigen alle systeemgebaseerde management oplossingen, heel snel mee naar de hei te worden genomen, om daar ontspannen, groepsgewijs en het liefst vanuit humane iteractie, het probleem uiteindelijk te laten voor wat het was en vervolgens weer mee naar huis te nemen. Ja Jos, je hebt helemaal gelijk. Vertel onernemers maar dat innoveren eigenlijk niets anders is dan ondernemen en vice versa. En ondernemerschap losmaken en aanwakkeren, zoiets doe je op de heide, waar de roosjes bloeien, toch?

Om te voorkomen dat innovatie voor eeuwig een status aparte in het bedrijfsleven krijgt, koppelde ik innovatie aan communicatie. Je zou voor de lol eens met me moeten praten als je weet wat er dan gebeurt!

Jan Jaap Pellikaan. 0623542534