Innoveren: op zoek naar baanbrekende oplossingen

Cover stories

Creatieve oplossingen liggen voor het oprapen. Kwestie van goed leren omgaan met tegenstrijdigheden. Wat kunnen we leren van Toyota en Dyson? En op welke wijze kunnen we het zelf toepassen? Meer hierover in dit artikel.

Creative Tension

Een van de meest krachtige technieken die in de ideeënfabriek van Toyota wordt gebruikt is Creative Tension. Deze techniek heeft in het verleden geleid tot verschillende baanbrekende innovaties, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de nieuwe Lexus. Om de concurrentie met onder andere BMW en Mercedes te kunnen aangaan vroeg men zich bij de Japanse multinational een aantal jaren geleden het volgende af: ‘hoe kunnen we een luxe auto ontwerpen die sneller is, zuiniger rijdt, veiliger is en minder geluid maakt dan alle andere auto's in hetzelfde marktsegment?'

Peter Clausman
Hey Ton,

Wat een goed artikel. Heel concreet hoe je eenvoudig tot briljante oplossingen kan komen. Graag maak ik een aanvulling: Wat de creative tension sterk maakt is als je de visie, het doel ambitieus maakt. Als die aantrekkelijk is en er een duidelijk gat is tussen werkelijkheid en de visie, en die is groot genoeg, dan wordt het aantrekkelijk om naar die visie te werken.
Peter Senge heeft hier als voorbeeld een elastiek dat gespannen staat tussen werkelijkheid en de visie. als deze verder uit elkaar liggen, dan is de drang om naar de visie te komen groter. Aan de andere kant is er ook de uitdaging om de visie niet te laten verslappen en minder ambitieus te maken.

Peter Senge legt dit mooi uit in zijn boek the fifth discipline. Echt een favoriet boek van me. Maar gelukkig is er ook youtube: hier een filmpje waar hij het kort uitlegt: https://www.youtube.com/watch?v=wz337pj-oLE

het is belangrijk dat de visie ook weer niet te ambitieus is, want dan knapt het elastiek.

Daarnaast is het belangrijk om het vernieuwen te blijven volhouden. De creative tension te blijven herhalen. de uitdaging te blijven opzoeken. En ook dat is niet eenvoudig. Dat gaat om het vlammetje brandend houden.
Ton Verbeek
Auteur
Beste Peter,

Tachtig procent van de meest briljante oplossingen komt bij innovatieve bedrijven van de werkvloer. Dit komt mede door het professionele ideeënmanagement. Dit berust vaak op de volgende twee pijlers:

1. Aan de hand van bedrijfsdoelstellingen worden kaders aangereikt waardoor werknemers
beter problemen leren zien.

2. Werknemers worden 'ondernemer van hun eigen idee'. Ze worden mede
verantwoordelijk om hun eigen idee vorm te geven.

Bij de meeste organisaties is gewoon je werk doen business as usual. En op je ingebrachte ideeën krijg je weinig feedback. Dat is de dood in de pot! Die situatie deed zich onder andere jarenlang voor bij NedTrain, het onderhoudsbedrijf van de NS. Maar dankzij de bovengenoemde opzet vond er een kleine revolutie plaats.

Een voorbeeld. Voorheen werd het gehele treinstel naar de werkplaats gebracht als de toiletten verstopt waren. Hierdoor was het twee dagen uit roulatie. Nu kost dat nog maar 10 minuten. De reden? Een onderhoudsmonteur heeft onlangs een mobiele waterafzuiger ontwikkeld.

Bij Toyota weten ze door een goed ideeënmanagement 20 ideeën per werknemer per jaar te implementeren. Dat levert zo'n 4000 dollar per werknemer per jaar op. Tel uit je winst als je ruim 50.000 werknemers in dienst hebt. Hier hoeft men het vlammetje niet langer meer brandend te houden, maar heeft men een vliegwiel in beweging gebracht dat niet meer is te stoppen!

Meer informatie:
http://www.managementsite.nl/36807/innovatie/ideeenmanagement-innovati-concurrentiekracht.html

Meer over Innovatie