Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wat een goed artikel. Heel concreet hoe je eenvoudig tot briljante oplossingen kan komen. Graag maak ik een aanvulling: Wat de creative tension sterk maakt is als je de visie, het doel ambitieus maakt. Als die aantrekkelijk is en er een duidelijk gat is tussen werkelijkheid en de visie, en die is groot genoeg, dan wordt het aantrekkelijk om naar die visie te werken.
Peter Senge heeft hier als voorbeeld een elastiek dat gespannen staat tussen werkelijkheid en de visie. als deze verder uit elkaar liggen, dan is de drang om naar de visie te komen groter. Aan de andere kant is er ook de uitdaging om de visie niet te laten verslappen en minder ambitieus te maken.
Peter Senge legt dit mooi uit in zijn boek the fifth discipline. Echt een favoriet boek van me. Maar gelukkig is er ook youtube: hier een filmpje waar hij het kort uitlegt: https://www.youtube.com/watch?v=wz337pj-oLE
het is belangrijk dat de visie ook weer niet te ambitieus is, want dan knapt het elastiek.
Daarnaast is het belangrijk om het vernieuwen te blijven volhouden. De creative tension te blijven herhalen. de uitdaging te blijven opzoeken. En ook dat is niet eenvoudig. Dat gaat om het vlammetje brandend houden.
Tachtig procent van de meest briljante oplossingen komt bij innovatieve bedrijven van de werkvloer. Dit komt mede door het professionele ideeënmanagement. Dit berust vaak op de volgende twee pijlers:
1. Aan de hand van bedrijfsdoelstellingen worden kaders aangereikt waardoor werknemers
beter problemen leren zien.
2. Werknemers worden 'ondernemer van hun eigen idee'. Ze worden mede
verantwoordelijk om hun eigen idee vorm te geven.
Bij de meeste organisaties is gewoon je werk doen business as usual. En op je ingebrachte ideeën krijg je weinig feedback. Dat is de dood in de pot! Die situatie deed zich onder andere jarenlang voor bij NedTrain, het onderhoudsbedrijf van de NS. Maar dankzij de bovengenoemde opzet vond er een kleine revolutie plaats.
Een voorbeeld. Voorheen werd het gehele treinstel naar de werkplaats gebracht als de toiletten verstopt waren. Hierdoor was het twee dagen uit roulatie. Nu kost dat nog maar 10 minuten. De reden? Een onderhoudsmonteur heeft onlangs een mobiele waterafzuiger ontwikkeld.
Bij Toyota weten ze door een goed ideeënmanagement 20 ideeën per werknemer per jaar te implementeren. Dat levert zo'n 4000 dollar per werknemer per jaar op. Tel uit je winst als je ruim 50.000 werknemers in dienst hebt. Hier hoeft men het vlammetje niet langer meer brandend te houden, maar heeft men een vliegwiel in beweging gebracht dat niet meer is te stoppen!
Meer informatie:
http://www.managementsite.nl/36807/innovatie/ideeenmanagement-innovati-concurrentiekracht.html