Vakman ben je door niet alleen de regels van het vak te kennen, maar juist door in samenhang met die regels ook improvisatie- en creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Pas als je jezelf inbrengt kun je situationeel handelen en ben je echt vakman.
Wendbare organisaties kijken van buiten naar binnen en plaatsen de klant -burger, bewoner, patiënt of cliënt- centraal. De focus van aandacht ligt op het faciliteren van de interactie tussen klant en professional, daar waar het gebeurt.
Met de formule ‘Vakmanschap = Eigenaarschap x Talent x Rol’ heb je de ingang voor een kansrijke aanpak.
Vakmanschap is liefde voor het vak
Hét kenmerk van vakmanschap is de professionele grondhouding. Dat is vooral liefde voor het vak, wat belangrijker is dan geld alleen. Voor de vakman gaat kwaliteit altijd voor kwantiteit en het resultaat is belangrijker dan het protocol. Het doel heiligt nu eenmaal de middelen. En de ware vakman zal proberen om continu te verbeteren. Mensen die iets goed kunnen, doen dit ook graag.
Eigenaarschap is een natuurlijke ambitie
Dit gaat over een gevoel van verantwoordelijk zijn voor de uitoefening van ‘mijn beroep’. Eigenaarschap kun je niet opdringen, maar je kunt iemand wel ruimte geven om het vakmanschap te vervolmaken. Het gevoel van eigenaarschap is het geloof in de eigen vaardigheden en capaciteiten. Kiezen wat je wilt uitdragen, weten wat je wilt.
Talent komt van binnenuit
Competenties zijn meer algemeen, gekoppeld aan functie-eisen en komen van buitenaf. Terwijl talenten juist van binnenuit jezelf komen. Voor talenten geldt ‘alleen jij hebt die unieke vaardigheden, manier van denken en handelen’. Talenten zijn duurzaam, je verliest ze dus nooit. Als je werkt op basis van je talenten geeft dit veel energie en voldoening. Talenten vervormen niet in stress situaties. Talenten zijn verbonden met wie je bent en wat je wilt; emotie en passie.
Rol geeft verbinding
De kern van werken met rollen is dat deze persoonsgebonden zijn. Je kunt een rol beschouwen als de verbinding tussen jou als persoon en het organisatiesysteem. Een professionele rol is veel specifieker en dichter bij jezelf dan een functie. Elk dienstverleningsproces is opgebouwd uit rollen als set van verschillende activiteiten. Doordat rollen veel kleinere ‘bouwstenen’ zijn dan functies kun je ze veel flexibeler toepassen en wijzigen al naar gelang wat het klantenproces nodig heeft.
De succesvolle organisatie benut de kennis en ervaring op de werkvloer: het innovatief vermogen, doe-kracht en visitekaartje van een organisatie. Het gaat om betrokken en bevlogen vakmensen die het verschil maken!
Donald van Reeven is transitiecoach voor individu, team en organisatie bij ProfessioneelZijn.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO