Het terugvorderen van de vliegtax bij de reisbranche is geen sinecure. Nyoman Smeenk, de jonge initiatiefnemer van de stichting Go Dutch, is er maar druk mee. Sinds hij vorige week een persbericht verstuurde over de € 20 miljoen die "blijft hangen" in de reiswereld heeft hij geen moment rust. Zijn telefoon staat roodgloeiend en zijn mailbox stroomt vol. Het persbericht werd opgepikt door het AD, Elsevier.nl, Z24 en de Telegraaf en hij werd geïnterviewd door BNR, BNN en Simone FM. Vrijdagmiddag maakt hij zijn opwachting bij het VARA televisieprogramma Cosumenten24. Gisteravond sprak de staatssecretaris van Financiën zijn verbazing uit over de houding van de reiswereld. Veel Nederlanders ondervinden problemen bij het terugvorderen van hun vliegtax. Het initiatief van de Stichting Go Dutch lijkt op precies het juiste moment te komen.
Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?
Mijn naam is Nyoman Smeenk en ik rond mijn studie Digitale Communicatie aan de Hogeschool van Utrecht af. Met de stichting Go Dutch combineer ik studie en werk. Ik ben gespecialiseerd in Communicatie Systemen.
Wat beoogd de stichting Go Dutch?
Onze stichting zet zich in voor de belangen van de reiziger in het algemeen en voor het terugvorderen van de vliegtax voor binnen- en buitenlandse passagiers bij de reiswereld in het bijzonder. We proberen hierin samen op te trekken met Schiphol. Ook in de reiswereld hebben we goede contacten met de ANVR. We onderschrijven de gedachte achter de vliegtax en vragen aan de (veelal zakelijke) passagiers om hun rechten op belastingteruggave aan onze stichting over te dragen, zodat wij hun gezamenlijke claims kunnen doneren aan een goed doel. Hiermee komt het geld toch nog ten goede aan de doelstelling van CO2 emissie reductie. We hebben de afgelopen week al meer dan 5000 claims geregistreerd.
Hoe ben je op dit idee gekomen?
Het was 1 April 2009 en ik had die ochtend in de metro-krant een actie van reisorganisatie OAD gelezen. Zij gebruikten de vliegtax teruggave als reclamestunt om extra klanten te trekken. Dit heeft me aan het denken gezet en ook aangezet om meer over de vliegtax te weten te komen. Eerst ben ik op zoek gegaan naar informatie en heb een partij partijen gebeld die hier over gaan (zoals de ANVR, BARIN, Schiphol en KLM). Nadat ik een goed beeld had gevormd over de feitelijke situatie viel mij op dat vooral de Nederlandse reizigers heel veel klachten hadden. Sommige claims van reizigers werden helemaal niet uitbetaald en andere reizigers werden van het kastje naar de muur gestuurd. Om een de krachten te bundelen heb ik een website geopend, waar de reizigers hun tickets kunnen registreren. Daarnaast heb ik de Stichting Go Dutch opgericht. Het oprichten van de stichting Go Dutch en de afhandeling van de claims is tevens het onderwerp van mijn scriptie.
Hoe ziet de toekomst eruit?
De stichting Go Dutch wil naast de Nederlandse passagiers ook de buitenlandse passagiers gaan bereiken. We denken aan een stand op Schiphol om daar nog meer tickets te laten registreren. Degene die de tickets doneren aan de stichting krijgen een tegoedbon. Uiteindelijk willen we in samenwerking met de reisbranche een convenant gaan sluiten om het niet geclaimde bedrag te doneren aan een goed doel ten behoeve van CO2 emissie reductie.
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
DJvZ-Hgk.
De reis is geboekt bij ebookers.nl maar we kregen het zelfde commentaar als bij D-Reizen
d-reizen, (nee, geen type fout, ze verdienen geen hoofdletter.) Het is mij verteld dat ik voor 01 augustus 2009 mijn €90 terug zal hebben. Het is nog geen 1 aug; natuurlijk, maar ik verwacht niet dat ik het morgen krijg.
Ik wacht tot de winkel weer vol is en dan vraag ik weer voor mijn vliegtax terug.
Wat kan ik anders doen ???